propojeni D-NF

Marek Stastny marek.stastny at cesnet.cz
Wed Aug 28 15:22:17 CEST 1996

Jiri Komenda wrote:

> Dobry den,
>
>   dovolte mi, abych se do teto konference vyjadril k utokum podnikanym
> na nas v posledni dobe pracovniky Cesnetu resp. CVUT, nebot v ni byly
> tyto publikovany. Nechceme vyvolavat v teto konferenci tyto diskuse,
> predchazejici prispevky nas nuti reagovat.

Dobry den,
omlovam se vsem ucastnikum konference za tuto lokalni malou 'flame war',
ale opet nezbyva nez reagovat na tyto zkreslujici informace.

> [...]
>   bude muset v kazdem meste pripojenem na tuto sit dojit k rozdeleni
>   site CESNETu na site dve - akademickou a komercni - pricemz kazda
>   z nich bude mit jinou routovaci politiku.
> - protoze vetsina skol bude pripojena na TEN34, nebude mit zadny duvod
>   platit prispevky na provoz "stareho CESNETu". Tzn, velmi hrube,
>   pri porovnani odhadu prijmu CESNETu od akademickych organizaci a od
>   komercnich zakazniku, mozny propad prijmu az o 75 procent. Je ke
>   zvazeni, co to bude znamenat pro budoucnost teto site, pro zakladatele
>   CESNETu a pro komercni zakazniky teto site.

Spravne rikate, ze se o TEN34 stale jedna, ano, dosud neni ani prilis
jasne kdy presne projekt zacne. Jasne je vsak, ze se propoji zpocatku
jen urcite procento skol a akademickych pracovist a bude to (jak psal
Pavel Satrapa) experiment s moznym rozvojem. Je naplanovan na tri roky a
to je prilis dlouha doba na jakekoliv predpovedi v oblasti komunikaci-
zvlaste jsou-li ovlivnovany (treba) statnim rozpoctem. (viz napr.
posledni vyvoj rozpoctoveho schodku). Budovat na techto nejistych
"kdyby" je velmi obdobne vesteni z cire kristalove koule. Jsem schopen
generovat libovolne mnoho dalsich, naprosto odlisnych scenaru vyvoje.
Rozhodne mi vsak neprijde vhodne zatezovat s nimi datove linky.
 Na zaver tohoto odstavce zbyva dodat, ze CESNET plni smlouvy v komercni
oblasti a bude je i nadale plnit.

>   Peering PASNet (AS2605) a Dattel-NetForce (AS5578) je dan dohodou
> mezi Dattel-em a UK, podle naseho nazoru pro PASNet vyhodnou. PASnet
> neni soucasti CESNETu, neni tedy duvod, aby o ni byli informovani
> jeho pracovnici.

Tohle naprosto donebevolajici dezinformace. Pohledem do RIPE databaze,
coz je neopominutelna autorita Internetu i laik zjisti, ze spravcem
AS2605 je CESNET nikoliv PASNet. Duvodem existence tohoto AS je
routovaci politika a mezinarodni propojeni CESNETu a samozrejme nejen
MAME, ale MUSIME mluvit do toho KDO a JAK jej vyuziva nebo zneuziva.

 Faktem je, ze vsechny tyto existujici dohody o propojeni
> siti (CESNET-EUnet, CESNET-PASNET, PASNET- Dattel-NetForce, EUnet-
> PASNet, ...) bude treba radne formalizovat.

Nejprve se nabourat a pak to formalizovat, je ponekud zvlastni zpusob
jednani, ktery, myslim, neni nikomu v CESNETu vlastni.

 Podle naseho nazoru
> lze ocekavat podobne vztahy v dalsich metropolich s optickymi
> akademickymi sitemi.
>   Zajimavou otazkou jiste je, kdo a jak jedna o peeringu mezi akademickym
> CESNETem (TEN34) a komercnim, "starym" CESNETem a ktery z "CESNET-u" se
> vlastne zucastni jednani o NIX.

Postaveni CESNETu a TEN34 je naprosto jasne. TEN34 je grantovy projekt
a CESNET je v jednani s ministerstvem o konkretni podobe smlouvy na jeho
reseni. Je to asi jako kdyz stavebni organizace dostane ukol vybudovat
novou silnici. CESNET zustane CESNETem, TEN34 bude TEN34 a silnice
silnici.  Pro upresneni: v NIXu jedna CESNET jako CESNET :-)).

> Mimochodem, ve smlouve Dattel-CESNET
> CESNET nesplnil sve zavazky ani nedodrzel vypovedni lhutu.

Je dobre znat obchodni zakonik. A plnit smlouvy. Ve smlouve bylo, ze
Dattel-Netforce je pripojen pevnou linkou o rychlosti 28.8Kb/s na
CESNET. Tento bod nebyl plnen a proto byla smlouva vypovezena. Vypovedni
lhuta zacala bezet 1.8.96 a trva tri mesice. Po celou tyto dobu je
CESNET schopen dostat svym zavazkum dle smlouvy. Je jen veci
Dattel-Netforce zda tyto sluzby odebira. Z nasi strany mu nic v ceste
nestoji, mimochodem 6 mesicu na zrizeni pevneho datoveho okruhu je doba
dostatecna i pro podminky v CR.

> [...]
> na provoz site CESNET cca 30 mil. rocne. Objem dat, ktery prochazi pres
> rozhrani PASNET/CESNET se pohybuje v cislech, ktere jsou cca 1Mbps. Tedy
> realne, 1Mbps spojeni do ceskeho a celosvetoveho Internetu prostrednictvim
> CESNETu stoji prazske vysoke skoly rocne zhruba 30 mil. Kc (2,5mil Kc
> mesicne za 1Mbps spoj). Jsem presvedcen, ze za tuto cenu by danou sluzbu byl
> ochoten zajistit asi kazdy z komercnich poskytovatelu Internetu.
>   Cena ceniku CESNETu za linku 1Mbps zahrnujici prislusne
> rozsireni infrastruktury site je pro neziskove osoby 143.200Kc mesicne.

Odkazuji na prispevek Pavla Satrapy k tomuto tematu. Jen dodavam, ze
zastupci UK byli v cenove komisi, ktera stanovovala prispevky
jednotlivych skol. Meli pomerne dobrou moznost (na rozdil od ostatnich
skol, zejmena mimoprazskych a mensich) tuto castku ovlivnit.

>   Vzhledem k temto disproporcim v cenach tvrdime, ze argument "komercni
> pripojovani na CESNET zlevnuje Internet skolam" je minimalne velmi
> diskutabilni. Utoky na nas podnikane vychazeji z konfliktu zajmu
> nekterych pracovniku CESNET resp. VC CVUT, kteri jsou motivovani
> rozsirenim komercniho podnikani na teto siti a omezovanim konkurence,
> nikoli hledanim dlouhodobeho reseni nejvyhodnejsiho pro zakladatele CESNETu -
> - akademicke instituce.

CESNET je poskytovatel Internetu s licenci na poskytovani sluzeb i
neakademickym subjektum. Jeho postaveni na trhu je vzhledem k nim (resp.
neclenum sdruzeni CESNET) rovnocene s ostatnimi poskytovateli a podle
toho se take chova.

> S pozdravem
>
>                                 Jiri Komenda,
>                                 obchodni reditel NetForce s.r.o.

Marek Stastny
Cesnet

P.S. Je zaznamenanihodne, ze se k problemum PASNET-CESNET vyjadruje
obchodni reditel NetForce a ne pracovnici PASNETu.