Linka do .... (sveta)

Michal Meloun MELOUN at vision.felk.cvut.cz
Sat Feb 18 16:56:42 CET 1995

> Taky by me to zajimalo.
>  Je to fakt - do jedne casti USA to jde pres Amsterodam, do jinych pres
> Viden.
>   Dokonce se snad pouziva linka Eunetu, napr do Londyna.

Ne, linka Eunetu se pro bezny provoz nepouziva.
Pokud jde o mezinarodni konetivitu, je situace ponekud slozitejsi.
Nejprve maly souhrn.
Z CR existuji dve linky ...
 a) 512 kbps do Amsterodamu ->  DANTEnet
 b) 128 kbps do Vidne -> Ebone (upgrade na 256 kbps je otazkou dni)

IP routing na mezinarodni urovni je v soucasne dobe realizovan protokolem
BGP4, ktery je postaven na tzv. autonomnich systech. Autonomni system
(AS) je jista ozavrena oblast site, ktera se chape jako z hlediska
routovani jako entita. Router si pro kazdou sit, ktera je mu znama,
pamatuje tzv. cestu (path) z jednotlivych AS, pres ktere musi IP paket
projit, nez se dostane k cili. Pokud na cilovou adresu existuje vice cest,
vybere se ta, ktera je kratsi. Pokud na cilovout adresu neexistuje zadna
explicitni cesta, paket se posila na "default router".
Tohle je samozrejme zjednoduseny pohled, aplikovany ciste na nasi situaci -
 dve linky, kazda z nich vede do jineho AS.

A ted nas problem. Cela tato situace je zpusobena tim, ze DANTEnet (linka
do Amsterodamu) poskytuje routovaci informaci pro podstatne mene siti, nez
Ebone (linka do Vidne). Tim padem je valna vetsina provozu smerovana do
Vidne :-(. Princip routingu je v podstate mezinarodne dan, a je prakticky
nemozne na nem cokoli zmenit. Jedina varianta je staticky routing, nicmene
je organizacne naprosto nerealizovatelna ...

Reseni teto situace (jedine rozumne, ktere me napada, je donutit DANTEnet,
aby nam poskytoval podstatne vice routovacich informaci. Nicmene, tento
ukol je pomerne nesnadny ale usilovne se na nem pracuje.

Cela situace je podstatne komplikovana jednak financemi a jednak
"politickou situaci" v oblasti vysokorychlostni patere siti v Evrope.
Linka do Amsterodamu je provozovana v podstate na dluh a presto, ze
situace vypada velmi nadejne neni mozne delat prilis velky poprask na
zatim tak nejistem lede. Take je nutne velmi peclive sledovat vyvoj
okolnich siti. Nebylo by dvakrat prijemne, napr. zvysit rychlost linky na
512 kbps do Vidne a najednou zjistit, ze drat z Vidne dal uz nema 2 Mbps
jako ted ale jenom treba 256 kbps (Nehlede na ochotu a vysokou uroven
Telecomu - jejich prvni reakce na rychlost 128 kbps pred par lety byl
smich a klepani na hlavu :-). Odstavit linku by sice bylo technicky mozne,
politicky vsak nikoli. Tedy jinak, v okamziku, kdy by tato linka
vykazovala nulove zatizeni, by i dotace na jeji provoz byly nulove :-(.
Uvedomte si prosim, ze zatim neni dost penez na to, abychom platili tyhle
linky sami, jejich provoz je tezce dotovan ze zemi ES.

 No, snad jsem to podal dost srozumitelne. Pokud ne, rad vysvetlim
nejasnosti.

       !        Michal Meloun, network and system manager   !
       !        Czech Technical University                  !
       !        Dept. of Control Engineering                !
       !        Karlovo namesti 13                          !
       ! 121 35 Prague 2, Czech Republic                    !
       !   phone: (+422) 29 56 64    fax: (+422) 29 01 59   !
       !       internet: meloun at vision.felk.cvut.cz         !