From: Akademicky Senat <Akademicky.senat@LF3.CUNI.CZ>
Subject: projev pane presidenta 17.2. v Karolinu
Date: Fri, 17 Feb 1995 17:08:07 +0000
Next Article (by Date): Re: ATM Juraj Panko
Previous Article (by Date): Re: ATM Stepan Bojar
Articles sorted by: [Date]
[Author]
[Subject]
Zaslano do diskusniho listu 3. lekarske fakulty UK MEDMAC-L. Doufam, ze profesionalni "sitari" prominou jednorazovou zmenu tematu a zamereni CSINFO-L. Milan Jira, AS 3. LF UK, Editor, MEDMAC-L@earn.cvut.cz ----- Begin message from MEDEAN@earn.cvut.cz 17-Feb-95 Return-Path: owner-medmac-l@EARN.CVUT.CZ Received: from EARN.CVUT.CZ by earn.cvut.cz (IBM VM SMTP V2R1) with BSMTP id 0733; Fri, 17 Feb 95 16:22:18 MET Received: from EARN.CVUT.CZ (NJE origin LISTSERV@CSEARN) by EARN.CVUT.CZ (LMail V1.2a/1.8a) with BSMTP id 0727; Fri, 17 Feb 1995 16:12:20 +0000 Date: Fri, 17 Feb 1995 16:09:51 MET Reply-To: Discussion list of 3rd Medical Faculty Charles University <MEDMAC-L@CSEARN.BITNET> Sender: Discussion list of 3rd Medical Faculty Charles University <MEDMAC-L@CSEARN.BITNET> From: Sekretariat dekana <MEDEAN@earn.cvut.cz> Subject: projev pana presidenta 17.2. v Karolinu To: Multiple recipients of list MEDMAC-L <MEDMAC-L@CSEARN.BITNET> X-Charset: ISO_8859-2 X-Char-Esc: 29 Vase Magnificence, damy a panove, vazeni pritomni, nase generace ziji v dobe, ktera bude mozna jednou chapana jako doba velkeho dejinneho zvratu ci prelomu. Totiz v dobe, kdy se obtizne rodi nove mezinarodni usporadani, kdy mnoho statu nove hleda svuj charakter, svou totoznost a sve mezinarodni postaveni, kdy je hledan sam novy duch souziti lidi, narodu, kultur a celych civilizacnich okruhu na teto planete. Lze rict, ze to je doba vel- keho rozcesti a velke vyzvy. Je to nutne i doba nove reflexe, vcetne reflexe historicke, a doba noveho bilancovani. Nejde jen o to, ze blizici se padesate vyroci konce druhe svetove valky vybizi k uvaze o tom, co jsme dnes - s odstupem casu - schopni z teto nejstrasnejsi valky lidskych dejin vyvodit. Nejde jen o to, ze petilete vyroci padu berlinsk_ zdi, konce studene valky a bipolarniho rozdeleni sveta vybizi k uvaze, co tyto nedav- ne udalosti prinesly, co znamenaji a pred jak_ ukoly nas staveji. Jde o vic: musime vsechny tyto deje vsadit do sirsiho a hlubsiho dejinneho kontextu a pokusit se vyzvu teto doby formulovat na po- zadi jejich zasadni reflexe. Chci k tomu prispet nekolika poznamkami o cesko-nemeckych vztazich. Jsem rad, ze tak mohu ucinit na miste, ktere vic nez kterekoli jine pripomina staletou intelektualni koexistenci Cechu a Nemcu: na akademicke pude Univerzity Karlovy. Vztah k Nemecku a k Nemcum je pro nas cimsi vic nez jen jed- nim z mnoha temat nasi diplomacie. Je to soucast naseho osudu, ba primo nasi identity. Nemecko je nase inspirace i nase bolest; zdroj pochopitelnych traumat i mnoha predsudku a bludu, jakoz i meritek, k nimz se vztahujeme; nekdo vnima Nemecko jako nasi hlavni nadeji, jiny jako nase hlavni nebezpeci. Lze rict, ze pos- tojem k Nemecku a k Nemcum se Cesi nejen politicky, ale i filozo- ficky definuji a ze typem tohoto postoje vymezuji nejen svuj vztah k vlastni historii, ale take sam typ sveho narodniho i statniho sebepochopeni. Pro Nemce zajiste vztah k Cechum nema tento zasadni vyznam, nicmene ma pro ne presto vetsi vyznam, nez si nekteri z nich asi priznavaji: je tradicne jednim z testu, ktery