projev pane presidenta 17.2. v Karolinu


From: Akademicky Senat <Akademicky.senat@LF3.CUNI.CZ>
Subject: projev pane presidenta 17.2. v Karolinu
Date: Fri, 17 Feb 1995 17:08:07 +0000

Next Article (by Subject): Projev premiera Klause - kde najit? Martin Pechanec
Previous Article (by Subject): Projekcni monitor Ales Prell
Articles sorted by: [Date] [Author] [Subject]


Zaslano do diskusniho listu 3. lekarske fakulty UK MEDMAC-L. Doufam, ze
profesionalni "sitari" prominou jednorazovou zmenu tematu a zamereni
CSINFO-L.
                  Milan Jira, AS 3. LF UK,
                              Editor, MEDMAC-L@earn.cvut.cz
 
----- Begin message from MEDEAN@earn.cvut.cz  17-Feb-95
 
Return-Path: owner-medmac-l@EARN.CVUT.CZ
Received: from EARN.CVUT.CZ by earn.cvut.cz (IBM VM SMTP V2R1)
   with BSMTP id 0733; Fri, 17 Feb 95 16:22:18 MET
Received: from EARN.CVUT.CZ (NJE origin LISTSERV@CSEARN) by EARN.CVUT.CZ (LMail
 V1.2a/1.8a) with BSMTP id 0727; Fri, 17 Feb 1995 16:12:20 +0000
Date:         Fri, 17 Feb 1995 16:09:51 MET
Reply-To: Discussion list of 3rd Medical Faculty Charles University
              <MEDMAC-L@CSEARN.BITNET>
Sender: Discussion list of 3rd Medical Faculty Charles University
              <MEDMAC-L@CSEARN.BITNET>
From: Sekretariat dekana <MEDEAN@earn.cvut.cz>
Subject:      projev pana presidenta 17.2. v Karolinu
To: Multiple recipients of list MEDMAC-L <MEDMAC-L@CSEARN.BITNET>
X-Charset: ISO_8859-2
X-Char-Esc: 29
 
Vase Magnificence, damy a panove, vazeni pritomni,
 
 
      nase generace  ziji v dobe, ktera  bude mozna jednou chapana
jako doba velkeho  dejinneho zvratu ci prelomu. Totiz  v dobe, kdy
se obtizne rodi nove mezinarodni  usporadani, kdy mnoho statu nove
hleda svuj charakter, svou  totoznost a sve mezinarodni postaveni,
kdy je hledan sam novy duch  souziti lidi, narodu, kultur a celych
civilizacnich okruhu na teto planete. Lze rict, ze to je doba vel-
keho  rozcesti a  velke vyzvy.  Je to  nutne i  doba nove reflexe,
vcetne reflexe historicke, a doba noveho bilancovani.
 
      Nejde jen  o to, ze  blizici se padesate  vyroci konce druhe
svetove valky vybizi k uvaze o tom, co jsme dnes - s odstupem casu
- schopni z teto nejstrasnejsi valky lidskych dejin vyvodit. Nejde
jen  o to,  ze petilete  vyroci padu  berlinsk_ zdi, konce studene
valky a bipolarniho rozdeleni sveta vybizi k uvaze, co tyto nedav-
ne udalosti prinesly, co znamenaji  a pred jak_ ukoly nas staveji.
Jde o vic:  musime vsechny tyto deje vsadit  do sirsiho a hlubsiho
dejinneho kontextu a pokusit se  vyzvu teto doby formulovat na po-
zadi jejich zasadni reflexe.
 
      Chci  k tomu  prispet nekolika  poznamkami o cesko-nemeckych
vztazich. Jsem  rad, ze tak  mohu ucinit na  miste, ktere vic  nez
kterekoli jine pripomina  staletou intelektualni koexistenci Cechu
a Nemcu: na akademicke pude Univerzity Karlovy.
 
