K narodnim verzim (Re: Cesky Pmail)

Lubos Kaspar kaspar at cnb.cz
Fri Feb 11 11:59:25 CET 1994

> Produkty, jako Windows EE se mi nelibi a domluvim se stejne dobre i s
> anglickou verzi cehokoliv - mluvil jsem ale za ty, kteri anglicky
> neumi a nikdy umet nebudou (predpokladam ze neznalost anglictiny neni
> trestna) a pak jsem taky reagoval na ty "darmozrouty".

Nechci otravovat, ale znova se mi vnucuje analogie s plavanim v hluboke vode.
Nejsou-li vyvijeci narodnich verzi cehokoliv darmozrouti, pak by jimi nebyli
ani ti, kteri by kazdeho, kdo neumi plavat, misto plaveckeho vycviku cpali
do nafukovaciho kruhu a nutili i plavce, ze museji plavat s kruhem, a jeste
byli placeni z nasich dani (to se tyka prodeje narodnich verzi do statnich
a jinych organizaci placenych ze statniho rozpoctu; pokud si je kupuji ti,
kteri sami hospodari, je to jejich minus, pokud to nevnucuji dalsim jako
cast sve nadstavby). Neni efektivnejsi naucit neplavce radeji plavat?
Neznalost anglictiny samozrejme trestna neni, ale aspon mne se jevi jako
urcity kvalifikacni predpoklad pro praci s vypocetni technikou.
Konecne nezapominejme na to, ze anglictina jako standard byla jedinecnou
moznosti, aby si lide napojeni na vypocetni techniku snaze porozumeli;
narodni verze toto vsechno splachuji do zumpy, bohuzel. Moc rad bych videl
zastance narodnich verzi, jak by se sklebili, kdyby treba prijeli do zeme,
jejiz jazyk neznaji, a tam jim predlozili k praci narodni Pmail - to by si
asi tezko neco domu poslali nebo neco z domova precetli, ze?
Nejhorsi je to, ze narodni verze jejich autori vetsinou prosazuji jako nahradu,
nikoli jako eventualitu.

Nerad bych vsak rozviroval vetsi diskusi na toto tema, zvlast ne pak na
pude teto konference.
--
							Lubos Kaspar
							Ceska narodni banka