Who s filtrem

Zdenek Seidl SEIDLZ at mat-infnw.upol.cz
Thu May 19 18:57:58 CEST 1994

> From:           "Ing. Karel Nevsimal" <NEVSIMAL at ant.fee.vutbr.cz>
> Send reply to:  net at cs.felk.cvut.cz
> To:             net at cs.felk.cvut.cz
> Date sent:      Tue, 17 May 1994 16:24:46 MEZ-1
> Subject:        Who s filtrem

>     Dobry den,
> na nasem novelu pouzivame who, ktere zobrazuje z databaze nazvy
> mistnosti a uzivatelu podle NODE ADRESS a USERNAME. Mam ale obcas
> potrebu zjistit, zda je napriklad plne obsazena PC-ucebna. Kdyz dam
> who, zobrazi se mi napr. tri obrazovky uzivatelu, a ja musim "prstem
> [...]
    Dobry den.
        Zda se, ze mate zajem o neco, co jsem vytvoril. Jedna se
    o program LOOK. Co je to? Inteligentni userlist (nebo, chcete-li
    who), ktere ma hned nekolik funkci.
        1) klasicky userlist ( cisla konexi, usename, fullname a cas
           prihlaseni k serveru)
        2) prohlizeni mistnosti
            - v programu lze velice snadno nadefinovat mistosti, tj.
            seznamy pocitacu v jednotlivych mistnostech. Program
            pak vykresli (v text modu) mistnost s rozmistenymi poci-
            taci. Je-li na nekterem pocitaci nekdo prihlasen, je
            obrazovka tohoto stroje rozsvicena a je u nej zobrazen
            login time a username.
        3) send message
            - prostrednictvim looku lze velmi pohodlne rozesilat
            message kteremukoli prihlasenemu uzivateli, a pozor,
            take libovolne skupine uzivatelu najednou (neboli z
            userlistu si vyberete jednoho nebo vice uzivatelu a tem
            pak poslete najednou nejakou zpravu.
        4) definovani zakazanych mistnost
            - nektere nadefinovane mistnost mohou mit nadefinovany
            zvlastni rezim. Jde o to, ze do nektere mistnosti muze byt
            vsem uzivatelum zakazany pristup. Tehdy, pokud se nekdo
            v takove mistnosti prihlasi do site, pak pri prohlizeni
            mistnosti jeho pocitac sviti cervene. Do takto zapovezene
            mistnost lze samozrejme povolit pristup libovolnym uziva-
            telum, kterym potom pocitac sviti klasicky bile. Toto
            povolovani pristupu muze delat jedine supervisor
            (automaticky) nebo libovolna jim povolena skupina. Vsechny
            tyto Zakazy a povoleni se deji silne uzivatelsky prijemne,
            a to vyberem z nabidek. Jeste neco, pristup se uzivatelovi
            da povolit pouze na nejakou dobu, po jejim vyprseni uziva-
            tel ma zase smulu a sviti cervene.
        To nejlepsi na konec. Program LOOK je vytvoren v naprosto
        stejnem prostredi, jako vsechny dalsi novellovske utility
        (syscon filer,...). Reknu to znovu, LOOK vypada uplne stejne,
        jako by byl primo od Novella, s tim jsem si obzvlaste pohral.

        Dodatky: - Ve funkci 1), pokud si najedete na nektereho
        uzivatele (jako by jste to udelal treba v sysconu) a
        "odklepnete ho", ukaze se vam mistnost, ve ktere dany clovek
        sedi a zlute zvyrazneny jeho pocitac. Dalsim odklepnutim
        mu muzete hned poslat nejakou message.
                 - Jeste jedna perlicka. LOOK pracuje v realnem case,
        takze staci si vyhodit treba userlist , a tak jak se Vam
        lide prihlasuji a odhlasuji se userlist sam na obrazovce
        modifikuje. A co teprve kdyz si zobrazite nejakou mistnost.
        Jen se nekdo prihlasi, uz se jeho pocitac rozsviti i s jeho
        jmenem.
                 - Program LOOK bezi na nasi katedre (tj. Katedre
        matematicke informatiky UP Olomouc) uz vice jak pul roku
        a za tu dobu byl vice nez s uspechem odzkousen, stal se
        jednim z nejuzivanejsich programu.

        Ale konec superlativu. Ted par slov na zaver. LOOK pracuje
        s Novellem 3.xx, se ctverkou ma zatim jeste nejake problemy.
        Jde o to, ze 4.xx ma trochu jine bindery a jeho programatorsky
        popis se mi do rukou jeste nedostal.

        Pokud by jste mel o neco takoveho, jako je LOOK zajem, dejte
        vedet. Je tu ale jedna vec. Udelat takovy program nebyla
        zadna legrace, a proto nepocitam s jeho "neocenenou" distri-
        buci. Navic se tento program bude asi brzy distribuovat
        komercne, s jednou firmou jsem se uz predbezne dohodl.
        Rekneme ale, ze po teto strance by jsme se mohli urcite
        nejak domluvit. (V uvahu by pripadalo i to, ze bych Vam
        dodal na ukazku jakousi demo verzi s omezenym poctem
        zobrazovanych uzivatelu a bez automatickeho refreshe). Je to
        jen na Vas. Urcite mi ale dejte vedet, jak jste se rozhodl.
        Nutno psat primo na mou adresu, ne do skupiny, ze ktere mam
        Vas dotaz. Nejsem jejim clenem. Jiste by jste dokazal vytvorit
        nejaky who s filtrem, ale zvazte, co by bylo lepsi.
            Nashledanou
                Zdenek Seidl

        Zdenek Seidl
        IV rocnik oboru "Mat. informatika. a teoret. kybernetika"
        Univerzita Palackeho, Olomouc
        privat: V krovinach 6, 77900 Olomouc
        E-Mail  seidlz at risc.upol.cz