      Vztah k Nemecku a k Nemcum je pro nas cimsi vic nez jen jed-
nim z mnoha temat nasi diplomacie.  Je to soucast naseho osudu, ba
primo  nasi identity.  Nemecko je  nase inspirace  i nase  bolest;
zdroj  pochopitelnych traumat  i  mnoha  predsudku a  bludu, jakoz
i meritek,  k nimz  se vztahujeme;  nekdo vnima  Nemecko jako nasi
hlavni nadeji, jiny jako nase  hlavni nebezpeci. Lze rict, ze pos-
tojem k Nemecku a k Nemcum  se Cesi nejen politicky, ale i filozo-
ficky definuji a ze typem tohoto postoje vymezuji nejen svuj vztah
k vlastni historii,  ale take sam  typ sveho narodniho  i statniho
sebepochopeni. Pro Nemce zajiste vztah k Cechum nema tento zasadni
vyznam,  nicmene ma  pro ne  presto vetsi  vyznam, nez  si nekteri
z nich asi  priznavaji: je tradicne jednim  z testu, ktery odkryva
i jejich sebepochopeni. Vzdyt vztah Nemecka k nam byl mnohdy primo
zrcadlem jeho  vztahu k Evrope jako  takove! Tento vyznam obzvlast
narusta prave dnes, kdy i nove sjednocene Nemecko hleda svou novou
totoznost a sve nove postaveni v Evrope a ve svete.
 
      Co to pro nas znamena? Nic vic a nic mene, nez ze bychom me-
li o cesko-nemeckem tematu mluvit verejne, otevrene, vecne a s pl-
nym vedomim, ze mluvice o nem, mluvime sami o sobe.
 
    Cesko-nemecky  ci  nemecko-cesky  vztah  nabyl  sve dramaticke
a obcas temer drasave podoby pomerne nedavno, totiz v prubehu pos-
lednich dvou stoleti, to jest v dobe, kdy dostaval stale zretelne-
ji nacionalni rozmer ci obsah. Tato moderni zkusenost casto zakry-
va  ci prehlusuje  nepomerne delsi  zkusenost predchozi  historie,
vyznacujici se  zvlastnim druhem tvoriveho  souziti Cechu a  Nemcu
v jednom statnim utvaru. Samozrejme:  ani toto souziti nebylo vzdy
idylicke  a snadne,  nicmene v  nejruznejsich konfrontacich, ktere
byly pozdeji liceny jako konfrontace  ryze narodni, slo ve skutec-
nosti o docela jine veci nez o to, kdo patri k jakemu narodu. Byla
to stretani nabozenska, ideova  ci ideologicka, mocenska, socialni
a jina, v nichz  sice hralo obcas roli i to,  odkud kdo pochazi ci
jakym jazykem mluvi, ktera vsak nebyla motivovana rozdilnym narod-
nim citenim v  tom smyslu, jak ho dnes  chapeme. Po dlouha staleti
se  pritom u  nas oba  zivly -  doplnovany jeste  zivlem zidovskym
- nejruzneji vzajemne prolinaly,  inspirovaly a ovlivnovaly, takze
lze hovorit az o jistem typu jejich symbiozy. Jejich rozmanita ut-
kani pritom nikdy neznamenala  ohrozeni teto koexistence ci neves-
tila jeji konec ale naopak tvorila jeji dejiny a nejednou stimulo-
vala politicke  a kulturni vykony  celeho spolecenstvi obyvajiciho
nasi zemi.  Skutecnym subjektem ceskych  dejin tedy bylo  de facto
toto specificke spolecenstvi, byt vetsinovou populaci byla vzdycky
populace ceska. Ostatne i mezinarodni postaveni Ceskeho kralovstvi
bylo po dlouhou dobu jine, nez jake by odpovidalo soudobemu posta-
veni narodniho statu: slo vzdycky  o zvlastni a velmi vlivnou sou-
cast univerzalisticky  zalozene Svate rise  rimske, soucast, jejiz
vyznam nevyplyval z velikosti jejiho vetsinoveho naroda, ale z do-
cela jinych  historickych pricin, mezi nimiz  hral nepochybne svou
roli i jeji - jak by  se dnes reklo - multikulturni charakter. Vy-
razne postaveni ceskych kralu ve  sboru volitelu cisare tento vyz-
nam vymluvne doklada.
 
      Ojedinely  pribeh temer  tisicileteho souziti  Cechu a Nemcu
v nasi zemi byt v poslednich dvou stoletich stale komplikovanejsi-
ho a posleze zmareneho,  zustava integralni soucasti nasich dejin,
a tudiz  i  nasi  soudobe  identity  jako  obcanu Ceske republiky,
a predstavuje  hodnotu,  na  kterou  nesmime  zapominat. Mimo jine
i proto, ze je to - s  trochou nadsazky receno - hodnota velmi mo-
derni,   ktera   nas   muze   inspirovat   i   pri  tvorbe  noveho
cesko-nemeckeho vztahu.
 
 
      O ere stale dramatictejsiho vztahu mezi Cechy a Nemci v nasi
zemi, jak se zacal vyvijet od pocatku minuleho stoleti dik rostou-
cimu narodnimu sebeuvedomovani v novodobem smyslu, bylo uz napsano
mnoho  knih. Omezim  se proto  jen na  rekapitulaci nekolika  malo
obecnych faktu, ktere se mi zdaji byt nesporne a ktere by dnes asi
mely byt z ceske strany znovu zdurazneny.
 
