Zacatecnicky dotaz na Veronicu

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Thu Aug 11 07:47:13 CEST 1994

> Pokud vim (laicky receno), je system Veronica urcen k tomu, abych mohl gopher
> prohledavat pro urcite informace a tim si zkratil jejich hledani. Ktere
> gophery jsou ale Veronicou prohledavany? Vsechny? To by se to ponekud
> zapotilo... Tak jen nektere? A ktere?
Veronica ma dve casti:
1) sber dat - ten proleza jednotlive Gophery a vytvari databazi,
   obsahujici veskere polozky vsech jejich menu
2) zodpovidani dotazu - to je vlastni Veronica server, ktery na zaklade
   dotazu prohleda databaze (vytvorene sberacem) a vyda odpoved
Vase otazky se tykaji te prvni faze.

Sberac informaci funguje zhruba nasledovne: Dostane vychozi Gopher server.
Ziska jeho hlavni menu, zapise si polozky v nem a ty z nich, ktere jsou
typu "menu" si zaradi do fronty. Dokud fronta neni prazdna, popadne
prvni menu z ni a udela s nim totez a tak dale porad dokola.

Pokud nektere z nalezenych menu vede na jiny server, bude zpracovano
stejne => povede k prohledani tohoto serveru. Takze: Veronica projde
vsechny servery, na ktere vedl odkaz z kterehokoli prohledavaneho serveru
(matematici tomu tusim rikaji tranzitivni obal).

To by zpravidla vedlo k prohledani celeho sveta (protoze vetsina serveru
ma odkaz na "tatinka Gophera" v Minnesote). Zaber Veronicy lze proto
konfigurovat. Zalezi na danem konkretnim serveru, co vsechno prochazi.
Existuje nekolik serveru s celosvetovym polem pusobnosti (skutecne se dost
zapoti). Soucasna Veronica v Liberci bere jen servery v domene "cz".

> Predpokladejme, ze na nejakem uplne zapadlem gopher.zlamana-lhota.cz je
> nejaka informace, ktera neni na zadnem jinem gopheru zrcadlena. Je tuto infor
> -
> maci mozno najit Veronicou? Jestli ne, je mozno na nejakem prohledavanem
> gopheru zridit nejaky odkaz (symbolicky link atp.)? Snadno?
Pokud se z libovolneho prohledavaneho Gopheru (coz jsou prakticky vsechny
v CESnetu) da cestou po menu k teto informaci dostat, dostane se tam i
zmineny sberac a informace bude dosazitelna Veronicou.

Odkaz se vyrobi VELMI snadno. Pokud neni cilem gopher.zlamana-lhota.cz
utajit, staci, aby se nekde vyskytl odkaz na jeho korenove menu a je to.
Veronica prijde.

> Nepisu tu ted plno blabolu?
Nerekl bych.

> Vzhledem k vyspelosti dotazu bude snad pro konferenci lepsi, kdyz mi odpovite
> primo - zahlcovat ostatni lidi trivialnimi odpovedmi na nespravne dotazy je
> asi trochu sadisticke.
Ja myslim, ze ten dotaz neni nespravny a odpoved by mohla zajimat i nekoho
dalsiho. Takze to just poslu do cele konference  :-)

Douska zaverem: V soucasne dobe pracujeme na vytvoreni Veronica serveru s
celosvetovym dosahem v Liberci. Na konferenci INET'94 vsak v souvislosti s
Veronicou padala dost pesimisticka slova. Dle zasvecenych je Veronica v
tezke krizi. Fatalni problem - celosvetova data se jim uz nevejdou na
disk. Takze se mluvilo o nutnosti cele to nejak reorganizovat a jestli by
nebylo zahodno revidovat vubec jeji zakladni principy atd. atp. Uvidime...

Preji vsem prijemne sitovani

 Pavel Satrapa                    Liberec University of Technology
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Computer Science
 Phone:  +42-48-329-374           Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +42-48-27397             Czech Republic