Internet - ET Mail

Lubos Pavlicek pavlicek at vse.cz
Wed Oct 5 12:54:11 CET 1994

In article <199410051006.AA06034 at ns.felk.cvut.cz> you write:

>Ahoj kamaradi!

>Jiste jste se nemohli nevsimnout v ruznych ceskych periodikach reklamy
>EuroTelu na ET mail. Nezkoumal to nekdo z vas? Zrejme jde o X.400 v
>ceskem EuroTelu. Nevite o nekom, kdo to napr. jiz pouziva a jestli
>jiz existuje nejaka gateway, kterou se tam da dolezt? Nejspis by se tam
>dalo dolezt i pres gatewaye, ktere byly nedavno popsane v Omicron Echo.
>(Dalo by se tim nejak mailovat alespon EuroTelu?)

Pred prazdninami jsem se o X.400 a EuroTel dost zajimal. Zde jsou me
poznatky (odpovidaji stavu z konce cervna):

a) v ceske republice je vice organizaci, ktere chteji vytvorit celostatni
verejnou sit X.400 - ja vim o nasledujicich - EuroTel, Software602, Telecom,

b) v cervnu nebyla zadna z nich uvedena v registru organizace ITU (CCITT)
(v registru, ktery je vystavovan na jejich gopherovskem serveru),

c) EuroTel jiz v te dobe mel k dispozici zkusebni sit napojenou do
zahranici, bohuzel nebyla dostupna pres zadnou gateway mezi Internetem a
nekterou X.400 (zkousel jsem asi 4, ktere jsou nasel popsane v diskusnich
skupinach). Osobne si vsak myslim, ze neni pravdepodobne, aby nektera nase
verejna X.400 sit byla pristupna pres zahranicni gateway z nasledujiciho
duvodu:
  - prenos zprav v ramci konkretni verejne site X.400 je placeny, tudiz
    EuroTel ci jiny tuzemsky provozovatel by musel mit dohodu o zpusobu
    financovani prenosu pro gateway s prislusnym zahranicnim provozovatelem
    verejne site X.400 (inkasovat primo od uzivatele Internetu nelze z
    ruznych pochopitelnych duvodu),

d) V cervnu EuroTel ani Software602 vazne neuvazovali o zrizeni vlastni
brany do Internetu (spise jen do CESNETu). Pod pojmem neuvazovali znamena,
ze na toto nemely v rozpoctu vyhrazeny penize.

e) V nekterych zemich existuji brany mezi lokalnim provozovatelem verejne
site X.400 a mistni akademickou siti zalozenou na Internetu (napr.
Svycarsko, Finsko...). V techto pripadech je to omezeno na prenos pouze mezi
temito dvemi sitemi. Problematika vytvareni takoveto brany je popsana v
nekolika RFC (hlavne se popisuje zpusob adresovani mezi obemi sitemi).

Lubos Pavlicek