Filosofie a vyvoj Internetu

David T. Rataj xratd01 at vse.cz
Thu Nov 3 14:45:38 CET 1994

	Vazeni pratele,
	po nekolima dnech jsem si precetl prehrsel prispevku, ktere vyvolalo
	tema pripojeni studentu na CESNet. Nebudu citovat presne autory
	myslenek, na ktere budu reagovat, na to mam bohuzel malo casu.

Internet v zadnem pripade neni anarchie. Je to zcela novy fenomen zejmena v
sociologicke oblasti, ale protoze nejsem sociolog, nechci se dal  o tom
sirit.
Valka studentu proti vypocetnim centrum: relativne chapu postoj nekterych
spravcu siti na univerzitach. Byly totiz casy, kdy po Inetu nestekl ani pes
a kdy site patrily jen spravcum a nekolika privilegovanym osobam z rad
studentu a pedagogu, ktere byly lehce ovladatelne.
Nyni do tohoto kralovstvi vtrhly stovky uzivatelu, z nichz mnozi jsou uplni
laici a chteji vyuzivat Inet k cinnostem, o kterych se spravcum ani nesnilo.
Mezi nimi je i skupina nezodpovednych, ktera muze cinit potize samotne
technicke podstate site (pretezovani, zneuzivani ). Kazdy z nas vi, jak je
pouzivani Inetu aditivni. Neni divu, ze jedina myslenka nekterych spravcu je
zamezit teto invazi a pouzivaji k tomu veskere dostupne ( a casto
nevybirave) prostredky. Urcite bych se nechoval jinak, byt na jejich miste.
Na druhe strane, zpet se vratit uz nelze a pokud nedojde k nejake pravni
nebo financni katastrofe (puci ;), uzivatelu Inetu nebo zajemcu o jeho
uzivani bude spise pribyvat. Obecna politika sprav siti k tomu jaksi
smeruje, i kdyz tak nejak klikate.
Obecne se mi libi pristup, ktery, jak jsem se ruzne doptal, funguje na
vetsine VS v Cechach. Pouziti Inetu je vyhrazeno pro vyuku a studium,
alepokud se naskytnou volne zdroje (napr. vecerni cas v ucebnach), je
tolerovano i vyuziti Inetu studenty k jejich cilum  mimo vyuku.
Proti "vysavacum" a "stabilne on-line" lidem se bojuje ruzne a tvrde,
nejcasteji pomoci studentu samotnych. Studenti zastavaji ruzne nizsi funkce
na siti -> vetsinou znaji viniky a davaji si na ne pozor. Protoze za daneho
stavu veci takovy vysavac vlastne ubira "muj" cas, prostredek, ktery je mi
pridelen.
Na VSE ma pronasledovani studentu groteskni podobu honby po chodbach a
sitich, podobu takrka skutecne valky. Pricemz vetsinou nejvice postizene
jsou "male ryby", protoze "profesionalni downloader" ma vetsinou uz
vykoumane techniky, jak prepadovkam centra uniknout. Ja, jako prilezitostny
ctenar newsu a obcasny diskuter v on-line systemech mam mnohem vetsi sanci
byt prichycen pri stahovani 10Kb navodu na pouzivani klienta. (Doufam, ze
mi toto priznani nevynese trestni postih = no smiles, please).

					David Rataj, student
	PS: Prinos Inetu v jazykove oblasti je neoddiskutovatelny.
	   Bohuzel na VSE vsak nemuze obstat jako argument, protoze
	zde probiha program utlumu vyuky jazyku dle hesla "Kazdy inteligentni
	student umi jiz dva svetove jazyky ze stredni skoly".