Podivny koniec list-u dec-l

Pavel Korensky pavelk at dator3.anet.cz
Tue Jul 23 09:56:29 CEST 1996

"Dan Lukes" <DAN at obluda.kolej.mff.cuni.cz> wrote:
> [...]
> osobni nebo neopodstatnene nazory, ktere jsou tim take predkladany k
> verejne oponenture. Vase predstava konference pripomina elektronicke
> noviny, kdy jdu do sveta s ucelenym nazorem za kterym si stojim. Ano,
> i takovy pripad se v konferenci muze vyskytnout, ale zdaleka nemusi
> byt prevazujici.  Osobne si konferenci cenim jako zdroje informaci, ale
> stejne tak jako mista, kde mohu BEZ NEBEZPECI predlozit svuj nazor a
> nechat si jej potvrdit souhlasnymi nazory ostatnich nebo ziskat dalsi
> varianty pohledu na vec z nazoru nesouhlasnych a ziskat tim moznost

To co tvrdite je samozrejme castecne pravda. Nicmene IMHO je to ponekud
problematicke. Pokud predkladam verejne (a konference je verejna) svuj nazor na
nekoho nebo na neco, nikdy to neni uplne bez nebezpeci. Pokud nejaky nazor
predkladam verejne, muze se jednat o verejne napadeni nekoho. Pokud napriklad v
konferenci oznamim, ze pan XY je zlodej, ma uvedeny XY jiste pravo citit se
dotcen. Je celkem jedno, zda se jedna o muj osobni nazor, ktery si chci postupne
upravovat. Dulezite je, ze jsem ho verejne oznacil za zlodeje. Pokud jsem pro
takove oznaceni nemel dukazy, nemel jsem to delat.
Vim, ze tento pripad je pomerne silny, ale v principu je to vzdy stejne.
S tim upravovanim nazoru a podobne mate jiste pravdu v pripade napriklad vymeny
soukromeho e-mailu mezi uzavrenou skupinou lidi. Ale konference je verejna, se
vsemi dusledky ktere z toho plynou.

> Je opravnu nutne uchylovat se k nedustojnym tancum okolo prava typu
> prohlaseni "Nemyslim to vazne" za kazdou zpravou jen proto, abych se mohl
> pri diskusi citit bezpecny pred pravniky kdejake firmy, ktera nedokaze
> obhajit svoje jmeno argumenty vzeslych z jeji prace ?

Mate pravdu. Ja osobne take povazuju tance typu "Nemyslim to vazne..." za
nesmysl. Mozna ovsem z jineho duvodu. Ja se domnivam, ze pokud o necem napisu,
je to bud pravda a nemusim se tedy obavat pravniku libovolne firmy, nebo to
pravda neni a pak zustava otazkou proc to vubec psat.

S pozdravem

PavelK