spojeni dial-up

Frantisek Rysanek xrysf03 at staff.eunet.cz
Thu Jul 31 19:25:52 CEST 1997

> Pripojuji se na sveho Providera pres modem Sportser 14.4 Faxmodem
> dial-up obsluhovaný W-95. Bohuzel vsak nejsem spokojen s delkou spojeni,
> vetsinou po nekolika minutach linka spadne (4-7minut), vyjimecne se
> dostanu nad 20 minut spojeni. Asi pred rokem jsem tim samym modemem
> komunikoval  pres jineho providera ale ne v grafickem rezimu a nemel sem
> takoveto problemy. Pomuze zmena Providera, a nebo nastaveni modemu?

Definitivne muze pomoci jedine zmena operatora JTS :)
            ^^^^
Hned na zacatku Vam pro jistotu poradim i rychlou nouzovou pomoc:
nastavte modemu delsi dobu, po kterou ma cekat na nosnou (carrier) po
vypadku - je to nektery ze zakladnich s-registru. Default byva asi
sekunda, ja davam bezne dvacet sekund. Povolte automatickou upravu
rychlosti v ramci protokolu a take retrain. Pokud bude treba, srazte
rychlost.

Pripojoval jste se minuly rok z teze telefonni linky? Pokud ne, jedno
vysvetleni bychom meli.
I pokud se pripojujete stale z jedne a teze telefonni linky, nelze nez
svest to na telecom - mozna ze ma vas novy provider spatne telefonni
linky na svoje modemy. Take to muze byt problem s nekvalitnimi linkami
mezi telecomskymi ustrednami navzajem - takze treba muze byt problem
dovolat se od vas z domova k vasemu providerovi, ale od vas z domova
kamkoli jinam v pohode a odkudkoli odjinud k vasemu providerovi zrovna
tak. Nebo spatne kontakty na analogove ustredne (tomu ale sam neverim).
Nebo spatne utlumove prizpusobeni clanku prenosove cesty.

Jaky mate z vasi linky dojem pri hovoru? Pro modemove spojeni by mel byt
signal pokud mozno cisty, bez praskotu a nadmerneho ruseni (chrchlani,
sum, brum, preslechy pulzniho vytaceni, radiove vysilani). Stabilni
slaboucky brum nebo sum je lepsi nez uplne cista linka s obcasnymi
vypadky, praskotem ci nekolikasekundovymi 'zachvaty' brumu ci chrchlani.
Pozor na jednu vlastnost zapadnich pobockovych ustreden - 'call waiting'.

Nekvalitni linky mohou vznikat rozlicnym zpusobem - napriklad navlhnutim,
neporadne utazenym sroubkem nekde na ustredne apod. Nebo telecomove nekde
na ustredne neco delaji, potrebuji kus kabelu, a tak ho ziskaji
"reorganizaci", takze vlk se nazere a koza zustane cela, pricemz nekde
neco odflaknou (spatny kontakt), nebo na vas zrovna vyjde horsi kus kabelu
nez jste tam mel puvodne...
Kapitolou samou pro sebe jsou ruzna multiplexni zarizeni. Totiz fyzicke
dva draty vedou od vaseho pristroje k nejblizsi telecomske ustredne. Dal
uz bezi vetsinou nekolik linek multiplexovanych pres jeden drat - at uz
frekvencni modulaci na nejakou nosnou, kde kazda linka ma vyhrazene pasmo,
nebo casovym multiplexem na digitalni lince. Oba zpusoby se v
telefonni siti bezne pouzivaji, sit na nich stoji. Frekvencni modulace je
analogovy proces, a protoze ustredny musi prepinat jednotlive linky,
projde signal na kazde lince mezi ustrednami jednou modulaci a jednou
demodulaci. Cely proces je analogovy, coz znamena, ze se budou
uplatnovat realne vlastnosti komponent systemu, takze ze pri spatnem
vyladeni systemu si lze predstavit, ze nebude nouze o preslechy mezi
linkami (at uz NF mezi draty, nebo HF mezi modulacnimi kanaly/pasmy),
postranni modulacni pasma, zkresleni, vlastni sum soucastek, ruseni
zvenci (rikejme si tomu jak chcete, vsecko je to vyjadritelne jako
snizeni odstupu signal/sum nebo prenosove kapacity).
Kazdou modulaci a demodulaci se do signalu zanasi sum a zkresleni. Proto
je sit budovana tak, aby mezi kazdymi dvema koncovymi aparaty bylo po
ustaveni spojeni co nejmene linek. Mam dojem ze jsem cetl, ze na
mezimestsky hovor jsou takto zapojeny za sebou ctyri linky. Toho se
dosahuje promyslenou hierarchizaci telefonni site - MTO,UTO,TTO...
Nejsem si jist, zda administrativni (a platebni) hierarchie presne
odpovida hierarchii fyzicke. Kazdopadne kdyz je to spravne navrzeno a
serizeno, funguje to dobre. Realne linky ale vlhnou (prestavaji byt
linearni a meni impedanci), ladene obvody se rozladuji (trochu prehanim),
uplatnuje se elektromagneticke ruseni...
Digitalni prenos je teoreticky beze ztraty kvality. Kdyz nekde fyzicky
nosic prestane odpovidat pozadavkum na odstup signal/sum, spojeni zacne
vypadavat a pomerne brzy se prerusi uplne. I kdyz je ale spojeni zdanlive
bez problemu, ve skutecnosti tam jeden realny efekt je - zpozdeni.
Jednotlive ustredny kvuli synchronizaci data chvili pozdrzi. Nevim presne
jak funguje synchronizace casovani jednotlivych ustreden, takze o tom
pomlcim, nicmene jiste je, ze ustredny drzi data z kazdeho datoveho toku
mezi prijetim a odeslanim po urcitou dobu v bufferu - i kdyz prenos cestou
neprobiha naprosto konstantni rychlosti, buffery po ceste to vyhladi. Tak
se muze stat, ze mezi spojenymi stanicemi dochazi k urcitemu zpozdeni,
ktere je o nekolik radu delsi, nez by odpovidalo rychlosti svetla. Toto
zpozdeni je opet kumulativni (tak jako analogovy sum a zkresleni) a
bojuje se proti nemu stejnymi prostredky - tedy hlavne dobrym
strukturovanim site. Ostatne zpozdeni by samo o sobe tolik nevadilo -
nektere materialy na internetu vsak tvrdi (a jine jim horlive oponuji),
ze telefonni sit za chodu optimalizuje cesty "zivych" virtualnich spojeni
- takove prepnuti muze opet vyhodit modemy ze synchronizace (zatimco vy to
v lepsim pripade v hovoru ani nezaznamenate). Je nutno priznat, ze
soucasna digitalni telefonni sit je asi to nejlepsi, co kdy bylo a ceho
lze technicky za rozumne penize dosahnout.
Opakuji, ze jak casovy, tak frekvencni multiplex jsou ZAKLADEM prenosu
MEZI USTREDNAMI v JTS. Pokud je sit dobre konstruovana a udrzovana,
prenosy mezi ustrednami necini potize - analogovy system je pro modemeni
na delsi vzdalenosti obecne hure pruchozi - primo umerne poctu mezilehlych
linek se snizuje dosazitelna prenosova kapacita (Shannon, Nyquist...), na
rozdil od digitalniho systemu, kde se se vzdalenosti zvysuje hlavne
zpozdeni, avsak prenosova kapacita zustava zachovana.

