Cestina

Petr Rehor REHO at decros.cz
Wed Aug 2 19:17:40 CEST 1995

>     Okurkova sezona v plnem proudu, tak proc nepripustit
> mensi flame war, ze? :-)

Na okurkovou sezonu to moc nevypada. Chodi mi vic mailu nez pred
prazdninama. Spis to vypada, ze se vsichni vratili z dovolene a ted
nemaji do ceho pichonout a tak diskutuji ;-)

> [...]
> : > > uzivatele mluvit CESKY (moji uzivatele to vyzaduji), tak zahodim
> : > > Windows. Howgh.
> : > Linux ROZUMI a MLUVI CESKY, aj ked do hlaviciek listu implicitne nepise
> : > Komu: Vec: .... Nuz a programov pre UNIX je snad dost.... ( akurat ze su
> : > drahsie :-(
>
>     Myslim, ze ty _tuny_ volne siritelneho softwaru jsou dost
> levne. Ale to je jen demagogicka poznamka. Ja si plne vystacim s volne
> siritelnym sw pod UN*Xem, jedina vec, kterou potrebuji, a ktera neni
> volne siritelna, je Maple V, na ktery zase ma nase universita nejakou

Je to trochu problem. Ja vim, ze na skolach se bezne a zvesela
pouziva Linux se spousstou SW ktery nic moc nestoji a ze Linux mluvi
cesky. V beznem prostredi mensich firem to ma ale radu hacku. Tam
jsou radi pokud maji nekoho, koho pocitace bavi (vestinou je
samouk), kdo se jim o pocitace stara alespon na te nejzakladnejsi
urovni. A uzivatele obvykle neumi anglicky ani slovo. Pokud do tohoto
prostredi pustim OS ktery je relativne komplikovany (a to Linux proti
Woknum je) a nemluvi vsude cesky (a to urcite nemluvi) tak si s tim
sami neporadi. I kdyz je to zadarmo. To co usetrili by potom museli
dat za cloveka, ktery se jim o to bude starat a za skoleni uzivatelu.
Podle mych zkusenosti je to nakonec vyjde draz nez kdyz si koupi
Wokna a Office, nechaji si nekde sveho nadsence za tyden zaskolit a
ten uz to pak udrzi pri zivote.

Samozrejme, ze v prostredi, ve kterem jsou lide s pocitacovym
vzdelanim tohle neplati uplne bezezbytku. Ja mam ale prakticke
zkusenosti s instalacemi z firem, kde pocitacum nikdo poradne
nerozumi a anglicke napisy nedokazou bez chyby ani preslabikovat do
telefonu. Zkuste se zamyslet nad tim, jak provozovat Linux s
textovym procesorem, tabulkovym kalkulatorem a aplikaci ve FoxPro ve
velkosklade v okresnim meste (tedy nikde blizko zadna pomoc z
univerzity s technickymi fakultami), kde maji pet PC jako pokladny,
10 PC pro uctarnu a jako spravce site stredoskolaka s mizernou
znalosti anglictiny.

> [...]
> : a to jim Linux ani FreeBSD (SCO?) neposkytne (s narodnimi dialogy, wysiwyg
> : podporou, tunami TT ci ATM fontu).
>
>     ATM fonty (spravne Adobe Type 1 fonty) umi pouzivat kazdy X server
> i X font server. Slysel jsem neco o font serveru, ktery umi nacitat
> i TrueType fonty (nevite nekdo blizsi informace, kde se takovy font server
> nachazi? Dostal jsem s tiskarnou krome nekolika nesmyslu jako jsou Wokenni
> ovladace take nekolik TT fontu a rad bych je vyuzil). Mimochodem --
> umi Wokna neco jako je font server? Abych nemusel mit fonty na vsech strojich

No ono jde mit ty fonty jenom jednou v siti. Akorat ze to potom
generuje docela slusny provoz, kdyz se do nich saha, takze
kompromisne se to da nainstalovat tak, ze ty zakladni ma kazdy svoje
a specialitky mohou byt sdilene. Samozrejme ze to nema flexibilitu
fontserveru.

> : Navic, zkuste si rozbehnout XWindows
> : na pocitaci se 4MB RAM ... 16MB je rozumne minimum, pri osmi mi uz nase
> : 486ky swapuji, kdyz si pusim textovy editor. Naroky MSWindows na stroj
> : jsou rozhodne mensi.
>
>     Tento handicap se podstatne zmensi, ne-li vyrovna po vydani
> Woknous95 (96?). Jejich pametove naroky (soude podle beta-verzi)
> jsou o dost vetsi, nez u 3.1[1].

Souhlas. Moje zkusenost hovori, ze na 486DX2/50 MHz se MS Exchanger z
Chicaga spousti asi 5 min a pocitac se muze usvapovat. S 8 MB to jiz
jde o neco svizneji, ale potrebuje to dalsich 8 MB swap souboru.
Pokud si pustite Word nebo Excel (16 bit verze) na 4 MB, tak urcite
ne soucasne (tedy ani, ale s minutovymi odezvami pri prechodu z jedne
aplikace do druhe). Co se bude dit, az bude venku 32-bit verze Office
si netroufam odhadnout (kdyz klient posty potrebuje pres 10 MB
operacni pameti). Taky s diskovou kapacitou to bude narocnejsi. Plna
instalace Chicaga mi zabrala neco pres 90 MB mista. Pokud takhle
nafouknou i Office, tak se mame na co tesit.

> : Hmmm ... ale tohle je vlaste taky uz offtopic ... kolik si mam pripsat
> : trestnych bodu?
>
>     Napodobne.

Spoustu. Mne samozrejme taky.

Petr Rehor   (rehor at decros.cz)