Routovani v 'D' podsitich na Novellu

Petr Kolar kolar at otus.kin.tul.cz
Thu Feb 16 21:12:54 CET 1995

     Dobry den!

   Snad se mi to konecne podari z Glasgow do Liberce dolepit - zatim
vzdycky spadla linka nebo skoncil provoz pocitacove ucebny...

> [...]
> dalsi sitovou kartou pro lokalni subsit.
> Jiz se dostavam k problemu. Kdyz jsem si nastavil v lokalnich
> subsitich na netware serverech 'D' adresy  (nemam totiz k dispozici
> nic jineho nez jednu jedinou C adresu na vsechno) a zkusil z techto
> subsiti provozovat TCP/IP, tvrde jsem narazil. Zda se, ze netware
> servery odmitaji routovat a to tak, ze totalne. Z podsite nejsem ani
> schopen "pingnout" si na vlastni DNS server. Podotykam, ze v routeru
> CISCO jsem 'D' subnety zavedl staticky a stejne tak na DNS serveru.
>
> Jestli jste nekdo resili podobny problem, vrele privitam vase rady a

   Pokud se opravdu jedna o IP adresy tridy D, tj. o adresy 224.0.0.1 a vyse,
tak ruce pryc od nich! Trida D je urcena pro multicasting, takze pro bezny
provoz proste nebude fungovat.

   Nezbude vam nic jineho, nez rozdelit vasi sit tridy C (192.108.171.0) na
podsite. POZOR! Manual k Novellovskemu TCPIP cudne mlci o tom, ze nejenom
cislo site (u vas 192.108.171) a cislo pocitace, ale ani cislo podsite nemuze
byt tvoreno samymi nulami nebo samymi jednickami (v prislusnem RFC o tom
neni moc jasno, takze nektere implementace to umi (Cisco na pozadani), jine
ne - Novell). Dalsi neprijemnosti je, ze vsechny podsite musi mit stejnou
masku. Pokud pouzijete masku 255.255.255.224, muzete mit 6 podsiti
po max 29 pocitacich (+ router); pokud bude maska 255.255.255.240, muzete
mit 14 podsiti po max. 13 pocitacich. V obou pripadech ale budete muset
zmenit adresu CISCA i DNS serveru napriklad na 192.108.171.33 a
192.108.171.34 (vhodne pro obe zminene masky).

   Zkuste sehnat modul TCPIP1.NLM (nebo jinou novejsi verzi), ktery ma
podstatne lepsi chybova hlaseni nez puvodni TCPIP.NLM. Pokud pouzijete
Novell server jako IP router, bude muset byt v AUTOEXEC.NCF radek
LOAD TCPIP FORWARD=YES .
Urcite budete chtit, aby z jednotlivych podsiti byl pristup do Internetu
a naopak, takze budete muset za prikazy BIND IP pro kazdy interface dat
jeste jeden prikaz LOAD IPCONFIG a vytvorit soubor SYS:ETC\GATEWAYS
(bohuzel detaily si nepamatuju).

   Vyhledove byste asi meli pozadat o blok adres tridy C (asi tak 4-8).
Prestoze se zda, ze 1 sit tridy C je dost pro rekneme 100 pocitacu, jakmile
zacnete vytvaret podsite, tak se v tom umlatite.

> Diky
>
> Rosta Letos
                                                       Hodne stesti
I Petr Kolar             Depart. of Computer Science    Addr: Halkova 6      I
I +42-48-329 loc. 374    Univ. of Technology Liberec          461 17 Liberec I
I fax: +42-48-23317      E-mail: Petr.Kolar at vslib.cz          Czech Republic I