odkryva i jejich sebepochopeni. Vzdyt vztah Nemecka k nam byl mnohdy primo zrcadlem jeho vztahu k Evrope jako takove! Tento vyznam obzvlast narusta prave dnes, kdy i nove sjednocene Nemecko hleda svou novou totoznost a sve nove postaveni v Evrope a ve svete. Co to pro nas znamena? Nic vic a nic mene, nez ze bychom me- li o cesko-nemeckem tematu mluvit verejne, otevrene, vecne a s pl- nym vedomim, ze mluvice o nem, mluvime sami o sobe. Cesko-nemecky ci nemecko-cesky vztah nabyl sve dramaticke a obcas temer drasave podoby pomerne nedavno, totiz v prubehu pos- lednich dvou stoleti, to jest v dobe, kdy dostaval stale zretelne- ji nacionalni rozmer ci obsah. Tato moderni zkusenost casto zakry- va ci prehlusuje nepomerne delsi zkusenost predchozi historie, vyznacujici se zvlastnim druhem tvoriveho souziti Cechu a Nemcu v jednom statnim utvaru. Samozrejme: ani toto souziti nebylo vzdy idylicke a snadne, nicmene v nejruznejsich konfrontacich, ktere byly pozdeji liceny jako konfrontace ryze narodni, slo ve skutec- nosti o docela jine veci nez o to, kdo patri k jakemu narodu. Byla to stretani nabozenska, ideova ci ideologicka, mocenska, socialni a jina, v nichz sice hralo obcas roli i to, odkud kdo pochazi ci jakym jazykem mluvi, ktera vsak nebyla motivovana rozdilnym narod- nim citenim v tom smyslu, jak ho dnes chapeme. Po dlouha staleti se pritom u nas oba zivly - doplnovany jeste zivlem zidovskym - nejruzneji vzajemne prolinaly, inspirovaly a ovlivnovaly, takze lze hovorit az o jistem typu jejich symbiozy. Jejich rozmanita ut- kani pritom nikdy neznamenala ohrozeni teto koexistence ci neves- tila jeji konec ale naopak tvorila jeji dejiny a nejednou stimulo- vala politicke a kulturni vykony celeho spolecenstvi obyvajiciho nasi zemi. Skutecnym subjektem ceskych dejin tedy bylo de facto toto specificke spolecenstvi, byt vetsinovou populaci byla vzdycky populace ceska. Ostatne i mezinarodni postaveni Ceskeho kralovstvi bylo po dlouhou dobu jine, nez jake by odpovidalo soudobemu posta- veni narodniho statu: slo vzdycky o zvlastni a velmi vlivnou sou- cast univerzalisticky zalozene Svate rise rimske, soucast, jejiz vyznam nevyplyval z velikosti jejiho vetsinoveho naroda, ale z do- cela jinych historickych pricin, mezi nimiz hral nepochybne svou roli i jeji - jak by se dnes reklo - multikulturni charakter. Vy- razne postaveni ceskych kralu ve sboru volitelu cisare tento vyz- nam vymluvne doklada. Ojedinely pribeh temer tisicileteho souziti Cechu a Nemcu v nasi zemi byt v poslednich dvou stoletich stale komplikovanejsi- ho a posleze zmareneho, zustava integralni soucasti nasich dejin, a tudiz i nasi soudobe identity jako obcanu Ceske republiky, a predstavuje hodnotu, na kterou nesmime zapominat. Mimo jine i proto, ze je to - s trochou nadsazky receno - hodnota velmi mo- derni, ktera nas muze inspirovat i pri tvorbe noveho cesko-nemeckeho vztahu. O ere stale dramatictejsiho vztahu mezi Cechy a Nemci v nasi zemi, jak se zacal vyvijet od pocatku minuleho stoleti dik rostou- cimu narodnimu sebeuvedomovani v novodobem smyslu, bylo uz napsano mnoho knih. Omezim se proto jen na rekapitulaci nekolika malo obecnych faktu, ktere se mi zdaji byt nesporne a ktere by dnes asi mely byt z ceske strany znovu zdurazneny. 