Kamenici a Netscape

Vysehradsky Jan - CIKS, l.599, 119sb VYSEHRAD at silo2.vse.cz
Tue Feb 27 09:34:40 CET 1996

> Priznam se, ze jsem ne zcela presne pochopil, o co Vam jde. Dopis by podle
> meho nazoru mohl mit dve interpretace
>
> 1) Chcete stranku "natvrdo" prekodovat do CP1250 nebo cehosi podobneho,
> aby se vetsine uzivatelu (s MS-Windows a Netscape) zobrazoval korektne.
> Jenze co s uzivateli, pracujicimi v jinem prostredi (tedy napr se mnou :-)?
> Tahle moznost je jednoznacne FUJ a svuj dotaz jste tak jiste nemyslel.
>
> 2) Mozna jste chtel, aby se dokument vuci uzivatelum s MS-Windows +
> Netscape prezentoval spravne cesky, zatimco ostatnim bez hacku a carek v
> [...]

Dovolte mi malou polemiku, ci spise upresneni, protoze s Vami v
podstate ve vsem souhlasim.  Skutecne mi totiz slo o variantu c.1, kterou
oznacujete jako FUJ, a to hned z nekolika duvodu.

Za prve informace,
ktere budou na takovych WWW strankach vystaveny budou urceny
prakticky vyhradne pro vnitrni potrebu skoly, a zde jsme se az na
skutecne vyjimky dali cestou Netscapu, prip. Internet Exploreru.
Problem zahranicnich navstevniku bude resen anglickou mutaci.

Za druhe - souboru tam vystavenych budou radove tisice a budou je tam
zarazovat lide, kteri sotva prosli zakladnim kursem ovladani PC a
neni v lidskych silach jim efektivne sdelovat cokoliv o problemech
kodovani (prozatim). Jak mi totiz vysvetlili studenti, kteri tomu
zrejme rozumi - neni to zas tak jednoduche dat proste uzivateli
vybrat. Udajne se stejne musi udrzovat zdrojove texty v nekolika
ruzne kodovanych verzich. (Pokud vite o necem lepsim, sem s tim.) A
pri vyse uvedenem mnozstvi datovych souboru to proste nelze.

Za treti - jiz jsem se zminil, jakeho okruhu uzivatelu se bude system
WWW stranek dotykat. Kdyz to reknu hodne mirne, tak zdaleka ne
vsichni jsou v ovladani pocitace zbehli a pokud po nich budu na prvni
strance chtit volbu nejakeho kodovani, budou volat technickou podporu
(to neni zert, to je bohuzel zkusenost). Na druhou stranu je ale
takovych lidi "hodne moc" a brat v takove situaci ohled na "0.001%"
uzivatelu UNIXu je plytvani silami. (Sorry, ale zde se asi
neshodneme.)

To jsou tedy me duvody, proc volim cestu, ktera je jednodussi jak pro
spravce WWW, tak i pro konecne uzivatele. Nebyt techto nekolika
duvodu, volil bych Vasi variantu.

S pozdravem

Jan Vysehradsky

Ing. Jan Vysehradsky

Center of information and librarian services
University of Economics
                                                W.Churchill sq. 4
                                                130 67 Prague 3
                                                Czech Republic