      1) Tvrdi-li obcas nekdo,  ze Ceskoslovenska republika - jako
vysledek  sebeuvedomovaciho  a  sebeosvobozovaciho  snazeni  Cechu
a Slovaku a jako produkt versailleskeho  miru - byla omylem, ktery
byl pricinou pozdejsich katastrof,  pak tim prozrazuje jen vlastni
nevedomost. U  zrodu republiky totiz nestal  pouze realismus, pri-
hlizejici k touze Cechu a Slovaku rozvinout svou svebytnost, vyma-
nit se  z podruci rakousko-uherske monarchie  neschopne dat jim ve
svem  ramci primerene  postaveni, a  zalozit svou  novou a zivota-
schopnou statni  existenci na svem spojeni  v jednom state. Nemene
dulezite, ne-li jeste dulezitejsi bylo  neco jineho: ze tu progra-
move  vznikl stat  moderni, demokraticky,  liberalni, zalozeny  na
hodnotach, k nimz se dnes hlasi cela demokraticka Evropa a v nichz
spatruje svou  budoucnost. Jeho tvurci  predpokladali, ze se  bude
- na pozadi stabilizujici se situace vnitropoliticke i mezinarodni
- vyvijet ve  stat vskutku obcansky,  opreny o tvorivou  kooperaci
vsech jeho obcanu  a o respekt jednech k  narodni svebytnosti dru-
hych. Ceskoslovenska  republika pochopitelne mela chyby  - sve na-
rodnostni problemy nedokazala uspokojive doresit - nicmene pricina
techto chyb netkvela v hodnotach, ktere ji byly dany do vinku jako
smer, jimz se ma ubirat,  ale v neschopnosti nekterych politickych
sil vyrovnat se velkoryse a v duchu techto hodnot s malymi proble-
my doma driv, nez z  nich nepratele svobody udelali velke problemy
venku. To vse je znamo a popsano,  nic to vsak nemeni na faktu, ze
Ceskoslovensko patrilo - spolu  s Francii, zememi dnesniho Benelu-
xu, Svycarskem a skandinavskymi staty - k nemnoha vskutku demokra-
tickym  a sporadanym  statum kontinentalni  Evropy. Dosvedcuji  to
i hlasy takovych osobnosti, jakou byl napriklad Thomas Mann, jemuz
Ceskoslovensko  poskytlo -  stejne jako  tisicum dalsich nemeckych
demokratu - azyl po Hitlerove nastupu. Hlasi-li se Ceska republika
ke sve kontinuite s Ceskoslovenskem, pak to muze svedcit jen a jen
v jeji prospech.
 
 
      2)  Spatrovat  tragicky  konec  tisicileteho  souziti  Cechu
s Nemci jen v povalecnem vysidleni  Nemcu znamena dopoustet se ne-
bezpecneho zjednoduseni. Fyzickym koncem tohoto souziti ve spolec-
nem state odsun nepochybne byl, toto souziti tehdy skutecne zemre-
lo. Ale smrtici ranou ktera to zpusobila, bylo neco jineho: fatal-
ni  selhani velke casti nasich  obcanu nemecke  narodnosti, kteri
pred  demokracii, dialogem  a toleranci  dali prednost  diktature,
konfrontaci a nasili, ztelesnovanymi Hitlerovym nacionalnim socia-
lismem, a dovolavajice  se sveho prava na vlast,  sve vlasti se ve
skutecnosti  zrekli. Popreli  tim, mimo  jine, i  vynikajici praci
mnoha  nemeckych demokratu,  kteri Ceskoslovensko  jako svou vlast
spoluutvareli.  Ac bylo  reseni narodnostni  otazky v predvalecnem
Ceskoslovensku jakkoli nedokonale,  nikdy nemuze ospravedlnit toto
selhani. Nebot ti, kteri se ho dopustili, se postavili nejen proti
svym spoluobcanum,  proti Ceskoslovensku jako statu  a proti svemu
obcanstvi   v  nem,   ale  proti   samotnym  zakladum   lidskosti.
Priklonili se  totiz ke zvracene rasisticke  ideologii a zacali ji
sami a ihned take prakticky aplikovat.  Je skvele, ze to mnozi po-
tomci nasich  nekdejsich spoluobcanu nemecke  narodnosti pochopili
a dnes obetave a trpelive usiluji o smireni mezi nasimi narody.
 