1) Tvrdi-li obcas nekdo, ze Ceskoslovenska republika - jako vysledek sebeuvedomovaciho a sebeosvobozovaciho snazeni Cechu a Slovaku a jako produkt versailleskeho miru - byla omylem, ktery byl pricinou pozdejsich katastrof, pak tim prozrazuje jen vlastni nevedomost. U zrodu republiky totiz nestal pouze realismus, pri- hlizejici k touze Cechu a Slovaku rozvinout svou svebytnost, vyma- nit se z podruci rakousko-uherske monarchie neschopne dat jim ve svem ramci primerene postaveni, a zalozit svou novou a zivota- schopnou statni existenci na svem spojeni v jednom state. Nemene dulezite, ne-li jeste dulezitejsi bylo neco jineho: ze tu progra- move vznikl stat moderni, demokraticky, liberalni, zalozeny na hodnotach, k nimz se dnes hlasi cela demokraticka Evropa a v nichz spatruje svou budoucnost. Jeho tvurci predpokladali, ze se bude - na pozadi stabilizujici se situace vnitropoliticke i mezinarodni - vyvijet ve stat vskutku obcansky, opreny o tvorivou kooperaci vsech jeho obcanu a o respekt jednech k narodni svebytnosti dru- hych. Ceskoslovenska republika pochopitelne mela chyby - sve na- rodnostni problemy nedokazala uspokojive doresit - nicmene pricina techto chyb netkvela v hodnotach, ktere ji byly dany do vinku jako smer, jimz se ma ubirat, ale v neschopnosti nekterych politickych sil vyrovnat se velkoryse a v duchu techto hodnot s malymi proble- my doma driv, nez z nich nepratele svobody udelali velke problemy venku. To vse je znamo a popsano, nic to vsak nemeni na faktu, ze Ceskoslovensko patrilo - spolu s Francii, zememi dnesniho Benelu- xu, Svycarskem a skandinavskymi staty - k nemnoha vskutku demokra- tickym a sporadanym statum kontinentalni Evropy. Dosvedcuji to i hlasy takovych osobnosti, jakou byl napriklad Thomas Mann, jemuz Ceskoslovensko poskytlo - stejne jako tisicum dalsich nemeckych demokratu - azyl po Hitlerove nastupu. Hlasi-li se Ceska republika ke sve kontinuite s Ceskoslovenskem, pak to muze svedcit jen a jen v jeji prospech. 2) Spatrovat tragicky konec tisicileteho souziti Cechu s Nemci jen v povalecnem vysidleni Nemcu znamena dopoustet se ne- bezpecneho zjednoduseni. Fyzickym koncem tohoto souziti ve spolec- nem state odsun nepochybne byl, toto souziti tehdy skutecne zemre- lo. Ale smrtici ranou ktera to zpusobila, bylo neco jineho: fatal- ni selhani velke casti nasich obcanu nemecke narodnosti, kteri pred demokracii, dialogem a toleranci dali prednost diktature, konfrontaci a nasili, ztelesnovanymi Hitlerovym nacionalnim socia- lismem, a dovolavajice se sveho prava na vlast, sve vlasti se ve skutecnosti zrekli. Popreli tim, mimo jine, i vynikajici praci mnoha nemeckych demokratu, kteri Ceskoslovensko jako svou vlast spoluutvareli. Ac bylo reseni narodnostni otazky v predvalecnem Ceskoslovensku jakkoli nedokonale, nikdy nemuze ospravedlnit toto selhani. Nebot ti, kteri se ho dopustili, se postavili nejen proti svym spoluobcanum, proti Ceskoslovensku jako statu a proti svemu obcanstvi v nem, ale proti samotnym zakladum lidskosti. Priklonili se totiz ke zvracene rasisticke ideologii a zacali ji sami a ihned take prakticky aplikovat. Je skvele, ze to mnozi po- tomci nasich nekdejsich spoluobcanu nemecke narodnosti pochopili a dnes obetave a trpelive usiluji o smireni mezi nasimi narody. Na povalecny odsun muzeme mit ruzne nazory - a muj kriticky nazor je obecne znam -, nikdy ho vsak nemuzeme vypreparovat z jeho dejinnych souvislosti a oddelit ho od vsech hruz, ktere mu pred- chazely a ktere k nemu