Tykani a vykani

Tomas Jakl Ing.CSc. K338 JAKLT at feld.cvut.cz
Thu Jan 18 08:48:33 CET 1996

> From: "Frantisek Fisl" <ffisl at travel1.travel-net.com>
>
> 1. V Americe se mluvi anglicky tudiz Americane si vzdy vykaji,
>    protoze "are" ve frazi "You are" je mnozne cislo od slova "is".

    Souhlasim. Jadrem nedorozumeni je zavadejici preklad.
Vystiznejsi je:
                    You are = Vy jste.
    Anglosasove si proste stale Vykaji a nasledovat je znamena
priznat si a uznavat vetsi autonomii a zodpovednost cloveka za sebe.
(Ve smyslu "Ja pan - Vy pan". )
    Tykani pak vyhradit pro osoby blizke bud rodove nebo shodou v
dulezitych otazkach.
    Zajimalo by me, jestli zavadejici preklad je pricinou diskusi i v
jinych zemich od CR na sever, jih, nebo vychod?

    Mne nekteri starsi kolegove oslovuji "Tomasi Vy" a je to mezi
"Tomasi Ty" a "Pane Jakle (inzenyre) Vy".

> 2. "Tykani" (jmenovani krestnim jmenem) je charakteristika
>    anglo-sasskeho sveta a ne jenom Ameriky. My Cesi nejsme
>    anglo-sasove, takze nechapu, proc bychom si meli brat priklad z
>    Americanu.
>
> 3. Zda se mi prinejmensim priblble, kdyz tady (v Kanade) prijdu
>    treba do banky a pani za okynkem mi hned rika "Frantisku".
>
> 4. Myslim si, ze otazka by nemela znit zdali na Inetu tykat ci vykat,
>    ale jak to udelat, abychom vedeli komu muzeme tykat a komu vykat.

> [...]
tel.: 24352187                          Ing. Tomas Jakl, CSc
privat: 3116971                         Department of Measurement
fax.: 3112382                           Czech Technical University
E-mail: jaklt at feld.cvut.cz              Technicka 2
                                        Prague 6, 160 00
                                        Czech Republic