SWITCH nebo HUB _?

Jiri Novotny novotny at ics.muni.cz
Tue Dec 9 10:24:41 CET 1997

>     Reseni totiz neni pouzitelne pri velkem poctu potrebnych segmentu (a zde
> se tazateli jedna o dvanact a pripadne vice) kdy se karty do PC nevejdou
> nebo potrebou dualnich (n-alnich) karet prudce roste cena. Obavam se, ze na

Reseni JE pouzitelne i pri vetsim poctu segmentu. K dispozici jsou
motherboardy s 5-ti PCI sloty. Pokud pouzijete SMC dvojportove
karty, jejichz cena je cca dvojnasobek jednoportovych, mate k dispozici
10 portu. Pokud se pouzijete i ISA sloty (nedoporucuji) a vykaslete
se na VGA muzete pridat dalsi dve kary. A to nemluvim o tom
ze existuji i viceportove ether. karty jak psal kolega Kaszprak.

Pokud potrebujete routery spojit , tak neni potreba to delat
do kaskady, ale na kazdem routeru vyhradite jeden segment,
pro pater a spojite to HUBem - na ten ostatne muzete pripojit i server.
Tu pater je lepsi udelat 100Mb, ale rozhodne to neni podminka.

> tomhle miste ani zadne SWITCH-HUB-VLAN zarizeni nepomuze (neb nebude
> v teto tride existovat zarizeni umoznujici nadefinovat 12 a vice nezavislych
> VLAN). Zbude tedy asi nejaky komercni router ...

Viz vyse.

>     A pak jeste trochu od veci - kdosi tu zminoval nx10+1x100 switch.
> Pomineme-li zbytecnost mit 100Ethernet smerem k seriove pevne lince na

To jsem zminoval ja ale o routeru. V dotazu byl uveden i server. Domnivam se,
ze by prave proti serveru bylo 100Mb opravnene. Ta seriova linka
muze byt na jinem portu routeru. Asi takhle:

	modem   ---   router --- 100Mb Hub -----server
				           ---- dalsi (router(y))
			| | |
		        | |
			| |------- 10Mb - Hub - druha firma

			|--------- 10Mb - Hub - n-ta firma

V tomto pripade bude rychlost routeru a switche zhruba stejna
a proti switchi to bude mit jedinou nevyhodu - ze to sezere
vetsi IP prostor. Oddeleni segmentu se bude daleko lepe ridit
a pokud to postavite na PC, bude to i o dost levnejsi.

					S pozdravem

						J. Novotny