vedly. Jestli jsem toto povazoval jeste do- nedavna za vec do te miry samozrejmou, ze jsem necitil potrebu ji znovu zduraznovat, dnes ji musim jasne rict, protoze se v Nemecku opet ozyvaji lide, kteri ji prehlizeji, nebo dokonce zpochybnuji. Ostatne i v minulosti jsem nejednou rekl, ze zlo ma infekcni pova- hu a ze zlo odsunu bylo jen smutnym vyustenim zla, ktere mu pred- chazelo. O tom, kdo prvni vypustil z lahve dzina skutecne nacio- nalni nenavisti, nemuze byt sporu. A mame-li se - jako Cesi - hla- sit ke svemu dilu odpovednosti za konec cesko-nemeckeho souziti v ceskych zemich, pak musime v zajmu pravdy rict, ze jsme se sice nechali nakazit zakernym virem etnickeho pojeti viny a trestu, ze jsme vsak tento virus - aspon v jeho moderni nicive podobe - do nasi zeme neprinesli. 3) Ma treti poznamka, souvisejici s koncem cesko-nemeckeho souziti se tyka Mnichova. Nejsem si jist, zda si nekteri lide, zvlaste na nemecke strane, dostatecne uvedomuji, ze Mnichov nebyl jen jakymsi nespravedlivym resenim jakesi diskutabilni mensinove otazky, ale ze to byla posledni a svym zpusobem rozhodujici kon- frontace demokracie s nacistickou diktaturou, v niz demokracie pred diktaturou kapitulovala, a tim ji otevrela cestu k onomu neu- veritelnemu a snad vubec nejvetsimu utoku na vsechny zakladni ci- vilizacni hodnoty a na samotnou podstatu lidskeho souziti, jaky byl kdy v dejinach podniknut. Mnichov byl pro Hitlera posledni zkouskou demokracie a jeji schopnosti branit se. Mnichovskou kapi- tulaci demokratu pochopil jako znameni, ze muze rozpoutat valku. Tvrde se prepocital, demokracie se nakonec ubranila, ale za cenu nesmirnych obeti, kterymi by s nejvetsi pravdepodobnosti nemusela zaplatit, kdyby byla nepodlehla salbe appeasementu a dokazala se Hitlerovi v dobe mnichovske krize vzeprit. Opet bych tu oddelil dve stranky veci: jestli svetova valka vojensky zacala prepadenim Polska, pak politicky nepochybne zacala mnichovskym diktatem. Os- tatne nerekl uz pred lety jeden z velkych nemeckych politiku, ze prave Mnichov byl okamzikem, kdy se vsechno zritilo do propasti? Spoluucast tolika nasich byvalych nemeckych spoluobcanu na pripra- ve i nasledcich Mnichova nelze tedy redukovat na boj o jejich men- sinova prava. Neslo tehdy prece ani o ceske Nemce, ba dokonce ani o pouhe oklesteni Ceskoslovenska jakozto predehru jeho pozdejsi okupace, ale o zcela nedvojsmyslne a mezinarodne provedene vyhla- seni boje lidske svobode a dustojnosti. Anebo nebyli snad prvnimi, komu se naciste v Cechach pomstili, jejich nemecti odpurci? Pro mnohe Nemce, zvlaste pro ty, kteri byli postizeni odsunem, neni asi dodnes lehke si to priznat, stejne jako pro mnohe Cechy, han- dicapovane navic desitiletimi nesvobody, kdy toto tema bylo tabu, neni lehke priznat si, jak ublizili demokracii, a tim i sami sobe prijetim myslenky povalecneho vyhnani Nemcu z jejich domova. 