      Na povalecny odsun muzeme mit  ruzne nazory - a muj kriticky
nazor je obecne znam -, nikdy ho vsak nemuzeme vypreparovat z jeho
dejinnych souvislosti a  oddelit ho od vsech hruz,  ktere mu pred-
chazely a ktere k nemu vedly. Jestli jsem toto povazoval jeste do-
nedavna za vec do te miry  samozrejmou, ze jsem necitil potrebu ji
znovu zduraznovat, dnes ji musim  jasne rict, protoze se v Nemecku
opet ozyvaji lide, kteri  ji prehlizeji, nebo dokonce zpochybnuji.
Ostatne i v minulosti jsem nejednou rekl, ze zlo ma infekcni pova-
hu a ze zlo odsunu bylo  jen smutnym vyustenim zla, ktere mu pred-
chazelo. O tom,  kdo prvni vypustil z lahve  dzina skutecne nacio-
nalni nenavisti, nemuze byt sporu. A mame-li se - jako Cesi - hla-
sit ke  svemu dilu  odpovednosti za konec  cesko-nemeckeho souziti
v ceskych zemich, pak musime v zajmu  pravdy rict, ze jsme se sice
nechali nakazit zakernym virem etnickeho  pojeti viny a trestu, ze
jsme vsak  tento virus - aspon  v jeho moderni nicive  podobe - do
nasi zeme neprinesli.
 
      3) Ma  treti poznamka, souvisejici  s koncem cesko-nemeckeho
souziti  se tyka  Mnichova. Nejsem  si jist,  zda si nekteri lide,
zvlaste na nemecke strane,  dostatecne uvedomuji, ze Mnichov nebyl
jen jakymsi  nespravedlivym resenim jakesi  diskutabilni mensinove
otazky, ale ze  to byla posledni a svym  zpusobem rozhodujici kon-
frontace  demokracie s  nacistickou diktaturou,  v niz  demokracie
pred diktaturou kapitulovala, a tim ji otevrela cestu k onomu neu-
veritelnemu a snad vubec nejvetsimu  utoku na vsechny zakladni ci-
vilizacni hodnoty  a na samotnou  podstatu lidskeho souziti,  jaky
byl  kdy v  dejinach podniknut.  Mnichov byl  pro Hitlera posledni
zkouskou demokracie a jeji schopnosti branit se. Mnichovskou kapi-
tulaci demokratu  pochopil jako znameni, ze  muze rozpoutat valku.
Tvrde se  prepocital, demokracie se nakonec  ubranila, ale za cenu
nesmirnych obeti, kterymi by  s nejvetsi pravdepodobnosti nemusela
zaplatit, kdyby  byla nepodlehla salbe appeasementu  a dokazala se
Hitlerovi v  dobe mnichovske krize  vzeprit. Opet bych  tu oddelil
dve stranky veci: jestli  svetova valka vojensky zacala prepadenim
Polska, pak politicky nepochybne  zacala mnichovskym diktatem. Os-
tatne nerekl uz  pred lety jeden z velkych  nemeckych politiku, ze
prave Mnichov  byl okamzikem, kdy se  vsechno zritilo do propasti?
Spoluucast tolika nasich byvalych nemeckych spoluobcanu na pripra-
ve i nasledcich Mnichova nelze tedy redukovat na boj o jejich men-
sinova prava. Neslo tehdy prece ani  o ceske Nemce, ba dokonce ani
o pouhe  oklesteni Ceskoslovenska  jakozto predehru  jeho pozdejsi
okupace, ale o zcela  nedvojsmyslne a mezinarodne provedene vyhla-
seni boje lidske svobode a dustojnosti. Anebo nebyli snad prvnimi,
komu se  naciste v Cechach  pomstili, jejich nemecti  odpurci? Pro
mnohe Nemce,  zvlaste pro ty,  kteri byli postizeni  odsunem, neni
asi dodnes lehke si to priznat,  stejne jako pro mnohe Cechy, han-
dicapovane navic desitiletimi nesvobody,  kdy toto tema bylo tabu,
neni lehke priznat si, jak ublizili  demokracii, a tim i sami sobe
prijetim myslenky povalecneho vyhnani Nemcu z jejich domova.
 
