Tiskove prohlaseni NIX.CZ

Dan Lukes DAN at obluda.kolej.mff.cuni.cz
Thu Dec 5 01:47:01 CET 1996

Dne  4 Dec 96 v 21:48, Radek Saturka uvedl(a):

> Co vlastne provider (dale ISP) nabidne druhemu pri sjednani peeringu?

To je prave to, ze skoro nic. V podstate mu nabidnu, ze moji zakaznici pri
pristupu na jeho zdroje nebudou zatezovat jeho pripojeni do zahranici a take
budou mit tento pristup rychlejsi a spolehlivejsi. Aby se peering mohl
uskutecnit je potreba aby si i druhy ISP myslel, ze ziska podobnou vyhodu -
tedy aby se jednalo o dva velikosti podobne ISP. Tezko lze totiz ocekavat
peering mezi malym a velkym ISP - zakaznici velkeho k malemu pravdepodobne
chodit nebudou, kdezto obracene ano - vztah je tedy nevyvazeny, vyhodny jen
pro jednu stranu (navic pro tu slabsi)  a lze jej tedy ocekavat asi jen tam,
kde oba ISP maji ve vedeni stejneho cloveka, nebo zasahnou jine podobne
"mimostandartni" mechanismy.

> Vzhledem k tomu, ze mnozi ISP si zrizuji vlastni pripojeni do
> zahranici (tedy vlastne vsichni, krome "taky" ISP), urcite neni v
> jejich zajmu, aby si pres jejich linku, ne levnou, prohanel data
> zakaznik jineho ISP.

Peering se obvykle omezuje na vzajemny pristup do vlastnich siti
zucastnenych. Routing pres peeringoveho partnera nekam pryc (nerkuli do
zahranici) neni obvykly (a myslim, ze takovy peering v cechach nikdo
neprovozuje, alespon ne vedome).

> Nebo se dohodnou (uplatne), ze ISP s mene vytizenou linkou do
> zahranici "prepusti" cast pasma konkurencnimu (!) ISP? Jak se takove

    V obecnosti se mohou dohodnout takrka na cemkoli co technicke podminky
dovoli realizovat, otazka zdali se vynalozena namaha nejak vrati ...

                                                    Dan

Dan Lukes, Patkova 3/B1206, Praha 8, Czech Republic
tel +42-(2)-8551040 ext 776, E-Mail: dan at obluda.kolej.mff.cuni.cz,
aka: LUKES(or Postmaster)@Menza.MFF.CUNI.CZ and others