Cestina, email a co na to Sun Microsystems

Jan Schmidt schmidt at cs.felk.cvut.cz
Fri Feb 18 16:36:50 CET 1994

Ahoj lidi,

diky vsem za diskusi o uloze cestiny v informatice a elektronicky sirenych
textech. Kdyz se vyrcene nazory shrnuly a trochu se z toho vyskrtaly emoce :-),
vysla z toho pomerne slusna specifikace. Dneska jsem mluvil s lidmi od Sunu,
kteri jsou zodpovedni za ceskou lokalizaci Solarisu,. Nektere pozadavky,
ktere zde zaznely, jsou v Solarisu samozrejme. Prepnout uzivatelske rozhrani
do anglictiny ze stesku po Bronxu nebo na pocest navstevy :-) neni problem.
Musel jsem ale zduraznit, ze interoperabilita a standardy v emailu nejsou
otazkou ani tak technickou, jako spolecenskou. Snazil jsem se je presvedcit,
ze ruzne konverzni programy, ktere jim vnucuji jejich rusti programatori, neni
to prave. Slibili podivat aspon na jejich User Agent, jak je to s MIME.
Co je to MIME, kupodivu vedeli, ani jsem jim ty RFC nemusel kopirovat.
Snad to nejak dopadne.

Dlouho po odezneni 'cestinske' debaty jsem nahodou vyhrabal nejstarsi psaci
stroj nasi rodiny zn. Underwood z roku 1925. Kdyby tenkrat nekdo byl liny
ryt ceske typy (do oceli, prosim, to je trochu horsi nez sedet u editoru
rastrovych obrazku), neprodal by ani kus a jeste by sklidil posmech.
Od te doby se leccos zmenilo a asi si vazime moznosti udelat neco snadno
vic nez moznosti udelat to vytribene.

Jan Schmidt, CVUT FEL