W95 a Nastroj pro telefonicke predpisy

Frantisek Rysanek xrysf03 at staff.eunet.cz
Fri Feb 21 11:51:19 CET 1997

Co jste to tam vlastne instaloval za netscape? Nebyl to ten komercni balik
s vlastnim vytacedlem? Pak bych chapal, ze to delalo problemky.

Prominte ze Vam asi nepomuzu s Vasim konkretnim instalacnim problemem -
v mem okoli panuje obecny nazor, ze kdyz nekdo na svych W95 casto zkousi
instalovat a odinstalovat ruzny software vcetne sharewaru, reinstalace
systemu je mu dennim chebem - je pouze treba si pamatovat, v jakem slozeni
to cele naposledy fungovalo :)

Mam par poznamek, ktere se muzou hodit:
To, cemu vy rikate "IE", jsou minimalne dve vrstvy (ac se to microsoft
pokousi zamaskovat):
1): vytacedlo ("telefonicke pripojeni site) + pomucky jako "scripting
     tool". Toto je standardni soucasti WIN95 - stara se to o nastartovani
     a provozovani sitove vrstvy internetu (TCP/IP) na vasem pocitaci.
2): browser MSIE. Toto je aplikace bezici "nad" sitovou vrstvou (1).

Dalsimi aplikacemi, ktere pouzivaji sitovou vrstvu (1) W95 jsou browsery
jako Netscape nebo Mosaic, mailove programky, telnet, ftp, ruzne dalsi
drobne a servisni programky jako ping, traceroute, nslookup, finger apod,
nebo i vylozene proprietarni aplikace jako ruzne talky a I-phony.
Zrovna tak existuji ruzne "vytacece" od ruznych vyrobcu.

Dulezite je, ze tyto dve vrstvy by mely byt na sobe navzajem nezavisle -
jakykoli aplikacni software by mel behat nad jakymkoli winsockem. Tento
koncept se v praxi porusuje hned nekolika zpusoby: Jednak je tu (celkem
pochopitelna) nekompatibilita dvaatricetibitovych aplikaci a
sestnactibitovych winsocku (obracene to vetsinou funguje). Dalsi vec:
pokud date do Windows95 cizi winsock, vetsinou prestanou chodit originalni
win95 utilitky jako ping, tracert nebo telnet. Nad win95 winsockem jede,
pokud vim, vsechno. Obecnou zvyklosti je, ze aplikace pozadujici pristup
na sit si zavola winsock.dll ktery najde v promenne PATH. Ne tak
MSIE - ten vola natvrdo microsofti vytacec, a jiny pouzije jedine pokud uz
bezi. Pokud chcete mit v systemu vice vytacecu, muze to byt problem:
dial-on-demand bude vypadat tak, ze microsofti software bude volat
microsofti vytacec, a vsechen ostatni software bude volat winsock.dll
ktery je prvni na ceste. Proto pod W95 doporucuji pouzivat originalni MS
winsock - pres vsechny jeho vady.
Microsofti klientsky balik pro internet (MSIE + exchange) se snazi byt
uzivatelsky pritulny - vysledek je takovy, ze uzivatel vubec nevi ktera
bije, a technik vi o malo vic - balik vypada typicky jako topologicky
nesmyslne postavene GUI, skladajici se z oken, ktere obsahuji veci typu
<Dialog box> nadepsany "DIVNY PARAMETR" a tlacitka "Dalsi", "Zpet" a
"Storno". Kdyz si vyzadate vsudypritomnou napovedu, dostane se Vam
odpovedi "Zde zadejte DIVNY PARAMETR". Krome teto nesmyslne topologie jsou
v tom klubku jeste dalsi neviditelne vazby, na ktere lze prijit jedine
metodou pokus/omyl (nastaveni DNS v TCP/IP->telefonni adapter se
prokopiruje do tehoz v TCP/IP->ethernet; aby si vytacedlo umelo
zapamatovat heslo, musi byt nainstalovan v "Siti" klient site netware nebo
microsoft, ktereho na inetu vubec nepotrebujete. Jmeno a heslo se
zapamatuje az po uspesnem pripojeni. Kdyz si instalujete internet, prudi
Vas windows se svoji nesmyslnou autentikaci do microsofti site atd. atp.)
Kdyz kliknete na "internet", prozene Vas "instalacni wizard" serii okenek,
kde pulku pozadovanych veci nechapete a navic se tvari, jako ze instaluje
jedinou vec, pricemz vsak instaluje veci dve az tri: Sit, browser a
pripadne mailer. Jeste jsem nezazil, ze by vysledkem byla funkcni pripojka
do inetu. A nejhorsi na tom je, ze ani odbornik to klubko nedokaze
rozmotat - kdyz je nekde chyba, tak nekolika moznym pricinam odpovida
jedina chybova hlaska, ktera laikovi i odbornikovi rekne totez: neco se
po... . Logy nikde zadne (modemlog.txt toho moc nepovi). Kdyz se clovek
snazi nekde neco nastavit, tak vetsinou zjisti, ze ta vec je kompatibilini
s nekolika standardy ktere jsou Vam k nicemu, hlavne pak sama se sebou,
ovsem nikoli s internetem.
Osobne postupuji timto zpusobem: pouziji originalni MS winsock
(telefonicke pripojeni site) a podle potreby doplnim skriptovaci nastroj.
Pak se snazim, aby mi to vytacedlo chodilo - musi se to pripojit k siti a
musi fungovat ping na ciselne adresy i domenova jmena ven do site.
Kdyz mi jede sitova vrstva, nainstaluju mailer a browser - nejcasteji
Pegasus a Netscape. Do obou je docela dobre videt a nedelaji moc velke
prasarny. Hlavne jsou to ale ODDELENE APLIKACE. Pokud si to klient preje,
pridam MSIE - pak musim vetsinou znovu opravit ve vytacedle vsechno co
rozdrbe. Exchange instaluju v krajnim pripade, na vyslovne prani klienta.

Frantisek Rysanek

-------
Frantisek Rysanek
EUnet.cz