Filosofie a vyvoj Internetu

Petr Herman herman at dec51.lf2.cuni.cz
Thu Nov 3 11:57:49 CET 1994

Z obsahleho (ale hezkeho) clanku budu citovat jen nekolik utrzku:
>  => s kludom si mozete robit na Inet-e co len chcete, ak si
> to zaplatite. Nesmiete pritom vsak porusovat ine vseobecne platne zakony -
> propagacia fasizmu, nasilia etc... a sucasne (logicky and :-) nesmiete
> vyvijat cinnost, ktora by ohrozila funkcnost siete (sietovi cervi, umyselne
> pretazovanie zdrojov, etc... !!!
Shanel jsem se po tom, co se na Internetu oficialne "smi" a co se "nesmi",
ale mnoho jsem neuspel.
(Pokud nekdo ma spolehlive reference, sem s nimi, at se jen nedohadujeme
stlem "jak asi" a "co kdyby".)
A tak casto vidim, ze se z "nouze po jasnych pravidlech" v Internetu
napriklad aplikuje "Charta EARNu". Ale Internet neni EARN, i kdyz mnoha
pravidla z "Charty" vypadaji (a myslim ze opravnene, s tim nepolemisuji)
jako "prirozene pravo".

Jen jeden priklad:
 V charte EARNu se zapovida "politicka a nabozenska propaganda."
(Mozna cituji nepresne, napiste nekdo URL na original i na preklad.)
Zrejme jde o vyklad slova "propaganda". Ja to chapu jako "bezbrehe
a bezohledne sireni (=propagaci)" jakychkoliv (typicky: extremnich,
otazkou ovsem zustava hranie extremnosti) nazoru.
1) Technicka stranka veci:
   "Zaplavovani" site cimkoliv, zvlast nejakym "smetim", ktere
vetsinu uzivatelu nezajima, neni samozrejme dobre.
2) Obecna stranka veci:
  Je to "jen elektronicka analogie" vylepovani ruznych plakatu po sloupech,
hazeni letaku do schranek apod., a jde take o to, co se v jakem materialu
rika (rasova aj. nenavist atd. atd. apod.).
Ale to by uz mela byt spis vec obecne platne jurisdikce (nazavisle na
Internetu.)
Vec je spis v tom, ze Internet je svetova zalezitost, a ze je nejspis
nedostatek zakonu platnych "pro cele lidstvo" (jako je treba
Deklarace lidskych prav etc.)
Ale mozna prave Inet popostrci tyhle veci zase kousek dopredu.

> [...]
> v Severnej Amerike, ktory  okrem access servra pre pristup k Internetu
> prevadzkoval aj netnews (uunet) server. V ramci neho distribuoval (asi
> v ramci kompletneho balika) aj skupinu alt.sex.tasteles.binaries
> ... Zdoraznujem ze z nasho pohladu
> vlastne zaloba smerovala nie na autora "nechutnosti", ale na spravcu servra,
> ktory ani nemusel mat  ponatia,  ake konkretne subory prislusna skupina
> obsahuje !!! ...
> ... , ale sucasne vyvolava nutne myslienky nad
> tym do akem miery mozno ponechat UPLNU SLOBODU nazorov sirenych tymto mediom.

Zase bych videl analogii s tim, jak se spolecnost brani (at uz jakkoliv
ucinne ci neucinne, nebo spis moc nebrani :-( ) verejne presentaci
pornorafie etc... Je jasne, ze bychom se na Inetu take meli podobnym
vecem branit. Nekde bylo receno, ze "Internet je kultura". A kazda
kultura je chakteristicka tim, co peferuje (a odmenuje), co toleruje
a co restringuje (a postihuje).
(Nevyjimaje agrikulturu, ktera musi dobre rozlisovat mezi zadanou plodinou
a plevelem.)
A tak zalezi dost na nas, jak "kulturne" ci "nekulturne" budeme na Inetu
spolu zit, chovat se a vzajemne vychazet.

> Objavili sa i nazory, ze by sa mal realizovat urcity "detsky kutik" v internete
> kde by nebolo mozne, aby sa deti ( napriklad pomocou gophera, www ftp a podobne )
> dostali k "nevhodnym" materialom  ...

