Nove operacni systemy pro PC

Eduard Vopicka Eduard.Vopicka at vse.cz
Thu Feb 2 20:15:01 CET 1995

Kolegove,

pamatujete?

$ DK0

  DOS-RV V3.2 BL2 124.K MAPPED
>RED DK:=SY:
>RED DK:=LB:
>MOU DK:DOS-RV
>@DK:[1,2]STARTUP
	.

Takze: existuje emulator PDP-11/34 (SM-4/20), ktery beha na PC pod
MS-DOSem. Beha pohodove na 386/40, na 486/66 je *mnohem* rychlejsi
nez puvodni SMEP. Podobnych emulatoru existuje nekolik, ale jsou line
a maji ruzne vazne mouchy. Tenhle emulatorek (ERSATZ-11, autor John
Wilson) je ovsem jine kafe, ikdyz je zatim pouze ve verzi 1.0 BETA.

Mozna to vypada prekvapive, ale:
	- okopirujete blok po bloku systemovy disk treba s DOS-RV (mozna,
	  ze by bylo lepsi napsat RSX-11M, ale v jistem mlyne by se mohli
	  zlobit, protoze dnes je jina doba nez driv) do DOSoveho souboru.
	- reknete emulatoru, ze je to vas systemovy disk.
	- reknete emulatoru, ze ten disk ma nabootovat.
	- emulator ten disk nabootuje a *uz*to*jede*.

Jo, jede. Jen ty emulovane disky nejsou DK: a DP:, ale DL: a DM:, plus
flopace DX: a DY:. Ethernet bude v pristim release emulatoru.

Proc to pisu: zminil jsem se ustne o existenci tohoto softu pred jistou
vetsi skupinou lidi. Verte mi nebo ne, ale mnoho lidi ten emulator chce
pouzivat. Byl jsem prekvapen, kolik SMEP a PDP jeste u nas jede.

Zastoupeni firmy DEC v NY nema principialni problem s prodejem licence
libovolneho OS pro PDP-11 na neexistujici PDP-11. Takze: po letech trapeni
s MS-DOSem a Woknous *konecne* mame pouzitelny operacni system pro PC,
respektive hned systemu nekolik. Jmenuji se FOBOS (alias RT-11), DOS-RV
(alias RSX-11M), priznivci RSTS/E take neprijdou zkratka.

Pro znalce: 22bitova MMU take bude, I/D space snad uz dokonce je,
zrejme bude i standalone verze emulatoru, ktera se po spusteni pod
MS-DOSem na ten DOS kompletne vykasle a bude si za veskery HW tahatr
uplne sama.

Eduard Vopicka

--
"Eduard Vopicka, Computing Centre, Prague University of Economics,
W. Churchill Square 4, CZ 130 67 Prague 3" <Eduard.Vopicka at vse.cz>