Cestina - HOWTO?

Bohous Michal michal at fee.vutbr.cz
Wed Sep 4 15:19:32 CEST 1996

On Wed, 4 Sep 1996, Lubos Kaspar wrote:

> Konecne pohled na vec bez klapek na ocich! Pokud je vsak nekomu milejsi
> izolace v ceske kotline (a moravskoslezskych krajich, samozrejme), tak at
> si klidne patla diakritiku (kdyz nema zrejme nic poradneho na praci).

Hm, kdyz si ctete mail pomoci MSIE3.0, tak vam prepne zobrazovani do toho
kodu, ve kterem ten dopis je (ISO-8859-1 a 2, Windows-1250 a 1252...). To
muzu byt klidne u eskymaku a ten cesky text uvidim CESKY. Copak nevidite,
ze tvrzenim ze "to nejde" jen nahravate MS? Dalsi bod pro ne. A tentokrat
opravnene.

To se potom nedivte, ze UN*X budi predstavu predpotopni prisery.

> Zlata doba pred lety, kdy byla jedina klavesnice US a clovek byl na vetvi
> z novinky: malych pismen anglicke abecedy. Jenze posledni dobou
> bohuzel zrejme prevladaji experti odchovani na PCckach, kde se prezentuje
> jako vrchol blaha smejdit mysi, honit ikonky po obrazovce a

<FLAME TYPE="very hot">
Jo, jo, pred deseti lety ECeckovy sytemak taky tvrdil, ze likvidaci
dernostitkovych stroju nastava konec sveta a z tech terminalu ze to
nepujde provoozovat :-)

Ja vim, ze zmena boli. Nechcete se tedy vratit k osvedcenym dernym stitkum
(jeste jich tu asi 20 0000 mame, muzu Vam nejake dat do zacatku).
</FLAME>

> uzlovat si ruce na klavesnici typu cesky psaci stroj.
> Misto aby se lide ucili anglicky (coz by se jim hodilo i jinak), tak
> se spousta darmozroutu zivi "lokalizaci" cehokoliv (jen si predstavte,
> jak je to tvurci prace!) a vytvari umelou potrebu techto "produktu",
> potazmo diakritiky. Aby bylo jasno: pro DTP samozrejme plnohodnotny
> text v narodni abecede ANO, ale proc v konferencich? Neni to zbytecne

A proc? Pri tomto postoji k lokalizaci naucte vsechny sekretarky anglicky
a mate po problemech. Nakonec jeste cestinu postavime mimo zakon? Misto MF
Dnes ctete YF Today, PCcko vymente za pisi...

> zdrzovani? Co se tim konkretniho ziska? Nebylo by nacase uvedomit si,
> ze ucast v TETO konferenci ma jine cile, nez si hrat s diakritikou a
> meditovat o tom? Doporucuji mudrlantum, at neotravuji v ODBORNE
> konferenci s podobnymi pseudoproblemy a radeji se prehlasi do
> konference drby at vse.cz, jestli jeste existuje.

Jen bych pripomel, ze MIME jsou RFC stara asi 3 roky. To je pomerne dost.
Jestlize profesionalove (spravci) nejsou schopni s timto zpozdenim uvest
do provozu software prislusna RFC respektujici, je to dost divne. Zvlast,
kdyz existuje i ve free verzich.

A ted vazne:

Brana do news snad muze pustit jen par hlavicek navic - to je skutecne
takovy problem?

Ukladani do rachivu (resp. zpristupnovani) vyzduej jen o malinko vice
usili: existuje software zvany metamail, ktery dekodovani tohoto druhu
dela. Jeho pouziti prave v takove apliakci muzete najit treba na
http://www.fee.vutbr.cz/info/listserv

Na zaver: domnivam se, ze tato debata sem PATRI. Kdyby totiz ceska
komunikace na Internetu jiz nejakou dobu bezne fungovala v ISO-8859-2,
Microsoft by mozna ani neregistroval sve kody Windows-125x. Nebo by aspon
bylo jasne, v jakem kodu se bude komunikovat. Tim, ze se spravci tomu
budou branit, vznikne zase zmatek jako v dobach mess-dosu (ostatne,
podivejte se na recenzi 602proInternet: nabizeji kodovani Windows-1250,
Latin2 a Kamenicky - je to Latin2 ISO?).

Byla tu taky zminka o tom, ze WWW stranky obvykle pdoporuji starsi
prohlizece moznosti volby: ovsem to se tyka ramecku a podobnych veci, uz
dlouho jsem nevidel alternativu stranky bez tabulek. To nikomu nevadi?
MIME RFC jsou starsi :-).

Na tomto miste slibuji, ze uz na dane tema nic nenapisu a do NETu budu
psat bez diakritiky. Ale do From: si dam aspon jeden hacek do jmena :-)

						Bohous
Bohumil Michal                                mailto:michal at fee.vutbr.cz
                                              http://www.fee.vutbr.cz/~michal