      4) Nacismus  byl sveho casu popsan  jako jeden z nejhruznej-
sich projevu kmenoveho pojeti statu jakozto spolecenstvi krve, te-
dy neceho, proti cemu se prosazuje a s cim se utkava idea otevrene
spolecnosti dva  a pul tisice let.  Prijmeme-li tuto interpretaci,
pak sve uvahy o cesko-nemecke minulosti pritomnosti i budoucnosti,
a tedy i o cesko-nemeckem narovnani  ci smireni bychom meli rozvi-
jet na pude spolecne shody,  ze jedinou alternativou budouciho vy-
voje a  jedinou alternativou, ktera  muze k definitivnimu  smireni
vest, je  spolecne budovani otevrene spolecnosti  a spolecny zapas
o ni proti vsem, kteri by chteli - navzdory vsem desivym zkusenos-
tem s modernim tribalismem -  znovu sirit duchovni zplodiny nacio-
nalismu. Takovito nepratele  otevrene spolecnosti existuji bohuzel
na obou  stranach nasi hranice. Alternativa,  kterou nabizeji oni,
musi  vzdycky nakonec  vyustit  do  konfrontace a  prinest utrpeni
vsem. Jedinou cestou pro demokratickou Ceskou republiku a demokra-
ticke Nemecko - a nejen pro ne  - je proto nebat se jich a neustu-
povat pred nimi. I demokrate musi obcas zvolat "dost!".
 
 
      Z ceho je treba pri  tvorbe noveho vztahu mezi nasimi narody
vychazet? Kudy vede cesta?
 
 
      Predevsim bychom se meli pokusit  dohodnout se na tom, jakou
roli vlastne prisoudime minulosti. Zapomenout  na ni v zadnem pri-
pade nemuzeme.  Tak, jako je konzistentni  lidska osobnost, zijici
ve shode sama se sebou a odpovedna za sebe, nemyslitelna bez vedo-
mi vlastni minulosti a kontinuity  a bez odpovedneho nazoru na ni,
neni - samozrejme v jine  podobe - bez neceho podobneho myslitelne
ani odpovedne spolecenstvi, ac uz definovane narodnostne, nebo po-
liticky. Svou minulost a sve dejiny  musime znat a musime si na ne
tvorit svuj nazor.  To ale neznamena, ze se  musime prestehovat do
svych dejin, zkouset se promenit ve  sve predky, znovu a znovu re-
konstruovat situace,  v nichz se  ocitali, a napodobovat  postoje,
ktere zaujimali, znovu  a znovu se sami trapit  jejich utrpenim ci
dojimat jejich  uspechy a z techto  pocitu posleze vyvozovat poli-
ticke dusledky. Minulost nemuze  byt nasim programem. Trvale se do
ni  prenaset a  jaksi existencialne  se s  ni ztotoznovat  znamena
ztracet nadhled,  schopnost jejiho odpovedneho  posouzeni i schop-
nost poucit se z ni.  Vposledku takovy kompletni sebeprenos do mi-
nulosti neni nicim jinym nez  zvlastni formou obnovy kmenoveho po-
jeti  naroda  jako  entity  s  vlastni "nadhistorickou" kolektivni
"nadsubjektivitou".  Kam az  toto pojeti  vede, vime  prece dobre:
k principu nikdy nekonciciho kolobehu krevni msty, kdy nove a nove
generace  vnuku  trestaji  jine  vnuky  za  zlociny jejich dedu na
vlastnich dedech.
 
      Shoda v teto veci by mela mnoho vyznamnych dusledku. Predev-
sim by znamenala, ze konci cas omluv a nastava cas vecneho hledani
pravdy. Vyznam omluv, ktere vyslovili predstavitele demokratickeho
Nemecka vsem narodum i vlastnim obcanum za to, co jim zpusobil na-
cismus, byl veliky a otevrel dvere  k novemu souziti. K temuz cili
smerovalo i vse, co jsme na nasi strane rekli o povalecnem odsunu.
Dnes jsme ale, domnivam se, uz  dal. Oc bezi, je vec_a a nepredpo-
jata analyza a schopnost cerpat z ni pouzitelna poznani.
 
      Strucne receno:  je treba uz  jednou jasne rict,  co vsechno
patri do historie  a s cim vsim by se  melo jako s historii nakla-
dat.
 
      Nase budoucnost  opravdu neni v nasi  minulosti. Ozivovat ji
znamena ozivovat i vsechny demony, kteri v ni drimaji. To ale neni
cesta. Tou  je neco jineho:  pochopit konecne nebezpecnost  techto
demonu.
 
Tento pristup k minulosti ma ovsem i dalsi prakticke dusledky.
 
