Vyvoj a filos.Internetu & BIG 38 (part 1/2).

Martin Pilc marpi at psu.edu
Wed Nov 9 19:28:46 CET 1994

Po procteni poslednich 20 prispevku do diskuze o
uzivani-zneuzuvani vypocetni techniky na CZ skolach mne
napada ze by nemuselo byt od veci seznameni s resenim
podobnych problemu odjinud. Z tohoto duvodu prikladam v druhe casti
mailu opis "Pravidel pro uzivani prostredku vypocetni techniky"
na Penn State University, Pennsylvania, USA.

Predtim jeste ale par osobnich komentaru k citatum z minulych
postu (omlouvam se za vytrhavani z kontextu, ale to by se tenhle
dopis rozrostl nad unosnou miru, ostatne me komentare jsou
mysleny spise obecne):

PS>                PRIKAZ REKTORA VSE c.38
PS>    a) Opravnenymi uzivateli vypocetni techniky jsou:
PS>       - vedecko-pedagogicti pracovnici VSE
            ^^^^^^^
PS>       - jini zamestnanci VSE pro plneni pracovnich ukolu
   a posleze i (aby se nereklo)
PS>       - studenti VSE v ramci vyuky...

Pokud je mi znamo, jsou skoly v CR financovany z prostredku MS a to
za ucelem vyuky. Skola jiste muze omezit pristup na Internet pouze
na vyuku, tj. zakazat odesilani osobnich e-mailu a pristup k verejnym
informacim na siti, pak by se ale podobne omezeni tykalo i vedeckych
pracovniku skoly, pokud si pristup neplati z fondu na vedu a vyzkum.
Skola je tu koneckoncu pro studenty a ne naopak. Snahy prokazat
opacne, tedy ze studenti jsou nutne zlo ktere je jaksi pridavkem k
posvatnemu vyzkumu profesorskeho sboru, ovsem patrne nejsou omezeny jen
na prisne komercni US skolstvi.

Muze mi nekdo uvest jediny duvod proc by mela byt pristupova prava
studentu omezena na ukor pracovniku skoly (pracovniky vypocetnich stredisek
nevyjimaje?) Neexistuje _nahodou_ v Charte Lidskych Prav OSN neco jako pravo
na nezkreslene a neomezovane informace?

Osobne si ovsem myslim ze Internet by mel slouzit jako nespecificke informacni
medium, stejne jako verejna knihovna. Nechte na studentech at si rozmysli kde
a jak chteji shanet informace. Nemam nic proti kvantitativnim omezenim, zejmena
jsou-li dana propustnosti site, ale rozdelovat informacni zdroje na 'spravne' a
'spatne' mi pripada out-of-date. Omezte jim cas, dejte jim download limit,
ale nesnazte se prosim urcovat ze (gopher.stanoviska.pan.rektor.vse.cz) je OK,
zatimco IRC uz je mimo. Nevysloveny (ale vycuhujici) nazor ze vsichni studenti
jsou implicitne nezodpovedni nechavam bez kometaru - moje stanovisko je jasne.

PS>  i) Pro pouzivani  elektronicke posty  (e-mail) plati  stejna eticka
pravidla
PS>     jako pro  pouzivani normalni posty,  pricemz postovni zprava  ma
charakter
PS>     otevrene  listovni zasilky.

a dale z jineho postu

PS> Pravdepodobne existuji take ustanoveni,
PS> upravujici cinnost spravcu. Z nich nepochybne bude vyplyvat, ze spravce si
PS> nemuze cist uzivatelskou postu pro sve osobni poteseni po obede pri kafi,
PS> ale ze napr. bude sledovat postu kohosi, kdo ji zacal pouzivat napr. k
PS> propagaci jakesi fasisticke strany.

Tedy vazeni, je mi divne ze na tohle zatim nikdo nezareagoval. Vy si opravdu
myslite ze procitani _osobni_ posty 'propagujici at uz cokoliv' je v poradku?
Muj nazor je, ze pokud nekomu povolite zasilani posty, souhlasite a-priori s
jeji
duvernosti. Ja bych si rad uchoval pravo zasilat svoji postou co sam uznam za
vhodne, at jsou to Mussoliniho pameti nebo nahate obrazky. Ne ze bych mel k
jednomu nebo druhemu sklony, ale s hloubi duse se mi protivi myslenka ze by mi
nekdo 'spravnejsi' procital postu. S verejnou propagaci uvedenych materialu sice
mohu nesouhlasit, ale co si posilam postou je moje vec. Pravo na listovni
tajemstvi je ostatne dano zakonem a prikaz rektora na tom muze sotva co zmenit.

Pokud se otevrene listovni zasilky tyce, nejedna se o verejnou
korespondenci, ale
o zasilku se snizenym tarifem. I v tomto pripade mate zaruceno pravo na listovni
tajemstvi, stejne jako je chranena informace na pohlednici. Ne ze by si to
nemohli na poste precist, ale pokud tak (nechtice) ucini, jsou vazani listovnim
tajemstvim.

