Internet privacy (was:Re: Virus Good Times je tu opet)

Pavel Korensky pavelk at dator3.anet.cz
Fri Jul 12 12:01:56 CEST 1996

Juraj Panko <Juraj.Panko at tuke.sk> wrote:

> K rekcii na tento list ma vyprovokovala prave tato veta.
> PGP je vynikajuca aplikacia. Reci o terorizme a paserakoch drog sa zacnu
> zhusta vyskytovat tam, kde to zavana obmedzenim slobody jednotlivca v
> prospech nejakej organizacie - ta organizacia je vsak tiez tvorena
> jednotlivcami, rovnako "narusitelnymi" ako zvysok populacie (podla vyroku
> isteho policajneho dostojnika ktory som nasiel v tlaci CR (uvadzam policiu
> ako priklad) dokonca  vzhladom na prostredie v ktorom sa pohybuju este
> viacej ako zvysok  populacie - taky vyrok vzdy potesi :-(

Ano, vyrok na ktery reagujete pobouril i mne a byl pricinou toho, ze jsem tusim
vcera na tuto msg. take reagoval.
Osobne jsem presvedcen, ze veskere ohaneni se terorismem, detskou pornografii,
pasovanim drog, pranim penez a dalsimi vecmi je pouze vhodne umistovana
propaganda sirena ruznymi institucemi ve svete. Cilem teto kampane je
pripravovat v prubehu nekolika let pudu pro snadne zvladnuti kontroly pozemske
populace. Internet se opravdu muze znamenite hodit ke kontrole soukromi obcanu.

> [...]
> akokolvek. AK ste necitali Orwellov 1984, stratte kusok casu ...
> Nechcem zit v tieni velkeho brata s pocitom, ze kazdy moj pohyb niekto
> kontroluje. Coraz viac ludskych cinnosti sa bude prenasat na NET
> (historicka paralela - kedysi fungovali poslovia, doveryhodnost bezpecneho
> dorucenia  spravy spocivala v spravnom vybere posla. Potom prisla posta
> (bolo to lacnejsie) Dnes si pri kazdodennom pouzivani asi malokto uvedomuje,
> aky smiesny zdrap papiera predstavuje zakon o listovom tajomstve).
> Je aj na nas, ci sa potavime, alebo nie proti tomu, aby bol NET inkubatorom

Ano. Uz vidim, jak za 10 let na Internet skoro kazdy. Kazdy ma take levny
palmtop pripojeny pres GSM permanentne do Internetu. Standardni soucasti
palmtopu je i GSM zarizeni. A najednou Microsoft prijde s OS Windows2005 ktery
bude mit zajimavou vlastnost, ze bude kazdych pul hodiny vysilat aktualni polohu
palmtopu nekam do Internetu. Krome toho e-maily posilane uzivatelem posle jeste
jako cc nekam na cenzura.osn.gov nebo tak nejak.
Zni to sice paranoidne, ale technika a pristup lidi v vyp. technice tomu jenom
nahrava. 99% uzivatelu Win95 uz dneska nevi co se jim v systemu deje a pokud by
se kopie jejich mailu posilaly na bgates at microsoft.com, nikdy se to nedozvedi. A
kdyz se to dozvedi, nebudou s tim umet nic udelat.
Staci si pripomenout Decency Act, smirovani USENET news u nekterych provideru
(nebudu chodit daleko, staci se podivat na feed v teto republice), odesilani
informaci o programech do Microsoftu pomoci Win95 a dalsi veci. Problem je v
tom, ze lide jsou slepy a nechteji nektere veci z pohodlnosti videt. Jednou na
to dojedou.

> Musime si zvykat, ze na ochranu svojho sukromia budeme musiet vynalozit
> nejaku tu namahu.

Ano. Velmi presne receno. Softwarove nastroje i hardware na dostatecnou ochranu
soukromi tu jsou. Jen je vyuzit. Pokud by napriklad nekdo konecne udelal SCSI
kontroler ktery automaticky sifruje veskera data na disku pomoci RSA algoritmu,
koupil bych si tu vec okamzite bez ohledu na cenu. Stejne tak by mel nekdo
implementovat technologii PGP do USENET news a hlavne do anonymnich remaileru.
Pokud by se tomuto chtel nekdo venovat, jsem pripraven se podilet na vyvoji sw.
napr. pod Linux.

> 		Alebo nam to bude jedno ?

Vetsine lidi je to bohuzel jedno. Lide jsou ve valne vetsine neuvazujici stado.

Bye PavelK