Spravne cesky (:Re: Cestina v poste)

Riha Petr Riha at lfhk.cuni.cz
Tue Jan 2 10:59:28 CET 1996

>Date: 29.Dec 1995 11:21, Pavel Satrapa wrote:
>
>Navrhuji............... novorocni zavazek:
>
>KAZDY SVUJ ELEKTRONICKY DOPIS SI PRED ODESLANIM PRECTU A ODSTRANIM V NEM
>VSECHNY HRUBKY A DALSI JAZYKOVE CHYBY.
>
> Pavel Satrapa                    Liberec University of Technology
> E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Computer Science
> Phone:  +42-48-5227-374          Halkova 6, 461 17 Liberec
> Fax:    +42-48-5100-865          Czech Republic

Preji vsem dobry den a dobry rok96
            a pridavam svuj hlas do boje proti hlouposti.

Amerikanismy  v cestine ... proste jsou. Pouzivany jsou z ruznych duvodu,
napadaji mne alespon tri :
1. Novatorstvi (Nasi predkove misto spisovneho "ma'j" zacali pouzivat
basnicke "kveten". Krasne se  to ujalo, stejne jako pozdeji "Cesko", kde
lepsi slovo nemame, tak si musime zvyknout )
               - tady volam jen houst a vetsi kapky.
2. Pohodlnost nebo neznalost. Muj problem a mnohych dalsich, berme vdecne
radu Pavla Satrapy. (napr. interface/rozhrani. Jak je videt, nekdy cizi
termin zdomacni, nic proti tomu.)
               - tady chci poprosit. Kdo vite cesky, piste cesky. Kdo
nevite, hledejte.
Mimochodem, chystam se vystavit jakysi pokus o vykladovy anglicko-cesky
slovnik internetu, uz je skoro hotov, ma 120 KB. Kdo byste byl ochoten
pomoci s korekturami, prosim prihlaste se.
3. Hloupost  a snaha byt zajimavy (Prikladu jsou tisice, muj znamy vytrvale
cte schema jako nemecke slovo, tedy "s" s hackem...).
               - zde je (sysifovsky) boj za cestinu nutny!
(Opravdu, ale opravdu jsem tim nemyslel nikoho konkretniho, kdo by byl
jineho nazoru, berte to prosim jako moji novorocni kocovinu, omlouvam se
hluboce ;-)  ).

Zajimal by mne Vas nazor: je muj prispevek od veci (off-topic :-) ) nebo je
mozne zde diskutovat take o ceskych ekvivalentech sitovych terminu?? Venuje
se tomu nekdo systematicky?

                  Petr Riha
riha at lfhk.cuni.cz
Telefon 049-5816 111, Fax 049-26595.