Modem na fixnim radiotelefonu: SUMARRY

Petr Skoda skoda at pleione.asu.cas.cz
Tue Jan 14 06:21:21 CET 1997

Dekuji vsem, kdo prispeli na moji adresu postrehy a experimenty.
Jak se zda, tak system GMH2000 je pomerne rozsiren v Praze, proto posilam
souhrn informaci pro blaho (nebo spise jako varovani) ostatnich.

Predevsim seznameni s Hughes Network Systems na www.hns.com (cast
wireless) a odkazy
http://xp8.dejanews.com/dnquery.xp?search=word&defaultop=and&query=GMH2000%20%2
6%20%7eg%20(alt.cellular-phone-tech)&svcclass=dnserver
poskytl p_nachtmann at hotmail.com

Dalsi odkaz - podrobnejsi http://www.hns.com/Products/Wireless/fixed.html
napsal spolu s postrehy  xkroc at feld.cvut.cz:

"Muj soukromy nazor:
Zajimave reseni problemu s nedostatkem kabelu, v originalnim
provedeni snad i pomerne slusny parametry, ale protoze telecom
to asi pouziva na hranici moznosti tak je kvalita spojeni dost
zavisla na poctu soucasne volajicich. Snazil jsem se dostat neco
z tech chlapiku co mi to montovali a akorat jsem se dozvedel, ze
ze zacatku to bylo dost mizerny a pak to spolecne s americanama
vyladovali. Problem je v tom ze vetsinu casu na tom nejde duplex.
Proste to automaticky prepina tok komprimovanejch dat.
Ale snad v nizkym provozu by na tom duplex sel. Pravda nezkousel
jsem to, ale delal jsem ruzny pokusy jako mluveni soucasne na
obou koncich.

O implementaci u nas hovori

"
clanek na v casopise Connect
11/96,str.54 od pana Rostislava Grygara. Neni ale jiste, jestli autor
cerpal z
osobni zkusenosti. Zkuste http://www.cpress.cz/connect.
",
jak zjistil Martin.Postulka at cerge.cuni.cz.

Vetsina lidi odsuzovala pokusy s modemem k neuspechu:

JAROS at feld.cvut.cz:

"    Toto zarizeni nevlastnim, ale podle kolegy, by to melo fungovat.
Ovsem realita je takova, ze nejsou lidi na to, aby ladili kvalitu
spojeni, a zaroven je znacny provoz. Protoze  je vse komprimovano,
tak pokud neni volne pasmo (pro modem je potreba nekolikanasobek
normalniho hovoroveho pasma) tak ke spojeni nedojde."

Nebo XNACP01 at jms.vse.cz:

"Nekde jsem cetl "dopis ctenare", ktery napsal ing. Marek Blabla
(skutecne se tak jmenuje, je to sef firmy B.L.A.). Nadaval, ze mu SPT
tvrdil, ze mu na tom pobezi modem. Nebezi a jelikoz ma Hughese v
praci, udrzuje svoji WWW stranku s katalogem zbozi po vecerech z
domova."

Konkretni zkusenosti (zaporne) potvrdil i nazir at comp.cz:

"Bratr ma u sve divky jak analog, tak Hughese
 a tvrdi, ze se H. k faxovani (o modemovani uz ani nemluve) proste
 pouzivat neda.  Jsem ochoten mu verit, protoze jeho telefonaty k nam
 domu - to je neco otresneho - sama echa, odmlky (a to chyba neni mezi
 mikrofonkem a mozkem! :^)), neidentifikovatelne zvuky i stara znama
 chceni, stezi je mu rozumet... Veskerou snahu o rozumnou komunikaci
 modemu timto zpusobem bych si dovolil na 95% odsoudit k ponizujicimu
 neuspechu... "

Zaporne bylo i mineni schmidt at cs.felk.cvut.cz:

"mam tu bednu doma take. Nemam zadne prakticke zkusenosti, jen co jsem
posbiral
od kolegu.

