Pruzkum uzivatelu Internetu v CR a SR

Vlastimil Vesely ves at fce.vutbr.cz
Thu Nov 7 18:30:55 CET 1996

At 17:14 7.11.1996 +0100, you wrote:
>Mno tito rozumni uzivatele maji kraasnou moznost - uvest _jine_ rodne cislo
>nez je jejich (treba 858575/XXXX) cokoliv co je dostatecne unikatni
>aby rozlisilo jednotlive uzivatele, a co nemuze vest k jakemukoli zneuziti.
>To same adresa. Ja osobne jen tak svoji adresu nedavam, protoze
>nestojim o to, aby si me vytipoval nejaky zlodej. Nechal jsem jim
>tam spravnou emailovou adresu, protoze me zajima, jak cely ten vyzkum dopadne,
>a nakonec - daji se zjistit i jinak (viz posledni pripad s Infimou).
>Napsal jsem tusim i spravne jmeno. Ale adresu a rodne cislo - nezlobte
> [...]

Zamysleme se, prosim, spise nad zpusoby, jak takovyto pruzkum vubec rozumne
usporadat,
nez spilat, jak si nekdo dovolil vyzadovat identifikaci rodnym cislem.

Pridam zase 2 fakta:

1) Jmeno, adresa, vydelek, zamestnavatel a ostatni citlive udaje jsou z
pochopitelnych duvodu NEPOVINNE! Dokonce ani E-mail nemusite uvadet! (pokud
nechcete obdrzet zakladni vysledky)

2) Pokud uvedete rodne cislo 858575/XXXX a budete vylosovan, pravdepodobne
je nebudete schopen dolozit a tudiz pripadne vyhra dalsimu v poradi ;-)
Vezte, ze jsme velmi zvazovali, jaky zpusob jednoznacne identifikace zvolit,
abychom anonymitu co nejmene narusili, ale zatim lepsi reseni neznam. Mohli
jsme napr. jednoduse vygenerovat respondentovi jedinecne cislo a nechat jej
zadat heslo, kterym by vytvoril identifikacni dvojici.
Hadejte, jak by to dopadlo - touha po "zlatem praseti" by urcite privedla
nektere jedince k dlouhemu seznamu cisel a hesel - a reprezentativnost
pruzkumu by byla pryc. To uz muzeme rovnou nechat vyplnovat predtistene
listky ctenare BLESKU nebo Mladeho sveta (nesrovnavam ted jejich kvalitu).

Osobne se domnivam, ze je dobre, ze takova akce mohla vubec vzniknout. Vime
totiz tak malo o tom, kdo, kdy a proc u nas na Webu browsi. Ze vsech stran
slysim jen dohady, zda je cesky Internet porad jen domenou skol a statnich
instituci nebo se situace jiz vyrovnava. Bez techto informaci lze tezko
ocekavat investice ze strany komercni sfery a tim i vetsi rozvoj sitovych
sluzeb.
Behem INVEXu jsem se zucastnil dvou panelovych diskusi na tema Internet u
nas. Z obou bylo patrno, ze obchodni vyuziti Inetu je pro nase IT firmy
krokem do neznama a ze bez alespon zakladni orientace  (co se tyce cilovych
skupin) se situace dal moc nepohne (vice o panelovkach na
http://vip.fce.vutbr.cz/vip/doc/panely.htm).

Budu moc rad, pokud se nam podari alespon zakladni obrazek o stavu ceskych a
slovenskych internetovskych vod udelat. A za vsechny, kteri se na priprave
pruzkumu podileli, dekuju vsem, co k tomu (i bez tech osobnich udaju) svou
troskou prispeji.

Vlastimil Vesely, Information Management Forum
Dpt. of Informatics, Technical University of Brno
Veveri 95, 66237 Brno, Czech Republic
tel: +42 5 7261262,251 secr.
E-mail: ves at fce.vutbr.cz
Visit VIRTUAL INFO PARK on http://vip.fce.vutbr.cz