Takhle to chodi za normalnich podminek. Muze se vsak stat, ze telecomove
nekde proste nemaji dostatek dratu a nemaji sanci je natahat - takze
vyuziji faktu, ze pro hlasovy prenos je kapacita 64kBit (pripadne
odpovidajici SNR a bandwidth) zbytecnym luxusem, a prenos nejakym zpusobem
komprimuji. Nejjednodussim pripadem je podvojna linka dvou zakazniku -
bud mluvi jeden nebo druhy (sveho druhu primitivni casovy multiplex). Po
takove lince se samozrejme modemit da. Zustanme u pripadu, ze je treba
pripojit dva ucasniky pres jediny kabel. Dalsi moznosti je pouzit pres
stavajici drat frekvencni multiplex - proste obe linky namodulovat na
jedinou nosnou a tu hnat po drate. Tak mohou oba ucastnici telefonovat
zaroven. S modemenim to obvykle byva horsi. I v idealnim pripade to
znamena, ze je v signalove ceste dalsi pruserovy clanek, ktery prida svoje
zkresleni a ruseni. Tyto multiplexery se vsak zridka chovaji
idealne, takze vetsinou pro datove prenosy znamenaji tezkou ranu pod pas.
Kde si dva lide bez problemu rozumeji, modemy uz muzou mit problemy. Je
treba si uvedomit, ze mezilidska komunikace probiha mnohem nizsim tempem
nez komunikace dvou modemu, ktere skutecne vyuzivaji sirku pasma a odstup
sumu az k teoreticke hranici. Dva hovorici lide si vymenuji oproti
modemum tak malo dat, ze pro ne neni problem data dekodovat i s tak nizkym
odstupem rusivych signalu, pri jakem se modemy ani nedozvedi, ze ze maji
na druhem konci linky kremikoveho partnera. Lide krome toho disponuji
spoustou inteligence, coz jim umoznuje pouzivat kontexty a dalsi
komprimacni a opravne mechanismy ;) Nicmene i analogovy sum se da do
urcite miry zvladnout - proste se srazi rychlost apod. Vubec nejhorsi je,
kdyz telecom pouzije digitalni komprimacni techniky. Nebudu se rozepisovat
o ruzne rafinovanych technikach komprimace dat, od prosteho kradeni mene
vyznamnych bitu, pres pomerne hloupe ztratove kodovani typu ADPCM, dale
pres techniky vyuzivajici specifickeho frekvencniho spektra lidskeho hlasu
a citlivosti sluchoveho a recoveho centra, az po specialni techniky,
simulujici lidske hlasove ustroji nekolika malo promennymi.
Vsechny tyto techniky umoznuji prenest pres stavajici prenosovou kapacitu
vice hovorovych linek. Zaroven redukuji preneseny informacni obsah
specifickym zpusobem, na ktery modemy ale vubec nejsou pripravene a
jednoduse to vzdavaji. Dalo by se uvazovat o tom, ze by modemy mohly
fungovat pres linku okradenou o jeden ci dva bity - tento zpusob komprese
se ale pro svou malou efektivnost nepouziva (presneji receno pouziva, ale
ne primarne jako zpusob komprese).

Tedy abych to uzavrel: frekvencni multiplexer se da se zatatymi zuby
prezit (napr. podvojna linka -> multiplexni linka). Digitalni komprese
modemum neda sanci (provizorni telecomske radiove linky).

Oba druhy multiplexeru jsou viditelne ponejvice na koncovych linkach -
nevim jak moc se pouzivaji na linkach mezi ustrednami.

Zpatky k vasemu konkretnimu problemu: odpustte mi okliku, pokud volate
mistne, asi mate proste pech na zaruseny medeny kabel k sobe nebo u sveho
providera.

Frantisek Rysanek