- nikde jsem neslysel. ze by fungoval modem, kazdy tvrdi, ze ne
- obcas jsem slysel, ze fax ano, ale spise ne

Tvrdi se, ze nefunkcnost modemoveho sapojeni je zpusobena vypadky nosne
(signal Carrier Detect modemu). Nedivim se. Ta bedna se totiz maximalne
snazi setrit sirkou pasma (ktere ma SPT Telecom pronajate a plati za nej
velke penize). Pouzity kompresni algoritmus je slozity a implementace
sproste
pomala. Takze ani dialog modemu pri navazovani spojeni se nemusi zdarit.

Dalsi mozny zdroj vypadku je prepinani kanalu, nevim ale, jestli se
v teto technologii pouziva."

Byla vsak vyslovena i nadeje:

<Dan.Ohnesorg at feld.cvut.cz:

"Hodne pry zalezi na tom, jak daleko jste od vysilace. Pokud blizko,
tak snad chodi i ten modem na 9600 i kdyz protelefonujete furu penez,
protoze to pry dost pada. Pokud se Vam supra nechytla, mohlo to byt
tim, ze jste ji povolil moc velkou rychlost, mozna by pomohlo pres
naejaky ten parametr +M vnutit jen tech 9600.
ALe pokud jste dale od vysilace tak, vam nepujde ani ten fax. A faxy
maji podle mych zkusenosti vice "sily" se udrzet na lince. "

<schmidt at cs.felk.cvut.cz>:

"Mozna, ze nejaky hodne primitivni a pomaly modem by se tim nenechal
vyvest
z miry, ovsem i protokol na 9600bit/s (V32) je dost slozity. Faxy
na 9600bit/s jedou podle V29, coz je protokol nesrovnatelne jednodussi,
srovnatelny s modemy 2400bit/s (V22bis)"

Bohuzel jedinny primy experiment provedl (krome me - Supra 28.8 nechodil
ani po vnuceni pomalejsich startovacich protokolu - dokonce jsem sel i
na 300 baud.  Jakmile zacal protejsi modem navazovat spojeni a zacal
piskat, tak se po asi 1 sec pisteni hrozne zesililo az na uroven
zkresleleneho signalu - muj modem se lekl a zavesil.)
jen  pkoubsky at softnov.cz:

" nepodarilo se mi navazat spojeni ani jednou z cca 100 pokusu,
po nichz jsem se na to uz vykaslal. Pracoval jsem s modemem Oasa PCMCIA
288, se kterym mam jinak jen ty nejlepsi zkusenosti. Vetsinou se proste
nedovola - vyzvani a vyzvani (no carrier). Kdyz se vyjimecne dovola,
rozpadne se spojeni (presneji receno, nenavaze) ve fazi negotiation.
Zkouseli jsme tez externi modem U.S. Robotics Courier V.34 se stejnym
vysledkem.

Podle toho, co o tom vim (a nemohu napsat do casopisu, protoze to je drb,
ktery si zatim nedovedu overit) je pricina v tom, ze Telecom vesi na jednu
stacionarni ustrednu o kapacite X mobilnich linek ne X, ale nekolik X
ucastniku (X je pry asi 200). Dosahuji toho jednak (pry!) orezanim
frekvencniho pasma, jednak casovym multiplexem (?). Ten multiplex se mi
moc
nezda (ze by pusobil tu ozvenu?), ale uzkemu pasmu jasne nasvedcuje
zkresleni hlasu pri telefonovani."

Takze nadeje jsou asi minimalni. Duodem je zrejme zuzeni pasma z 2x20Mhz
na 2x4MHz (Podle clanku v connectu).

POkud by nekdo dosahl uspechu - napiste o tom do konference . Zda se, ze
to bude zajimat i mnoho dalsich.

BTW: Je na inetu nekdo z Telecomu, kdo by se k tomu mohl vyjadrit ?

Diky vsem za zpravy a omlouvam se ostatnim ktere to nezajima a zbyecne jim
ubiram sirku pasma (Internetu ) ;-)

*  Petr Skoda                         Tel   : (0204) 85201, l. 361      *
*  Stelarni oddeleni                          (0204) 857361, 857136     *
*  Astronomicky ustav AVCR            Fax   : (02)   881611             *
*  251 65 Ondrejov                    e-mail: skoda at sunstel.asu.cas.cz  *
*  Ceska republika                            pskoda at mbox.cesnet.cz     *