PROXY

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Tue Jan 30 08:23:11 CET 1996

> moji uzivatelia dost casto citaju pomocou WWW rovnake, dost velke
> stranky. Aby som usetril linky, chcel by som, aby pouzivali nejaku
> cache. Je to co myslim proxy server? Bol by som rad, keby mi niekto
> mohol povedat nieco blizsie. Konfiguracia siete: NW 3.11, stanice s
> WIN a Netscape, Linux s NSCA httpd_1.3. Diky.

Vas ve skutecnosti nezajima proxy server, ale proxy cache server. Samotny
proxy server slouzi k tomu, aby mohli WWW pouzivat uzivatele v siti, ktera
je od Internetu oddelena firewall pocitacem (mimochodem - napda nekoho
vhodny cesky termin? mne jako nejvhodnejsi pripada "hradba"). Klienti
zevnitr site neposilaji dotazy primo cilovym serverum, ale adresuji je na
proxy server, ten je predava do Internetu a ziskane odpovedi zase predava
klientum.

Proxy cache dela v zasade totez (protekaji jim dotazy klientu  a odpovedi
na ne), ovsem navic si uklada odpovedi ve sve lokalni vyrovnavaci pameti,
aby je priste nemusel prenaset z Internetu. U nas jich (alespon pokud vim)
zatim mnoho neni, ale myslim, ze se to brzy zmeni. Proxy cache je
momentalne ve svete dost slagr. Napriklad v sousednim Nemecku ted davaji do
provozu 34 Mb pater a kazdy uzel, pripojeny touto rychlosti, bude zaroven
poskytovat WWW proxy cache.

Zajimavy text na tohle tema najdete na URL

   http://www.hensa.ac.uk/wwwcache/local.cache.guidelines.html

Vysvita z nej, ze jsou k dispozici dva volne siritelne produkty - jednak
CERN httpd, druhy program je soucasti Harvestu. Podle uvedene stranky je
CERN stabilnejsi, ale neohrabanejsi (napr. vice zatezuje pocitac) a jeho
rozvoj prilis nepokracuje. My asi budeme experimentovat s Harvestem. Pak
se jeste nabizi Netscape ProxyServer (ktery ze srovnani vychazi nejlepe),
ovsem jeho cena je radove v tisicich $

Preji vsem pekny den

 Pavel Satrapa                    Liberec University of Technology
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Computer Science
 Phone:  +42-48-5227-374          Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +42-48-5100-865          Czech Republic