4) Nacismus byl sveho casu popsan jako jeden z nejhruznej- sich projevu kmenoveho pojeti statu jakozto spolecenstvi krve, te- dy neceho, proti cemu se prosazuje a s cim se utkava idea otevrene spolecnosti dva a pul tisice let. Prijmeme-li tuto interpretaci, pak sve uvahy o cesko-nemecke minulosti pritomnosti i budoucnosti, a tedy i o cesko-nemeckem narovnani ci smireni bychom meli rozvi- jet na pude spolecne shody, ze jedinou alternativou budouciho vy- voje a jedinou alternativou, ktera muze k definitivnimu smireni vest, je spolecne budovani otevrene spolecnosti a spolecny zapas o ni proti vsem, kteri by chteli - navzdory vsem desivym zkusenos- tem s modernim tribalismem - znovu sirit duchovni zplodiny nacio- nalismu. Takovito nepratele otevrene spolecnosti existuji bohuzel na obou stranach nasi hranice. Alternativa, kterou nabizeji oni, musi vzdycky nakonec vyustit do konfrontace a prinest utrpeni vsem. Jedinou cestou pro demokratickou Ceskou republiku a demokra- ticke Nemecko - a nejen pro ne - je proto nebat se jich a neustu- povat pred nimi. I demokrate musi obcas zvolat "dost!". Z ceho je treba pri tvorbe noveho vztahu mezi nasimi narody vychazet? Kudy vede cesta? Predevsim bychom se meli pokusit dohodnout se na tom, jakou roli vlastne prisoudime minulosti. Zapomenout na ni v zadnem pri- pade nemuzeme. Tak, jako je konzistentni lidska osobnost, zijici ve shode sama se sebou a odpovedna za sebe, nemyslitelna bez vedo- mi vlastni minulosti a kontinuity a bez odpovedneho nazoru na ni, neni - samozrejme v jine podobe - bez neceho podobneho myslitelne ani odpovedne spolecenstvi, ac uz definovane narodnostne, nebo po- liticky. Svou minulost a sve dejiny musime znat a musime si na ne tvorit svuj nazor. To ale neznamena, ze se musime prestehovat do svych dejin, zkouset se promenit ve sve predky, znovu a znovu re- konstruovat situace, v nichz se ocitali, a napodobovat postoje, ktere zaujimali, znovu a znovu se sami trapit jejich utrpenim ci dojimat jejich uspechy a z techto pocitu posleze vyvozovat poli- ticke dusledky. Minulost nemuze byt nasim programem. Trvale se do ni prenaset a jaksi existencialne se s ni ztotoznovat znamena ztracet nadhled, schopnost jejiho odpovedneho posouzeni i schop- nost poucit se z ni. Vposledku takovy kompletni sebeprenos do mi- nulosti neni nicim jinym nez zvlastni formou obnovy kmenoveho po- jeti naroda jako entity s vlastni "nadhistorickou" kolektivni "nadsubjektivitou". Kam az toto pojeti vede, vime prece dobre: k principu nikdy nekonciciho kolobehu krevni msty, kdy nove a nove generace vnuku trestaji jine vnuky za zlociny jejich dedu na vlastnich dedech. Shoda v teto veci by mela mnoho vyznamnych dusledku. Predev- sim by znamenala, ze konci cas omluv a nastava cas vecneho hledani pravdy. Vyznam omluv, ktere vyslovili predstavitele demokratickeho Nemecka vsem narodum i vlastnim obcanum za to, co jim zpusobil na- cismus, byl veliky a otevrel dvere k novemu souziti. K temuz cili smerovalo i vse, co jsme na nasi strane rekli o povalecnem odsunu. Dnes jsme ale, domnivam se, uz dal. Oc bezi, je vec_a a nepredpo- jata analyza a schopnost cerpat z ni pouzitelna poznani. Strucne receno: je treba uz jednou jasne rict, co vsechno patri do historie a s cim vsim by se melo jako s historii nakla- dat. Nase budoucnost opravdu neni v nasi minulosti. Ozivovat ji znamena ozivovat i vsechny demony, kteri v ni drimaji. To ale neni cesta. Tou je neco jineho: pochopit konecne nebezpecnost techto demonu. Tento pristup k minulosti ma ovsem i dalsi prakticke dusledky. Z ceskeho hlediska je jednim z jeho dulezitych a logickych dusledku jednoznacne odmitnuti vsech pokusu vydolovat z davnych historickych udalosti ci nespravedlnosti cely soubor aktualnich politickych ci pravnich pozadavku a naroku zpochybnujicich samu pudu, na niz stoji povalecne evropske usporadani. Hlasy, ktere