Znackova PC (was: Problemy se stabilitou PC)

BRDECKA BRDECKA at dekan.sjf.stuba.sk
Tue Mar 14 10:53:43 CET 1995

<O> > JK> > JK>    BOHA JEHO ! Nechte pri o to, co tomu pocitaci muze byt, omlatte jej
<O> > JK> > JK>    dodavateli o hlavu a kupte si neco znackoveho : HP, DEC, Acer apod.

<O> Panove, tahle debata je ponekud nesmyslna. Podle mych skutecnosti jsou
<O> znackove pocitace technicky na horsi urovni nez noname...
<O> Proc:
<O>
<O> a) obvody (chipset) je v podstate stejny na obou typech, ani noname ani
<O>    znackovy vyrobce vetsinou nedela svuj  - obcas (treba ACER na ne
<O>    pretiskuje sve jmeno, ale vnitrek je totozny s nejakym standardnim
<O>    chipsetem).
<O>
<O> b) Ostatni soucastky - opet pochazi ze stejneho zdroje
<O>
<O> c) osazeni desek - to se stejne dela na stejnem miste (a USA to nejsou :-)
<O>
<O> d) Kompatibilita - a tohle je kamen urazu.
<O>    Noname si nedovoli zadne experimenty - stalo by ho to firmu (kdyby se
<O>    nepovedl). Navic nema moznost prosadit nejaky novy standard a nove
<O>    technologe prebira az v okamziky, kdy na ne existuji levne obvody -
<O>    (levne => vyrabene ve velke serii => overene ...)
<O>    Neni to jako HP Vectra , nebo Compaq = prukopnich slepych ulicek
<O>    ve PC standartech.
<O>
<O>    Velky vyrobce (znackovy) ma snahu se necim odlisit -> a velmi casto
<O>    se to odlisuje pouze v tom, co na tom stroji nechodi :-(
<O>
<O> V podstate, spolehlivost zeleza je v podstate stejna, a maly vyrobce si
<O> dava podstane vetsi pozor na navrhovou cistotu zakladni desky.
<O>
<O> Druha vec je moznost upgradu - tedy, opet mam za to, ze to je v podstate
<O> podvod. Pri dnesni rychlosti procesoru a pomalosti pameti a periferii
<O> (a napr fatalnich rozdilech mezi 386, 486 a Pentiem v praci s externimi
<O> obvody) neznam zpusob, jak udelat board optimalne vyuzivajici optimalne
<O> schopnosti vice typu procesoru. V praxi to pak vypada tak ze napr 486/33
<O> bezi v nekterych pripadech rychleji nez 486/50 - to neni zert, jsem
<O> schopen napsat program, ktery to dokaze. Na 50 MHz nestiha pamet, a pri
<O> aplikovani algoritmu chipsetu na pristup do pameti je nutne vkladat
<O> alespon jeden  wait state -> tedy do pameti se leze na 25MHz. Tedy program
<O> presunujici dostatecne velke mnozstvi pameti (rep movsd) pojede
<O> pomaleji...
<O>
<O> Podobnych aspektu lze najit mnoho a ostatne cena normalniho mainboardu
<O> zase neni tak vysoka.
<O>
<O> Takze, muj nazor je zhruba tento:
<O> v okamziku, kdy  nejsem uplny pocitacovy laik jsou podstatne vyhodnejsi
<O> noname masiny od spolehlive firmy. Co ma odejit, odejde velmi brzy -
<O> (spolehlivostni krivka je jenom jedna) a potom mam podstatne mene problemu.
<O> Navic, za stejene penize si toho koupim o neco vic.
<O>
<O> Pozor, tohle bych aplikoval na cistou elektroniku - ne na treba disky nebo
<O> monitory - tahy hraji roli i jine aspekty a taky trh neni tak siroky...

Bez vyhrady suhlasim.
Netreba sa vzdy hrabat za znackou. Nakoniec to vyzera tak, ze
vyrobcovia znackovych pocitacov sa schovavaju za znacku a su im
potichu odpustene vsetky chyby ich vyrobku. Firmy produkujuce
(zaoberajuce sa) nomame si to nemozu dovolit.
Takze obal moze byt krasny, ale je to ako "zajic v pytli".
                           |          Rudolf Brdecka          |
                           |        Strojnicka fakulta        |
                           |  SLOVENSKA TECHNICKA UNIVERZITA  |
                           |            BRATISLAVA            |