netforce traceroute

Rolf Fleischhans rfl at pha.pvt.cz
Wed Aug 14 11:30:59 CEST 1996

----------
From: 	Dan Lukes[SMTP:DAN at obluda.kolej.mff.cuni.cz]
Sent: 	12.srpna 1996 17:54 odp.
To: 	net at cs.felk.cvut.cz
Subject: 	Re: netforce traceroute

Dne 11 Aug 96 v 3:57, pavrda at bajt.cz uvedl(a):

>   1     1 ms     1 ms   <10 ms  gateway.cybeteria.cz [194.213.193.1]
>   2     3 ms     4 ms     4 ms  sok-step.netforce.cz [194.213.195.153]
>  17  1677 ms     *        *     tad3.anet.cz [194.50.7.202]
>  18  1279 ms  1195 ms  1421 ms  www.bajt.cz [194.108.223.3]

> Zajimave, ne ?
> Nase komunikace dosly tak daleko, ze z jedne casti mesta do druhe volame
> pres druzice a jine staty ...

    To neni zadna novinka. Bohuzel, pravidla volneho trzniho hospodarstvi
se ne vzdycky ridi logikou. Na ceskem trhu mate v soucasne dobe nejmene
18 poskytovatelu pripojeni (tim myslim ty, co poskytuji full-ip, nikoli
jen nekterou z "orezanych" forem). A vetsina z nich spolu naprosto
nekamaradi (jsou to totiz konkurenti). Vyjma "subprovideru", ktere dale
prodavaji pripojeni nekoho "vetsiho" ma kazda takova spolecnost svoji
linku do zahranici (nasledujici vycet si necini narok na spravnost ani
uplnost). Napriklad Cesnet ma linky do Amsterdamu, Vidne a na
Slovensko. Lanprojekt, ARSystem, Mattes a IBM jsou pripojeni na nemecky
IBM. Linka BohemiaNet vede do Karlsruhe, Luko zasobuje
NorthRoyalton.mci.net a PVT pipex.net zatimco Internet CZ je pripojen na
Eunet. Zdravy rozum by velel propojit se take navzajem v ramci republiky,
nezatezovat linky do zahranici a zkratit odezvu pro sve uzivatele.
Bohuzel, ekonomicky to tak jasne neni. Pevna linka stoji totez at je
zatizena nebo ne, takze zrizenim peeringu se na lince do zahranici
neusetri. A druhy silny argument - sanci se maji spojit pouze dve zhruba
stejne vyznamne spolecnosti (vsak Eunet a Cesnet peering ma). Pokud si
totiz chce vybudovat peering mala firma k velke, je odpoved velke firmy
nasnade - co bych z toho mela. Mi zakaznici k vam "polezou" vyjimecne,
zatimco vasi k nam daleko casteji. Zkraceni doby odezvy je tedy predevsim
vyhoda pro vas, nasi konkurenci, zatimco nam prinasi zanedbatelny efekt.
Proste - nepripada v uvahu.
    Takze peering v ramci CR je zalezitosti spise ojedinelou a nejblizsi
spolecne stycne body dvou siti byvaji nezridka v Americe. A tak je pri
vyberu pripojovatele potreba prihlednout take k tomu, kam se nejcasteji
hodlate spojovat a jake spojeni k nemu vas pripojovatel ma ...

    Kdysi sice probleskla nejaka zprava o jednanich z nichz melo
vzniknout neco jako sdruzeni, ktere by zajistovalo pripojeni ceskych
pripojovatelu do zahranici (proste spojit prostredky a mit spolecne
kvalitni a silne linky, zaroven by centrum provadelo vnitrostatni
peering), ale uz jsem o tom dlouho nic neslysel. Asi to padlo ...

Takze vami uvedeny traceroute je sice z ciste logickeho hlediska zajimave
nesmyslny, ale co se tyce praxe, ktera neni ovladana logikou ale
maximalizaci zisku spise bezny ...

                                    S pozdravem
                                                Dan Lukes

P.S. Prispevek muze obsahovat drobne nepresnosti a neuplnosti (oni se
jednotlivi provideri detaily sveho pripojeni zas az tak moc nechlubi),
ktere by ale nemely byt na zavadu pochopeni duvodu mezistatniho routingu
paketu mezi fyzicky takrka sousedicimi stroji ...

Dan Lukes, Patkova 3/B1206, Praha 8, Czech Republic
tel +42-(2)-8551040 ext 776, E-Mail: LUKES(or Postmaster)@Menza.MFF.CUNI.CZ

S peeringovou spolecnosti (NIX) to vypada celkem dobre.
Budu optimista - do konce zari. Cleny budou prakticky vsichni internet
provideri s vlastnimi linkami, mimo tech dvou nejvetsich - CESnetu
a EUnetu. CESnet je uplne hluchy, jednani s EUnetem pokracuje....

Rolf Fleischhans                                 phone: 42 2 68 49 122-4
WAN Manager                                    fax:        42 2 68 49 302
PVT a.s.                                             e-mail:  rfl at pha.pvt.cz
Kovanecka 2124
190 00 Prague 9
Czech Republic