Vyjdeme-li z toho, ze je potreba chranit mladistve pred ponografii
a jinymi nezadoucimi vlivy, vyplyva z toho, ze neni mozne na Inetu
tolerovat zaroven volny pristup mladistvym a volny pristup k pornu etc...
Takze otazkou zustava pouze to, zda je pro nas podstatnejsi moznost pristupu
nasi mladeze k Internetu anebo pristup k pornu. A tedy, zda do toho "koutku"
zazeneme deti anebo porno...

> Demokracia to je i pravo druheho na nazor, trebars aj odlisny od mojho.
> Pravo na ochranu neskusenych ( a pravne nesvojpravnych - nezabudajme na to ! )
> detskych osobnosti, pred skutocne zhubnymi vplyvmi sucasnej civilizacie ...

Jasne. O to jde.

> Takze ak na servri nejakej VS, ktoreho prevadzka je notabene platena z penazi
> danovych poplatnikov, sa objavili nejake info, ktore by mohli byt s rozporom
> ucelu tohoto servra, rozhodnutie nalezi do kompetencie prislusneho
> administratora, ktory je za dany server ZODPOVEDNY. ...

Take jsem administratorem a chapu to take tak.
Otazkou ale muze byt, do jake miry mam/musim/jsem nucen byt loajalni
k "vlastnikovi" toho serveru, ktery me plati. Jestli je to analogicke
vojne, kdyz nadrizeny vykrikne "pal!", tak strilim, nekoukam nepravo-nalevo
a "krev nevinnych" na hlavu toho, kdo vydal rozkaz, ja si myju ruce...
Ja to vidim tak, ze jsem zodpovedny predevsim Bohu (ci svemu svedomi),
pak take svemu zamestnavateli (nebudu ho na serveru pomlouvat, nebudu mu
skodit a budu se snazit delat svou praci co nejlepe), ale v pripade,
ze dojde ke stretu nazoru, tak holt davam vypoved a at si hledaji
jineho administratora...
(Byl jsem svedkem toho, jak se studentum mediciny v ramci vyuky sexuologie
promita komercni porno. Ja osobne bych to na IS nedal, i kdyby to nejaky
pan docent oduvodnoval svymi pedagogickymi duvody... (To povidam jen
"co kdyby", zatim jsem diky Bohu o nic podobneho pozadan nebyl. ))

> Ono sa na to casto v
> diskusiach o "vojne STUDENTI vers. ADMINISTRATORI" dost zabuda...

Takze chudaci administratori, jsme ve dvojim ohni, z jedne strany
studenti a z druhe nasi chlebodarci ... :-)

> ... zaujimavy clanok "Pocitace za to nemohou" pana Jiriho Donata ( v rubrike
> NAZOR, casopis CHIP, ceska mutacia, cislo 4/94 strana 20). Autor sa tam zaobera
> (iba v naznakoch a teoreticky)  moznou manipulaciou spolocnosti pomocou
> takychto vseobecne dostupnych Info dialnic. Z mnohymi zavermi tejto uvahy
> suhlasim ...

Clanek jsem necetl, ale v tomto smyslu ja chapu
  Internet = (Televise+vsechna ostatni masmedia) na kvadrat
(v ne tak vzdalene budoucnosti).
A jsme vsichni svedky toho, co dela (televise+ostatni masmedia) s masami
lidi v tomhle stoleti.
A tak to vidim tak: pokud nevypestujeme na Inetu kulturu vzajemne
zodpovednosti JESTE TED, bude v pristim stoleti POZDE a vseobecny
moralni a kulturni upadek lidstva padne na nasi hlavu (= hlavu tech,
kteri jsme na Inetu "jako doma" a mame to "vyvoleni" zazivat Inet
v dobe, kdy vetsina naroda jeste ani nema tuseni, ze neco takoveho
existuje).

Vidi to nekdo jinak, ze za 10 let bude Inet (nebo jinou svetovou sit)
znat a pouzivat (a byt na ni zavisly) vice lidi na svete, nez kolik
jich dneska uziva telefon, noviny, postu, radio, video, kino a televisi ?

> Dakujem Vam za trpezlivost.
>
> Juraj Panko
> panko at ccsun.tuke.sk

Diky za Tvuj prispevek.