Kazda instituce ma asi pravo monitorovat e-mail na vnitrni siti, ovsem pokud je
sit napojena na Internet, plati stejne zasady jako kdekoli jinde. Z tehoz duvodu
nedorucuje US posta zasilky do Severni Koreje.

Takze dost mych komentaru, pokud si chcete srovnat sva prava s pravy studentu v
zahranici, mate moznost (zneni 'Pravidel pro uzivani prostredku vypocetni
techniky"
v druhe casti, bohuzel pouze anglicky). Timto se zaroven omlovam za rozsahlost
(je to naposledy, slibuju).

Vzhledem k tomu, ze podobna pravidla nereknou mnoho bez
srovnani s realitou mohu uvest par udaju:

o Penn State je statni univerzita. 18% nakladu prichazi z
  Pennsylvania State Fund, 34% z federalniho rozpoctu, 9%
  z komercni aktivity skoly, zbytek plati studenti ve
  skolnem (podle poctu kurzu, obvykle okolo $10,000).
  Prostredky jednotlivych kateder z vyzkumu a grantu nejsou
  zahrnuty do vyse uvedeneho vyctu).
  V soucasnosti je zapsano okolo 70,000 studentu (jak
  undergraduate, tak graduate).
o Mezi top 10 statnimi univerzitami v USA ma Penn State
  druhe nejmensi naklady na vypocetni techniku (bohuzel).
o Provoz vypocetni techniky je hrazen z 65% z computer
  fee $40 (tedy okolo 7 mil. $ rocne), ktere plati _kazdy_
  student jednou za semestr. Pocitace (hw, sw i provoz) na
  jednotlivych katedrach _nejsou_ hrazeny z tohoto
  spolecneho rozpoctu.
o Na skole pripada 52 studentu na jeden pocitac ve verejnych
  laboratorich, z nichz nektere jsou otevrene 24 hodin
  denne. Tim se skole opet radi do spodni poloviny rebricku
  Top10 (pro srovnani v privatni Trinity College, Hartford,
  coz je jedna z top 25 univerzit v USA, pripada 1 pocitac na
  11 studentu, z toho 1 Sun/Sparky na 19 studentu; skolne je
  okolo $20,000). Naprosta vetsina pocitacu je napojena na
  10MBit backbone Internet.
o Vsech 70,000 studentu ma v soucasnosti pridelenu e-mail
  adresu, z toho okolo 29,000 uziva aktivne e-mail a okolo
  24,000 ostatni zdroje Internetu. 9600 studentu vlastni
  kompatibilni pocitac (definovano jako stroj s 16 a vice bity,
  tedy nikoli XT, prvni Macy ci Atari 800).
o Skola poskytuje studentum dial-up SLIP (okolo 400 linek 28.8
  nebo 14.4 v nekolika campusech). Do vetsiny kolejnich pokoju
 je zaveden Ethernet 10MBit s moznosti prideleni vlastniho IP.
  Pokud si vzpominam, v soucasnosti je aktivovano okolo 4,000
  IP adres, z toho okolo 50% Mac, 40%PC comp. a 10% Sun/Dec
  workstations (je to tak, nekolik set undergrads vlastni svuj
  soukromy Sparky).
o Dalsi informace na gopher.psu.edu (pokud Vam to Vas
  administrator povoli).
o Pokud se tyka omezovani aktivity na siti:
  - komercni aktivity jsou pravne limitovany, ale vesmes
    tolerovany. Univerzita ma sve vlastni psu.forsale.*
    newsgroups urcene k tomuto ucelu. Pokud se vyskytly
    inzeraty typu "koupim a prodam ojeta auta", byly
    dosud tolerovany. Opakovane (tydenni) publikovani inzeratu
    na prodej CD-ROMs (9,000 radek) bylo zastaveno po varovani.
    Na druhou stranu byly nedavno studentovi zabaveny jeho 2
    Unixove stanice, kdyz ze sveho pokoje a sveho IP zacal
    poskytovat komercni Internet dial-up access pro mistni
    obcany (zatim ho nechali studovat, snad proto ze se hajil
    tim ze za sve sazby na tom nemohl vydelat a delal to jen
    pro 'aplikaci ziskanych poznatku v praxi').
  - e-mail kontrolovan neni (ono by to ostatne bez soudniho
    rozhodnuti bylo v rozporu s ustavou). Rozsah e-mailu neni
    nijak omezen.
  - Pristup na News omezovan neni, ovsem skola neprenasi
    nektere 'sporne' diskuzni skupiny (typu alt.sex.* a pod).

Uvedenym vyctem nechci vyvolavat jakekoli pocity v radach
ceskych (a slovenskych) uzivatelu, nicmene si myslim ze stoji
za to vedet jak jsou na tom jinde.

Sincerely

MarPi                        Martin Pilc
                             marpi at psu.edu