IP adresa a Inet

Juraj Panko Juraj.Panko at tuke.sk
Thu Apr 13 21:43:06 CEST 1995

According to Jan Prikryl.

> Doufam ze nasledujici odpoved je vycerpavajici a hlavne spravne ;-).
> Je to 32 bitove cislo jednoznacne identifikujici dany pocitac v
> Internetu. 'IP' je zkratka od 'Internet Protocol' a to cilo
> urcuje, kam paket prepravovany pomoci TCP/IP pujde. Toto cislo
> prideluje spravce domeny, neb neexsituje aby dva stroje mely adresu
> stejnou, to je snad jasne. Samozrejme ze v pripade dejme tomu deleni
> domeny nebo v pripade reorganizace se dana adresa muze zmenit. Neni
> nastavena pevne, nastavuje se (vetsinou automaticky) pri bootu stroje.
(ak pouzivate bootpd (ale moze byt "napevno"nastavena v konfiguracnych
suboroch na lokalnom disku- jednoduchsie, ale tazsie spravovanie pri vacsom
pocte strojov)
> IP adres neni neomezeny pocet, jsou rozdeleny do 'trid' A-E a v
> nekterych techto tridach je docela slusny naval. Teoreticky by se dalo
> pripojit 2^32 procitacu, ale je jich mene. Navic neni mozne pripojovat
> computery zcela bezmyslenkovite a pridelovat jim adresy dle sveho
> gusta. Kazda organizace, ktera se pripojuje na internet, dostane
> adresu urcite tridy k dispozici a touto adresou je pak vazana (treba
> zde jsou vsechny adresy 192.108.160.cislo; muzeme pripojit maximalne
> 254 pocitacu [jedna adresa je pro broadcast a jedna pro identifikaci
> loklaniho stroje],
ta druha (jedna :-) je pre siet
X.X.X.0 		siet
X.X.X.255		broadcast
0-FF = 256 -2 = 254
> az tu bude vic nez 254 pocitacu, bude treba asi
> zadat o novou adresu tridy C [ta dovoluje prave tech 254 computeru]
> nebo o adresu tridy B [ta jich dovoluje 65534 ... ovsem adres tridy
> B se uz nejak nedostava].)
:-(
> Tridy adres jsou A-E, A dovoli 2^7-2 siti s 2^24-2 stroji, B dovoli
> 2^14-2 siti s 2^16-2 stroji, C dovoli 2^21-2 siti s 2^8-2 stroji,
> D a E jsou mi nezname. Tridu identifikuji jednoznacne bity na zacatku
> adresy, A ma 0, B ma 10, C ma 110, D ma 1110 a E ma 11110.
> Gateway je brana, ktera vypousti pakety z vasi lokalni site ven.
> Zajimalo by mne, jestli by to bezelo, myslim ze by nemelo.
Nefungovalo by to, pretoze GATEWAY je pocitac na Vasom lokalnom segmente
(ethernet, TokenRing, ARCNET, na ktory budu implicitne smerovane vsetky
pakety, ktore maju ist mimo lokalny segment. (moze ich byt viac -
podrobnosti vid skor spomenute texty, napr. skutocne vynikajuci, aj ked pre
zaciatocnika - laika, mozno trochu prilis rozsiahly serial pana PETERKU )
Ak bude GATEWAY "niekde v Rakusku", bute to s najvacsou pravdepodobnostou
niekde mimo lokalny segment a tak pakety smerujuce na pocitac s IP mimo neho
(lokalneho segmentu) nenajdu prislusny pocitac :-(

Prijemne sviatky vsetkym.
Juraj Panko
panko at ccsun.tuke.sk