Internet Explorer & Netscape

Petr Snajdr snajdr at pvt.net
Thu Jun 13 12:19:11 CEST 1996

Ladislav Rudisar wrote:

> Blize realite je clanek Johna C. Dvoraka v PC Magazinu (v CZ mutaci je v
> cisle 6 strana 55), ktery se jmenuje "Proc to Microsoft natre Netscapu".

nechapu proc lide co maji neco spolecneho s Microsoftem tak casto mluvi
v budoucim case  nebo se odvolavaji na to co "bude".

jsou tu nektere skotecnosti,ktere to vysvetluji a davaji 'tuseni'
kam a hlavne jak Microsoft chce vmanevrovavt se svym Exporerem na trh.

( BTW: Ukazuji jaky je Gates "vizionar" )

vdvnych dobach PC sredoveku se kazdy program ovladal naprosto jinak
a dost zavisel na HW.zadne univerzalni GUI ani API nebylo a tak nekolik
firem uvidelo volnou cast rhu a vrhlo se na ni .projekt Microsoftu mel
byt zahajen uz v roce 1982 a podle Gatese na vyvoj melo stacit pouze
6 clovekoroku.Problem byl v tom,ze konkurence nespala a na COMDEXu 82
oznamila firma VisiCorp  ,ktery byl prakticky totez na cem pracoval
Microsoft.Microsoft zareagoval az v roce 83 prohlasenim,ze jeho produkt
bude na trhu driv nez prtedtim oznameny VisiCorp.A odtud se pocita
existence Microsoftu tak jak ji zname.Toto tvrzeni totiz Microsoft
samozrejme nedodrzel.
v rijnu 83 se prectavilo prostredi VisiCorpu a prectavil se take DESQ
firmy Quartedeck.V te tobe take  IBM pracovala na svem TopView.
pres skoro jiz rok stare sliby Microsoft nemel vubec nic a tak firma
Microsoft sahla po triku pouzivanem starou "velkou modrou" IBM.
ohlasila Windows a snazila se presvecit zakaznika,ze je vyhodnejsi cekat
na produkt lidra.
10.listopadu 83 usporadal Microsoft c Halmensey Palace v New Yorku
prectaveni na kterem demonstroval nove rysy Windows a prezentace toho co
vsechno bude ve Windows obsazeno.
 Zde si Gates opet zahral na vizionare a predpovedel,ze do konce roku
1994 bude Windows na 90% pocitacu coz se nikdy nestalo.
Microsoft potvrdil uvedeni na trh v breznu 1984.Microsoft jako
nescetnekkrat v budoucnosti podcenil narocnost projektu a tak jedinou
utechou pro vyvojare na konferenci,kterou poradakl Microsoft,krom
toho,ze zaplatili $500 bylo to,ze vyvojove nastroje nejsou a vubec vse
se presouva na kveten.

Mezitim IBM rozhodla,ze zacne s distribuci VisiCalcu,ale porad
pokracovala ve vyvoji sveho TopView.

V Microsoftu se asi poradne zatmelo a tak Microsof vysel  do sveta se
svymi plany na "novy" DOS.Melo se jednat o neco jineho nez windows,ale
asi velice podobneho.Mimojine Gates sliboval multitasking,ovladani mysi,
podpora grafiky.Tentokrat Gates trefil totalne vedle a projekt nebyl
nikdy realizovan.Co to ale udelalo s konkurenci jiste chapete.
Mezitim vyprsel kvetnovy termin a vse se melo presunout na
srpen.Oficialne se mluvilo o zmenach v grafice,ikonach ap.Ve skutecnosti
se stavalo,ze do kodu zasahoval sam Gates a snazil se pridavat nove a
nove funkce.Pry casto na zmeny neupozornil ani ostatni vyvojare.
Slovni potycky se stavali v Microsoftu beznejsi a beznejsi.
Mezitim byl termin znovu posunut na rijen 1984 a naslene na jaro 1985.
Vecina velkych firem uz prestala pro windows vyvijet aplikace a ty ktere
vytrvali na tom byli spatne j - jelikoz se kod dost casto menil,museli
ho menit i oni.mezitim manazeri Microsoftu vysvetlovali proc se to stalo
a,ze dalsi termin bude dodrzen - coz nebyl.
pro Microsoft to vypadalo blede,ale jedinym stestim bylo,ze VisiCorp
zacal mit financni problemy a byl koupen firmou Control Data.
Ale mezitim se termin uvedeni Windows opet posunul na cerven 1985 a tak
nekolika nasobne odlozeni melo za nasledek,ze po uvedeni Windows jiz
skoro niukdo nepodporoval.oficialni uvedeni se konalo 21.listopadu 1985.

A tak nejak se narodilo windows 1.0.

Toto bylo volne prevypraveno z casopisu Win (leden/95) a tak si zajemci
to tam mohou precist sami.

Pokud si vse dobre srovnate,vyvoj napr.Windows95 se podobnou cestou a a
Microsoft pouzival na konkurenci podobne triky.uvedomte si od kdy
je tu OS/2 2.0.Podobne tomu bylo v pripade NT a Cairo.
BTW:prvni zminky o necem jako Windows95 ( pod jinym kodovym jmenem ;))
zacali z microsoftu prosdakovat jiz zacatkem podzimu 1993 a pocatkem 94
bylo vse jasne.kdy se uzivatele dockali toho co Gates sliboval jiz skoro
pred deseti lety (prostredi pocitacu Mac) vidite sami.

A abych se vratil k tematu teto konference.
Tim vsim jsem chtel rict,ze microsoft to dokazal jiz nekolikrat jak umi
prevalcovat konkurenci,ktera uz ma neco v rukou a on (M$) ne.
Mam obavu,ze tak nejak se snazi smerovat i vyvoj MS Exporeru.
To,ze netscape mohutne odolava muze byt opravdu otazkou casu,ale i
toho,ze v zajmu sve existence bylo nucenou pristoupit na stejny
"marketing" jako Microsoft s Gatesm v cele.

A tak ti (jemz se to nelibi nebo libi) muzou jen drzet palce
technickemu pokroku s firmou Microsoft a Gatesovym vizim v cele.
Kam se s takovou Internet dostane - pokud se M$ prosadi - to asi nikdo

--
S pozdravem
   Petr Snajdr