CESNET a neziskove organisace

Pavel Vachek TKPV at EARN.CVUT.CZ
Wed Jan 17 12:14:24 CET 1996

Minuly tyden se v teto konferenci rozvinula diskuse na tema,
zda CESNET je ci neni neziskovou organisaci.
Prikladam zde dopis sveho kolegy ing. Simy <SIMA at VC.CVUT.CZ>,
ktery ma v tomto oboru mnoho zkusenosti; prosim, obratte se
s pripadnymi dotazy primo na neho.

Zdravi Vas     Pavel Vachek, CESNET Network Information Centre.

> A to neni non-profitnost? Primo zakony teto zeme prece umoznuji i
> neziskovym organisacim podnikat. Rozdil mezi ziskovymi a neziskovymi
> organisacemi neni ani tak v tom, zda maji prijmy z vydelecne
> cinnosti, jako spise v tom, jak s nimi nakladaji. Zatimco organisace
> profitni zisk mohou rozdelovat mezi spolecniky (a.s., s.r.o.,
> k.s., ...), organisace neziskove (= non-profitni) tento musi vyuzit
> na financovani cinnosti, ke kterym byly zalozeny. Pokud by Vas
> zajimalo vice, doporucuji zakon 83/1990 Sb. o sdruzovani obcanu,
> [...]

Rozdil je v tom, ze se hovori bud o siti nebo o organizaci. To
ovsem neni totez. Na organizace se uvedene zakony vztahuji, na sit se
vztahuji asi jen zprostredkovane, tj. prostrednictvim subjektu prava.
O sitich se jako o non-profit hovorilo myslim v tom smyslu, ze za
ucastniky hradil naklady kongres, stat ap., nebo meli ucastnici
dohodu o spolecne uhrade nakladu. Tato faze vyvoje CESNETu jiz
skoncila a provozovatel CESNET (CVUT-vypocetni centrum) pristup do
CESNETu i prodava. Proto nehovorime o non-profit siti. CVUT je
prispevkovou organizaci, tj. nezalozenou za ucelem podnikani, ale
majici moznost podnikat. Dosazeny zisk pouziva k plneni ukolu, k nimz
byla zalozena, ale i k rozvoji sveho podnikani. Da se tedy mozna
nazvat non-profit organizaci. Pro predchazeni nedorozumenim je ale
lepe pouzivat stejnou terminologii, jako prislusne zakony. Pokud by
toto zjednodusene vysvetleni nepostacilo, doporucuji zajemcum pozadat
o vyklad pravniky a danove poradce.

Stanislav Sima