se o to snazi, jsou sice nepocetne a okrajove, ale ceska verejnost je vnima s obzvlastni citlivocti. Proto povazuji za svou povinnost rict tu zcela jasne, ze Ceska republika je primym spoludedicem ceskoslovenske statnosti, ktera se zrodila ze dvou hroznych valek, na jejichz rozpoutani nemeli Cesi zadny podil. Nase republika pro- to nikdy nebude jednat o revizi jejich vysledku, o jakemkoli zasa- hu do kontinuity sveho pravniho radu, o jakemkoli zpusobu opravo- vani historie na ukor soucasniku. Ano, je-li tu dluh v podobe odskodneni zbyvajicich obeti na- cisticke zvule, necht je splacen. Ale nikdo nikdy nam nezaplati v zadne mene a zadnou castkou vsechno, co jsme my nebo nasi pred- kove museli vinou nacismu prozit, nikdo nam nijak nenahradi desit- ky tisic umucenych a zavrazdenych, mravni, politicke a hospodarske ztraty, ktere pro nas znamenal Mnichov, nacisticka okupace, valka a vsechny jeji povalecne politicke nasledky. A my nejsme tak bla- hovi, abychom dnesnim generacim demokratickeho Nemecka zasilali ucty za vsechna davna prikori napachana casti jejich otcu, dedu ci pradedu, stejne jako nezasilame narodum byvaleho Sovetskeho svazu ucty za vsechny skody, ktere na nasi zemi a v nasich dusich na- pachala desitileti komunismu. Proto povazujeme za jeste blahovejsi vsechny pokusy zadat od nas materialni ci jinou formu napravy po- valecneho odsunu. Nacismus, Mnichov, valka a vsechny jeji trpke dusledky patri do historie a jedine, co muzeme a chceme delat, je snazit se tuto historii pochopit a udelat vse pro to, aby se uz nikdy neopakovala. Predstavitele demokratickeho Nemecka davno ve- rejne pojmenovali nemeckou vinu za nacismus, aniz se pokouseli o nemozne, totiz vratit dejiny kamsi pred druhou svetovou valku. I my jsme se pokusili popsat svuj dil odpovednosti za vse nedobre, co se delo po valce, ale ani my nemame sebemensi umysl vracet de- jiny zpet, rusit nase davne a legitimne parlamentem schvalene pravni akty, ktere navic davno prekryla historie celymi vrstvami aktu jinych, rozpoutavat nove vichrice v oblasti vlastnickych vztahu, a uvolnovat tim vsim cestu besum minulosti. Minulost nez- menime, z nasich dejin a nasi historicke pameti neodstranime ani tricetiletou valku, ani dve svetove valky, ani to, co se stalo po te druhe jako jeji dusledek. Rici si o tom vsem pravdu je ale nasi povinnosti k svetu i k sobe samym, je to v bytostnem zajmu nasi narodni a statni hygieny. Pokud jde o odsun, musime si rikat nep- rijemnou pravdu dokonce bez ohledu na to, jake blaznive dusledky z nasich slov muze nekdo vyvozovat. Nase sebereflexe neni totiz nicim jinym nez dalsim a jeste duslednejsim odmitnutim prave tech principu, z nichz vychazeji vsichni dnesni nepratele otevrene spo- lecnosti, pokousejici se svymi naroky opet roztocit dabelsky kolo- toc nekonciciho kmenoveho uctovani. Ti, kteri byli od nas kdysi vyhnani ci vystehovani, jakoz i jejich potomci, jsou u nas vitani tak, jako vsichni Nemci. Jsou vitani jako hoste, kteri cti kraje, kde zily generace jejich pred- ku, kteri pecuji o mista, s nimiz se citi byt svazani, a kteri pratelsky spolupracuji s nasimi obcany. Nejsou mozna prilis vzda- leny dny, kdy Cesi i Nemci - ocitajice se spolecne ve vnitrne otevrenem prostoru Evropske unie - budou se moci bez prekazek usa- zovat kdekoliv na jejim uzemi a podilet se na budovani takto svo- bodne zvoleneho domova. Dobry