Continue: Zapojeni do CESNETu pro kohokoli?

Michal Meloun MELOUN at vision.felk.cvut.cz
Thu Nov 3 11:16:22 CET 1994

On Wed, 2 Nov 1994 Eduard Vopicka wrote:

> Myslim, ze jen malokdo v celem svete by byl ochotem zpochybnovat
> opravneni rektora vysoke skoly upravit prikazem provozovani vypocetni
> techniky na dane skole.

Puvodne jsem se chtel teto (trochu imaginarni) debate vyhnout, ale uz to
trochu prerusta pro mne unosnou mez.

Skoro vsichni si tu pletou dva pojmy:
 - Internet (u nas zastupovany CESNETem nebo PASNETem)
 - Lokalni pocitacovou sit

Rektor ma jiste pravo omezit a libovolne upravit provoz na lokalni siti.
Pravo rozhodovat o vyuziti Internetu mu ovsem neprislusi - neni ani jeho
spravcem, ani se nepodilel na jeho budovani v tomto state. Tedy v tomto
bode budu naprosto jednoznacne libovolne "pravo rektora" zpochybnovat.

Mam za to ze otazka stoji takto:
a) Bud se na Internet pripojim (a to jako skola zadamo a bez poplatku)
   a umoznim vsem bez rozdilu ho vyuzivat v plne mire

b) nebo se proste na Internet nepripojim

c) nebo budu za Internet platit a potom si mohu urcovat, kterou jeho cast
   budu vyuzivat.

Jiste, ma to sve mouchy - mam-li linku 19.2kb/s tak tato volnost bude cinit
jiste potize. Ano ze zacatku jiste ano. Nezapominejme ovsem, ze jeste do
nedavne doby byla mezinarodni konektivita tohoto statu celych 64kb/s.
Ano, pusobilo to potize, vsichni jsme nadavali, ale (pokud vim) o zadnem
umrti z nedostatku dat jsem neslysel.
Nektere informace (napr. NEWSy) chodily tak pozde, ze byly neaktualni - i
toto je pravda - ale omezit linku pouze na tahani NEWSu, pripadne NEWSy
nebrat vubec by toho zase tak prilis neresilo, ze?

Tedy, jinak, skoro mi to pripada takto - smetanku sem, s praci pryc...

Hej Edo, odlepit se ze stropu - ja vim, ze to tak neni, ja pouze tvrdim, ze
mi to tak pripada.

Proc to vlasne vsechno pisu? Dozvidam se, ze to co tady (FEL - Karlovo
namesti) funguje k zatim (alespon doufam) vseobecne spokojenosti, nelze
udelat.

Tedy vsichni slyste:

Mam za to, za na vypocetnich prostredcich skoly se mohou hrat hry.
Mam za to, ze si studenti mohou tahat ze sveta co chteji.
Mam za to, za prostredky skoly, vlozene do vyuky studentu nemaji byt
  uzamceny pod zamkem a vyuzivany pouze po malou cast dne.
Mam za to, ze kdyz nekdo hraje Doom, neni vrah.
Mam za to, ze se mohu provozovat sebevzdelavani v ramci Internetu v takove
  mire, kterou unesu.
Mam za to, ze studenti mohou mit Internet na koleji ve svem pokoji.

Jiste, tezko chtit vsechno ihned - nicmene nevidim ani jeden duvod, proc
bych tomuto mel branit.

Tady plati v podstate takovato pravidla:

Pocitacove ucebny jsou otevreny trvale.

Jsou stanoveny priority prace. (Tedy diplomant, pracujici na diplomce muze
      bez potizi vyhodit cloveka, ktery si hraje [A verte nebo ne, take to
      udela])

Vyuziti Internetu neni omezeno.

Pokud nekdo udela prusvih, je mu na nejakou dobu zatrhnut pristup na sit.
  (At si pak pocita simulaci nelinearniho systemu do cviceni doma na
  kalkulacce).

Alokace prostredu skoly (disky) pro vlastni poziti je omezena.

Studenti, kteri byli na Strahove maji moznost se pripojit na Internet a
sit fakulty primo ze sveho pokoje.

A jeste moje soukrome pravidlo: mam za ukol udrzet sit v provozu nez
ohledu na to, co se na ni pousti. Je tedy mym ukolem, zajisti rozumnou
funkcnost site a to i tehdy, kdyz se na ni hraje DOOM. Mohu vas vsechny
ujistit, ze to jde.

                        Vas jiz uplne upsany
                                          Michal Meloun

P.S. Edo, ono te to skutecne podepisuje dvakrat, rekl bych, ze to je jiste
plytvani vypocetnimi prostredky skoly, to bude urcite zakazane :-)

       !        Michal Meloun, network and system manager   !
       !        Czech Technical University                  !
       !        Dept. of Control Engineering                !
       !        Karlovo namesti 13                          !
       ! 121 35 Prague 2, Czech Republic                    !
       !   phone: (+422) 29 56 64    fax: (+422) 29 01 59   !
       !       internet: meloun at vision.felk.cvut.cz         !