      Z ceskeho  hlediska je jednim z  jeho dulezitych a logickych
dusledku  jednoznacne odmitnuti  vsech pokusu  vydolovat z davnych
historickych  udalosti ci  nespravedlnosti cely  soubor aktualnich
politickych  ci pravnich  pozadavku a  naroku zpochybnujicich samu
pudu, na niz stoji povalecne  evropske usporadani. Hlasy, ktere se
o to snazi, jsou sice nepocetne a okrajove, ale ceska verejnost je
vnima s  obzvlastni citlivocti. Proto  povazuji za svou  povinnost
rict  tu zcela  jasne, ze  Ceska republika  je primym spoludedicem
ceskoslovenske statnosti, ktera se zrodila ze dvou hroznych valek,
na jejichz rozpoutani nemeli Cesi zadny podil. Nase republika pro-
to nikdy nebude jednat o revizi jejich vysledku, o jakemkoli zasa-
hu do kontinuity sveho pravniho  radu, o jakemkoli zpusobu opravo-
vani historie na ukor soucasniku.
 
      Ano, je-li tu dluh v podobe odskodneni zbyvajicich obeti na-
cisticke zvule,  necht je splacen.  Ale nikdo nikdy  nam nezaplati
v zadne mene a zadnou castkou vsechno,  co jsme my nebo nasi pred-
kove museli vinou nacismu prozit, nikdo nam nijak nenahradi desit-
ky tisic umucenych a zavrazdenych, mravni, politicke a hospodarske
ztraty, ktere pro nas  znamenal Mnichov, nacisticka okupace, valka
a vsechny jeji povalecne politicke nasledky.  A my nejsme tak bla-
hovi,  abychom dnesnim  generacim demokratickeho  Nemecka zasilali
ucty za vsechna davna prikori napachana casti jejich otcu, dedu ci
pradedu, stejne jako nezasilame  narodum byvaleho Sovetskeho svazu
ucty za  vsechny skody, ktere na  nasi zemi a v  nasich dusich na-
pachala desitileti komunismu. Proto povazujeme za jeste blahovejsi
vsechny pokusy zadat od nas  materialni ci jinou formu napravy po-
valecneho odsunu.  Nacismus, Mnichov, valka  a vsechny jeji  trpke
dusledky patri do historie a jedine,  co muzeme a chceme delat, je
snazit se tuto  historii  pochopit a udelat vse pro  to, aby se uz
nikdy neopakovala. Predstavitele  demokratickeho Nemecka davno ve-
rejne  pojmenovali nemeckou  vinu za  nacismus, aniz  se pokouseli
o nemozne, totiz  vratit dejiny kamsi pred  druhou svetovou valku.
I my jsme se pokusili popsat svuj dil odpovednosti za vse nedobre,
co se delo po valce, ale  ani my nemame sebemensi umysl vracet de-
jiny  zpet, rusit  nase  davne  a legitimne  parlamentem schvalene
pravni akty,  ktere navic davno prekryla  historie celymi vrstvami
aktu  jinych,  rozpoutavat  nove  vichrice  v oblasti vlastnickych
vztahu, a uvolnovat tim vsim  cestu besum minulosti. Minulost nez-
menime, z  nasich dejin a nasi  historicke pameti neodstranime ani
tricetiletou valku, ani dve svetove valky,  ani to, co se stalo po
te druhe jako jeji dusledek. Rici si o tom vsem pravdu je ale nasi
povinnosti k  svetu i k sobe  samym, je to v  bytostnem zajmu nasi
narodni a statni hygieny. Pokud jde  o odsun, musime si rikat nep-
rijemnou pravdu  dokonce bez ohledu na  to, jake blaznive dusledky
z nasich slov  muze nekdo vyvozovat. Nase  sebereflexe neni  totiz
nicim jinym nez dalsim a  jeste duslednejsim odmitnutim prave tech
principu, z nichz vychazeji vsichni dnesni nepratele otevrene spo-
lecnosti, pokousejici se svymi naroky opet roztocit dabelsky kolo-
toc nekonciciho kmenoveho uctovani.
 
      Ti, kteri  byli od nas  kdysi vyhnani ci  vystehovani, jakoz
i jejich potomci, jsou u nas  vitani tak, jako vsichni Nemci. Jsou
vitani jako hoste, kteri cti kraje, kde zily generace jejich pred-
ku, kteri  pecuji o mista,  s nimiz se  citi byt svazani,  a kteri
pratelsky spolupracuji s nasimi  obcany. Nejsou mozna prilis vzda-
leny  dny, kdy  Cesi i  Nemci -  ocitajice se  spolecne ve vnitrne
otevrenem prostoru Evropske unie - budou se moci bez prekazek usa-
zovat kdekoliv na jejim uzemi a  podilet se na budovani takto svo-
bodne  zvoleneho domova.  Dobry vztah  mezi narody,  a tedy i nase
smireni  mohou byt  zalozeny jen  na kooperaci  svobodnych obcanu,
vzdorujicich svodu houfovat se pod kolektivistickymi prapory a vy-
volavat v jejich stinu ducha kmenovych konfrontaci.
 