vztah mezi narody, a tedy i nase smireni mohou byt zalozeny jen na kooperaci svobodnych obcanu, vzdorujicich svodu houfovat se pod kolektivistickymi prapory a vy- volavat v jejich stinu ducha kmenovych konfrontaci. Tak, jako by mel skoncit cas omluv a zasilani uctu za minu- lost a zacit cas vecne rozpravy o ni, mel by skoncit i cas monolo- gu a osamelych vykriku a zacit cas dialogu. Dialog ostatne uz dav- no zacal, mezi obcany, mistnimi samospravami, historiky, ba i mezi politiky. Primlouvam se za jeho trvale rozsirovani a prohlubovani. Musi vsak jit opravdu o dialog. To znamena, ze si proste musime vymenovat informace, zkusenosti, poznatky, analyzy, namety, prog- ramy, srovnavat je, hledat shodu a uskutecnovat vse dobre, na cem se domluvime, aniz bychom se pritom jen naznakem citili byt navza- jem svymi rukojmimi ci rukojmimi sve neblahe historie. Jinymi slovy: musi uz definitivne skoncit cas konfrontace a zacit cas kooperace. Cim jednoznacneji se jeji ucastnici na obou stranach budou hlasit k ideji obcanskeho statu a obcanske spolec- nosti, tim lepe se jim bude spolupracovat. Nemecko ma velky nas- kok. Nejen ve smeru hospodarskem, ale i proto, ze mohlo - aspon ve sve zapadni casti - po leta zit ve svobode a budovat liberalni de- mokraticky stat, zalozeny na vsech osvedcenych hodnotach zapadni civilizace a orientovany vskutku evropsky. To znamena k idealu Ev- ropy jako politickeho telesa ridiciho se principem rovnosti vel- kych a malych a jejich rovnopravne a mirove spoluprace v duchu spolecne sdlene ucty k lidskym pravum a svobodam, k demokracii, vlade prava, k pravidlum trzni ekonomiky, k ideji obcanske spolec- nosti. V Ceske republice se na dlouhou dobu zastavil cas, ale to neznamena, ze sve zpozdeni nemuzeme rychle dohnat, zvlast kdyz se opreme o potencial dobrych tradic z doby predvalecne, ktere, jak se ukazuje, se nepodarilo ani behem sedmapadesati let zcela vyhu- bit. Predpoklady k dobre spolupraci tu tedy jsou. A pokud se obje- vuji rusive tony, hlasy ci nalady, pak je treba na obou stranach proti nim daleko energicteji nez dosud vystupovat. Na strane ne- mecke to jsou hlasy - nastesti ojedinele a osamele - pokousejici se rehabilitovat intelektualni koreny toho, co zpusobilo nekdejsi nemeckou katastrofu, hlasy skrytych nostalgiku, neschopnych se rozloucit s ideou nacionalniho statu jako vrcholu lidskeho snaze- ni a s pocitem zvlastniho nemeckeho poslani, opravnujiciho Nemecko k nadrazeneckemu vztahu k ostatnim. Na strane ceske to je podivna a veskrze provincialni kombinace strachu z Nemcu a servility k nim a ovsem neschopnost mnohych vymanit se ze sveraci kazajky predsud- ku, jez byly tak dlouho ve spolecnosti pestovany. Obcas se mi zda, jako by byl u nas zakonzervovan stav mysli charakteristicky pro dobu bezprostredne povalecnou a tento stav jako by byl podivne kompenzovan potrebou "aspon neco z Nemcu mit". A tak se nejednou muzeme setkat s lidmi, kteri sve okoli strasi - v duchu komunis- ticke propagandy - nemeckym nebezpecim, kteri ale zaroven maji na svych domech napsano "Zimmer frei" a vybiraji i od Cechu najemne v markach. Tedy na jedne strane silacka zvolani v duchu nacionalni zaslepenosti a xenofobie, na druhe strane totalni nedostatek elementarni obcanske hrdosti. A opet jsme u toho: potreba nahradit kolektivismus komunis- ticky kolektivismem nacionalnim, vylhat se z individualni