Continue: Zapojeni do CESNETu pro kohokoli?

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Thu Nov 3 12:54:53 CET 1994

> Skoro vsichni si tu pletou dva pojmy:
>  - Internet (u nas zastupovany CESNETem nebo PASNETem)
>  - Lokalni pocitacovou sit

Jak kdy. Ta lokalni sit zpravidla byva soucasti Internetu. Z tehoz
pocitace lze delat cosi s lokalnim dosahem (napr. zminovany Doom) a pak to
s Internetem nema nic spolecneho nebo si tahat soubor odkudsi z Ameriky a
razem je tentyz pocitac soucasti Internetu.

> Rektor ma jiste pravo omezit a libovolne upravit provoz na lokalni siti.
> Pravo rozhodovat o vyuziti Internetu mu ovsem neprislusi - neni ani jeho
> spravcem, ani se nepodilel na jeho budovani v tomto state. Tedy v tomto
> bode budu naprosto jednoznacne libovolne "pravo rektora" zpochybnovat.
>
> Mam za to ze otazka stoji takto:
> a) Bud se na Internet pripojim (a to jako skola zadamo a bez poplatku)
>    a umoznim vsem bez rozdilu ho vyuzivat v plne mire

Tady bych DOST silne oponoval. Za prve mi z pohledu prav ucastnicke
instituce (vysoke skoly) pripada nepodstatne, zda si ucast plati sama nebo
se nekolik takovych instituci spoji a plati spolecne. Uvedomme si, ze
provoz CESNETu je v soucasne dobe placen drtivou vetsinou z prostredku
Ministerstva skolstvi CR, konkretne z prostredku vysokych skol. Takze
vysoke skoly si pristup k Internetu plati, i kdyz neprimo. Tento model mi
pripada zejmena pro pocatecni fazi mimoradne vhodny, protoze umoznuje
zavest Internet i tam, kde by jinak (pokud by si skola mela pristup platit
sama) meli zdejsi spravci problemy s prosazovanim odpovidajicich investic
u vedeni sve skoly.

Za druhe jestlize rektori nasich vysokych skol podporili, aby se z jejich
penez (z penez vysokych skol) postavil a provozoval CESNET, podileli se de
facto na jeho budovani a to na nejchoulostivejsim miste - pri financovani.
Nerekl bych, ze pravo rozhodovat o Internetu ma jen ten, kdo natahl nekam
kabel nebo nakonfiguroval router. Existuje takove rceni "kdo plati, ten
porouci".

A konecne za treti: Veskera klicova rozhodnuti cini zminene ministerstvo
(viz "kdo plati, ten porouci"). V soucasne dobe se pripravuje statut
CESNETu a jeho provozovatele. Pokud si dobre vzpominam na debatu ohledne
statutu, bude myslim nakonec vypustena POVINNOST ucastnicke instituce
definovat pravidla vyuzivani sve site, pripojene k CESNETu. V kazdem
pripade tam vsak bude zachovano PRAVO ci doporuceni takovou vec udelat.

Suma sumarum: Pravo vysoke skoly definovat pravidla pro vyuzivani
vypocetni techniky vcetne sveho pripojeni ke svetovym sitim povazuji za
nezpochybnitelne (stejne jako ma pravo definovat pravidla pro vyuzivani
sluzebnich telefonu, ackoli take nejsou lokalni). Rozhodnuti na nejvyssi
urovni byvaji zpravidla vyjadrena usty jejiho nejvyssiho zastupce - tedy
rektora.

> [...]
>
> Mam za to, za na vypocetnich prostredcich skoly se mohou hrat hry.
> Mam za to, ze si studenti mohou tahat ze sveta co chteji.
> Mam za to, za prostredky skoly, vlozene do vyuky studentu nemaji byt
>   uzamceny pod zamkem a vyuzivany pouze po malou cast dne.
> Mam za to, ze kdyz nekdo hraje Doom, neni vrah.
> Mam za to, ze se mohu provozovat sebevzdelavani v ramci Internetu v takove
>   mire, kterou unesu.
> Mam za to, ze studenti mohou mit Internet na koleji ve svem pokoji.
>
> Jiste, tezko chtit vsechno ihned - nicmene nevidim ani jeden duvod, proc

S timhle bych ja osobne celkem souhlasil. V Liberci se snazime jit
"nenasilnou" cestou - radeji doporucovat a vytezit maximum z domacich
zdroju nez zakazovat a trestat (ackoli ani bez toho se nelze obejit).
Proto se snazime udrzovat sve zdroje kvalitni, aby se uzivatele nepotaceli
nekde za morem, kdyz totez mohou ziskat doma za pet vterin misto peti
minut. Proto jsme instalovali prohledavace CESNETu (Veronicu,
NoseyParkera), proto se snazim udrzovat aktualni seznam zdroju CESNETu.
Nase dosavadni zkusenosti jsou docela dobre, ale je to samozrejme dost
pracne... Jinak intenzivni "tahace" se snazime zapojit do udrzby naseho
FTP serveru, aby z jejich vydobytku meli uzitek i ostatni.

Jak jsem vsak rekl vyse, je neoodiskutovatelnym pravem kazde vysoke skoly
stanovit si pravidla, jaka uzna za vhodne, a dbat na jejich dodrzovani.

Preji vsem pekny den
             Pavel Satrapa

> P.S. Edo, ono te to skutecne podepisuje dvakrat, rekl bych, ze to je jiste
> plytvani vypocetnimi prostredky skoly, to bude urcite zakazane :-)

P.S. Dva Edovy podpisy spotrebuji dohromady mene nez jeden takovyhle  :-)))
     Ja se radeji nepodepisi  :-)