      Tak, jako by mel skoncit cas  omluv a zasilani uctu za minu-
lost a zacit cas vecne rozpravy o ni, mel by skoncit i cas monolo-
gu a osamelych vykriku a zacit cas dialogu. Dialog ostatne uz dav-
no zacal, mezi obcany, mistnimi samospravami, historiky, ba i mezi
politiky. Primlouvam se za jeho trvale rozsirovani a prohlubovani.
Musi vsak  jit opravdu o dialog.  To znamena, ze si  proste musime
vymenovat informace, zkusenosti,  poznatky, analyzy, namety, prog-
ramy, srovnavat je, hledat shodu  a uskutecnovat vse dobre, na cem
se domluvime, aniz bychom se pritom jen naznakem citili byt navza-
jem svymi rukojmimi ci rukojmimi sve neblahe historie.
 
      Jinymi  slovy: musi  uz definitivne  skoncit cas konfrontace
a zacit cas kooperace. Cim jednoznacneji se jeji ucastnici na obou
stranach budou hlasit k ideji  obcanskeho statu a obcanske spolec-
nosti, tim lepe  se jim bude spolupracovat. Nemecko  ma velky nas-
kok. Nejen ve smeru hospodarskem, ale i proto, ze mohlo - aspon ve
sve zapadni casti - po leta zit ve svobode a budovat liberalni de-
mokraticky stat,  zalozeny na vsech  osvedcenych hodnotach zapadni
civilizace a orientovany vskutku evropsky. To znamena k idealu Ev-
ropy jako  politickeho telesa ridiciho se  principem rovnosti vel-
kych  a malych  a jejich  rovnopravne a  mirove spoluprace v duchu
spolecne sdlene  ucty k lidskym  pravum a svobodam,  k demokracii,
vlade prava, k pravidlum trzni ekonomiky, k ideji obcanske spolec-
nosti. V Ceske  republice se na dlouhou dobu  zastavil cas, ale to
neznamena, ze sve zpozdeni nemuzeme  rychle dohnat, zvlast kdyz se
opreme o  potencial dobrych tradic z  doby predvalecne, ktere, jak
se ukazuje, se nepodarilo ani  behem sedmapadesati let zcela vyhu-
bit. Predpoklady k dobre spolupraci tu tedy jsou. A pokud se obje-
vuji rusive tony,  hlasy ci nalady, pak je  treba na obou stranach
proti nim  daleko energicteji nez dosud  vystupovat. Na strane ne-
mecke to jsou  hlasy - nastesti ojedinele a  osamele - pokousejici
se rehabilitovat intelektualni koreny  toho, co zpusobilo nekdejsi
nemeckou  katastrofu,  hlasy  skrytych  nostalgiku, neschopnych se
rozloucit s ideou nacionalniho statu jako vrcholu lidskeho snaze-
ni a s pocitem zvlastniho nemeckeho poslani, opravnujiciho Nemecko
k nadrazeneckemu vztahu k ostatnim. Na  strane ceske to je podivna
a veskrze provincialni kombinace strachu z Nemcu a servility k nim
a ovsem neschopnost mnohych vymanit se ze sveraci kazajky predsud-
ku, jez byly tak dlouho ve spolecnosti pestovany. Obcas se mi zda,
jako by  byl u nas  zakonzervovan stav mysli  charakteristicky pro
dobu  bezprostredne povalecnou  a tento  stav jako  by byl podivne
kompenzovan potrebou "aspon  neco z Nemcu mit". A  tak se nejednou
muzeme setkat s  lidmi, kteri sve okoli strasi  - v duchu komunis-
ticke propagandy - nemeckym nebezpecim,  kteri ale zaroven maji na
svych domech napsano  "Zimmer frei" a vybiraji i  od Cechu najemne
v markach. Tedy na jedne strane silacka zvolani v duchu nacionalni
zaslepenosti  a  xenofobie,  na  druhe  strane  totalni nedostatek
elementarni obcanske hrdosti.
 