obcanske odpovednosti ponorenim do anonymni prislusnosti ke smecce stekaji- ci na vsechny, kteri k ni nepatri - to je jedna varianta toho, proti cemu je treba systematicky bojovat. Druhou variantou tehoz jsou obcasne znamky jakesi podvedome viry v neomylny hlas krve, osudu, prozretelnosti a narodnich mytu, jakoz i v pravo zadat ne- mozne: totiz opravu dejin chapanych jako souvisla serie krivd na vlastnim kmeni. Vazeni pritomni, dovolte mi, abych se vam pote, co jsem vylicil rozmanita ne- bezpeci, ktera cihaji podel cesty k dobre cesko-nemecke budoucnos- ti, a co jsem popsal ty, kteri jsou - aniz si to mozna uvedomuji - jejimi neprateli, vyznal ze sveho optimismu. Verim v demokraticke, liberalni a evropske Nemecko. Verim v Nemecko Theodora Heusse, Konrada Adenauera, Kurta Schumachera, Ludwiga Erharda, Willyho Brandta a Richarda von Weizsackera. Verim v miliony nemeckych demokratu. Verim v uprimnou snahu Nemecka roz- vijet a prohlubovat evropsky sjednocovaci proces zalozeny na uni- verzalite zakladnich hodnot euroamericke civilizace, verim v jeho snahu utvorit z Evropy kontinent miru, svobody, spoluprace, bez- pecnosti a spravedlivych vztahu vsech jejich statu, narodu a regi- onu. Verim proto i v uprimnou vuli Nemecka podporovat rychle vcle- novani stredni Evropy do Severoatlanticke aliance i do Evropske unie. Verim proste v jeho vuli byt vlivnym spolutvurcem sjednocu- jici se Evropy, a zalozit proto nove i sve pratelske vztahy s Polskem, Ceskou republikou a dalsimi novymi demokraciemi, zalo- zit je stejne dobre, jako kdysi dokazalo zalozit sve vztahy s Francii, Lucemburskem, Belgii, Nizozemim a Danskem. V teto vire nejsem mezi svymi spoluobcany osamocen. Dukazem toho je jednoznacna podpora, kterou nas stat od prvni chvile daval - bez vyhrad a podezreni - demokratickemu znovusjednoceni Nemecka. Mnozi z nas uz jako disidenti - zacaste nepochopeni i leckym v Ne- mecku - tvrdili, ze nebude jednotne Evropy bez jednotneho Nemecka a ze se nezhrouti zelezna opona, nezhrouti-li se nejprve berlinska zed. Verim i v dobry vyvoj demokraticke Ceske republiky; verim, ze se bude rychle vyrovnavat s truchlivym dedictvim komunismu i predchozich historickych traumat a ze se bude postupne stavat plnohodnotnym a odpovednym clenem rodiny evropskych demokracii. Verim, ze uz v letosnim roce bude vykonano mnoho veci, ktere prohloubi duveru mezi nasimi zememi a narody, prispeji k postupne- mu rozbijeni prekazek a zabran, ktere nase vztahy komplikuji, a pomohou odstranovat vsechny nanosy predsudku, bludu, iluzi a po- dezreni, s nimiz se musime utkavat. Verim, ze se dokazeme oprit o dobre zaklady, ktere jsme nasemu souziti po roce 1989 dali, ze vyuzijeme moznosti, ktere nam nabizi nase mezistatni smlouva, a ze budeme s novou energii a na vsech urovnich rozvijet zapocatou spo- lupraci. Verim, ze spolecne sdileni zakladnich civilizacnich hodnot, na nichz je budovana dnesni Evropa, nam usnadni tuto praci a ze v sobe nalezneme dost odvahy celit vsem, kteri by svou politickou orientaci na neblahou minulost chteli udelat tlustou caru pred na- si dobrou budoucnosti. Verim v silu pravdy a dobre vule jako hlavnich zdroju naseho vzajemneho porozumeni. Dekuji vam za pozornost. ----- End forwarded message
Next Article (by Date): Re: ATM Juraj Panko
Previous Article (by Date): Re: ATM Stepan Bojar
Articles sorted by: [Date]
[Author]
[Subject]