Vyvoj a filos.Internetu & BIG 38.

Panko Juraj Juraj.Panko at tuke.sk
Tue Nov 8 23:18:49 CET 1994

			Dobry den Netters !

> Dostal se mi do rukou nasledujici text.
> Co vy na to ?????

ide o to, ze musia existovat nejake pravidla. Takze ak vas eprogramovanie v
Module2 bude nejakym sposobom (napriklad spotrebujete vsetko miesto na disku:-)
branit inym "opravnenym pouzivatelom" v vyuzivani prostriedkov VT pre ich
pracovne a studijne povinnosti, musi mat spravca nejaky pravny podklad, na
zaklade ktoreho Vas (alebo trebars milovnika PRINC of PERZIA 2 (XXMB files)
bude moct obmedzit :-(
Ak ho rezalizujete nejakymi nesikovne napisanymi skriptami, tak vari aj ano,
k mete nejaky sikovny program, ktoreho vysledky sa nielen skladuju, ale aj
analyzuju, potom verim, ze nepretzite monitorovanie siete splna horeuvedeny
ucel a prinos je vacsi ako strata sposobena zvysenou zatazou (ono asi CESNET
vie, preco kazdy regionalny uzol ma SUN s agentom pre SUN NET MANAGER.)
skoro ako "primerana obrana" a tam ide o zivot a tiez sa s tym nic neurobi
:-( takze az na Vas v noci v podchode niekto od chrbta zautoci nozom, nie
aby ste tahali revolver ! :(
nie, ale niekedy Vam Vase sukromie moze narusit aj to, ze niekdo ziska
hlavicky Vasej posty ( bezny zaznam SMTP routra naprikald ) a na zaklade
toho zisti s kym a ako casto komunikujete. Neviete si predstavit ako sa to
da zneuzit ? Ja zial ano :-( Takze toto chrani VAS a vsetkych ostatnych
pouzivatelov, aby sa napriklad o niekom netrusilo, ze stale komunikuje s
ALBANSKOM, mozno pre nich robi spionaz :-) alebo, co uz je hosrie a
pravdepodobnejsie, ze stale vypisuje listy tej peknej blondynke a pritom ma
zenu a 4 deti. Takze toto  opatrenie sleduje rovnaky ciel, ako ked
operatorka klepajuca data, nesmie "rozkecavat" platy zamestnancov
organizacie v ktorej pracuje )
To same mate v navode na skodovku: motor napriklad nesmiete pouzivat ako
nahon cirkularu, inak Vam nebude platit zaruka :-) To su take pravnicke
klucky...

ano uzivatel nie, pretoze sa nevie na co by takto ziskane data pouzil.
Spravca moze monitorovat, na ucely horeuvedene (anlyza zataze) a je povinny
manipulovat s tymito datami ako s DOVERNYMI !!!!! ( takze spravca nemoze
napisat do klubu: "VY BUDTE ticho X.Y. ja Vas poznam, stale len hrate MUD-y
a mali ste 2 opravne terminy ! - ale moze Vam zarazit pristup na siet :-(

pokial Vam ukradnu SLUZOBNE auto ktore ste trebars z nedbalosti zabudli
zamknut a vykradnu s nim banku mate pruser obidvaja, Vy nie, pretoze s ntym
autom  vykradli banku, ale ze Vam ukradli SLUZOBNE auto, ktore Vam nepatri
(cize sluzobny ucet, ktory nie je Vasim osobnym majetkom, ale skola Vam ho
akoby prepoziciavala)
[ s tymto nazorom polemizujem aj ja sam, pretoze slobodny pristup k
Internetu, by asi mal dnes patrit k "akademickym slobodam", ale top uz
zalezi na jednotlivych univerzitach...

ano, tento problem je ale aj v US. Tam sa tyka najma firiem. Kde si niektore
firmy osobuju pravo kontrolovat sluzobne mbox-y svojich zamestnancov ( ci
napriklad cez e-mail neposielaju doverne spravy konkurencii :-( alebo
necitaju Late David Latterman show :-)  Na skolach by to vsak malo byt
sukromie posty malo byt zarucene. Opat ale ide o vyklad zakladneho principu:

		Je pristup k internetu pre studenta:
		   Pracovnou - ucebnou pomockou
				alebo
		       Akademickou slobodou ?!?

		O tomto je vlastne cela tato debata.

trestany bude supervizor, predpokladam ze zrazkami zo mzdy do vysky 3
mesacnych platov ... V pripade zavaznejsich dosledkov ukoncenim pracovneho
pomeru ( u nas sa na niektore systemy nemoze supervizor zalogovat z ucebni ...)
Ale:
uzivatel bude trestany za to, ze preformatoval disk s OS na pracovnej
stanici, hoci nevedel co robi format c:, alebo ze v snahe pripojit svoj
notebook do siete sposobil prerusenie ethernet segmentu...
trebars unix scriptom ktory bude robit kazde 3 sec. finger na iny stroj. Nam
to vzalo 40 % vykonu CPU pre uzivatela NOBODY kdesi zo sveta (zistilo sa kto
to bol ;-)
pripojenie uzla, ktory o sebe vyhlasoval, ze je default gateway do sveta
(nekorektne RIP-y)
VSE je institucia, ktorej zdroje su obmedzene a musi zaviest pravidla pre
ich zdielanie.
"privilegovany " maju jedno hlavne privilegium, ktore Vam asi uniklo:
Zabezpecit funkcnost siete za peniaze, za ktore by to nespravila ziadna
sukromna firma, pretoze by jej to stacilo mozno tak na uvodnu fazu projektu
... a udrzat ju v chode napriek sustavnym havarijnym stavom novych a novych
pouzivatelov (predstavte si cestnu premavku v prahe, kde by ziaden vodic
nesmel mat vadicak dlhsie ako 4 roky, sami cerstvi absolventi autoskoly.
Samozrejme mnohi medzi nimi by jazdili bravurne, ale tych buraciek ...
jednoducho neskuseni a zacinajuci pouzivatelia narobia viacej chyb, ako
uzivatelia, ktori su za pouzivanie VT plateni a pouzivaju ju roky rovnakym
sposobom... Vas spravca by mal mozno jednoduchsi zivot v enejakej inej
statnej byrokratickej institucii, "za stejny prachy" (alebo co je omnoho
pravdepodobnejsie za omnoho lepsie )
AK Vas bude chciet nejaky policajt "zbuzerovat" tak to urobi, demokracia
nedemokracia a pritom vsetci vieme, ze zakony su proti  skutocnym zlocincom
bezzube. To je nedokonalost zakona, pretoze musi na obidvoch stranach
predpokladat "poctive umysly"
Ony taketo zakony platia stale :-(

> Ale mozna ze je vse v poradku....
> Snad jen do toho nevidim ....

nikdy nie je VSETKO v poriadku a preto su potrebne taketo diskusie. Ale ono
to nie je lahke ani na druhej strane barikady :-)
Juraj Panko
panko at ccsun.tuke.sk