      A opet jsme u  toho: potreba nahradit kolektivismus komunis-
ticky kolektivismem nacionalnim, vylhat se z individualni obcanske
odpovednosti ponorenim do anonymni prislusnosti ke smecce stekaji-
ci na  vsechny, kteri k  ni nepatri -  to je jedna  varianta toho,
proti cemu  je treba systematicky bojovat.  Druhou variantou tehoz
jsou obcasne  znamky jakesi podvedome  viry v neomylny  hlas krve,
osudu, prozretelnosti a narodnich mytu,  jakoz i v pravo zadat ne-
mozne: totiz  opravu dejin chapanych jako  souvisla serie krivd na
vlastnim kmeni.
 
 
Vazeni pritomni,
 
      dovolte mi, abych se vam pote, co jsem vylicil rozmanita ne-
bezpeci, ktera cihaji podel cesty k dobre cesko-nemecke budoucnos-
ti, a co  jsem popsal ty, kteri jsou -  aniz si to mozna uvedomuji
- jejimi neprateli, vyznal ze sveho optimismu.
 
      Verim  v demokraticke,  liberalni a  evropske Nemecko. Verim
v Nemecko Theodora  Heusse, Konrada Adenauera,  Kurta Schumachera,
Ludwiga Erharda, Willyho Brandta a Richarda von Weizsackera. Verim
v miliony nemeckych demokratu. Verim v uprimnou snahu Nemecka roz-
vijet a prohlubovat evropsky  sjednocovaci proces zalozeny na uni-
verzalite zakladnich hodnot euroamericke  civilizace, verim v jeho
snahu utvorit  z Evropy kontinent miru,  svobody, spoluprace, bez-
pecnosti a spravedlivych vztahu vsech jejich statu, narodu a regi-
onu. Verim proto i v uprimnou vuli Nemecka podporovat rychle vcle-
novani stredni  Evropy do Severoatlanticke  aliance i do  Evropske
unie. Verim proste v jeho  vuli byt vlivnym spolutvurcem sjednocu-
jici  se  Evropy,  a  zalozit  proto  nove  i sve pratelske vztahy
s Polskem, Ceskou republikou a  dalsimi novymi demokraciemi, zalo-
zit  je  stejne  dobre,  jako  kdysi  dokazalo  zalozit sve vztahy
s Francii, Lucemburskem, Belgii, Nizozemim a Danskem.
 
      V teto vire nejsem  mezi svymi spoluobcany osamocen. Dukazem
toho je jednoznacna podpora, kterou nas stat od prvni chvile daval
- bez vyhrad a podezreni - demokratickemu znovusjednoceni Nemecka.
Mnozi z nas uz jako disidenti - zacaste nepochopeni i leckym v Ne-
mecku - tvrdili, ze nebude  jednotne Evropy bez jednotneho Nemecka
a ze se nezhrouti zelezna opona, nezhrouti-li se nejprve berlinska
zed.
 
      Verim i  v dobry vyvoj demokraticke  Ceske republiky; verim,
ze  se bude  rychle  vyrovnavat  s truchlivym  dedictvim komunismu
i predchozich historickych  traumat a ze  se bude postupne  stavat
plnohodnotnym a odpovednym clenem rodiny evropskych demokracii.
 
      Verim, ze uz v letosnim roce bude vykonano mnoho veci, ktere
prohloubi duveru mezi nasimi zememi a narody, prispeji k postupne-
mu  rozbijeni prekazek  a  zabran,  ktere nase  vztahy komplikuji,
a pomohou odstranovat vsechny nanosy predsudku, bludu, iluzi a po-
dezreni, s  nimiz se musime  utkavat. Verim, ze  se dokazeme oprit
o dobre zaklady, ktere  jsme nasemu souziti po roce  1989 dali, ze
vyuzijeme moznosti, ktere nam nabizi nase mezistatni smlouva, a ze
budeme s novou energii a na vsech urovnich rozvijet zapocatou spo-
lupraci.
 
      Verim, ze spolecne  sdileni zakladnich civilizacnich hodnot,
na nichz  je budovana dnesni Evropa,  nam usnadni tuto praci  a ze
v sobe nalezneme dost odvahy celit  vsem, kteri by svou politickou
orientaci na neblahou minulost chteli udelat tlustou caru pred na-
si dobrou budoucnosti.
 
      Verim v silu pravdy a dobre vule jako hlavnich zdroju naseho
vzajemneho porozumeni.
 
Dekuji vam za pozornost.
 
 
----- End forwarded message

Next Article (by Subject): Projev premiera Klause - kde najit? Martin Pechanec
Previous Article (by Subject): Projekcni monitor Ales Prell
Articles sorted by: [Date] [Author] [Subject]


Go to listserv.cesnet.cz LWGate Home Page.