Cestina a WWW

Marek Chlup chlupm at risc.upol.cz
Mon Mar 3 18:56:21 CET 1997

Má smysl nabízet na stránkách nějaké změny kódování? Odpověď podle mě znít NE! To k čemu to vede, je vidět na prohledávačích - odkaz na jednu stejnou stránku (v různých kódováních) vám vyjede třeba i 7x. Někdy například zadáte dotaz kterému odpovídá 5 stránek z nějakého serveru, kde jsou nabízeny tyto vymoženosti, tedy to máme 35 odkazů, které vás například ke všemu vůbec nezajímají a než se prosurfujete k dalším odkazům, které prohledávač nabízí jste zelený dále fialový a pak...(no známe to). Je fakt, že inteligentní český prohledávač by to mohl nějak eliminovat - ovšem jednoduché to úplně nebude.

Jsem přesvědčen, že když budou stránky jen v kódování Windows-1250 nebo jen v ISO-8859-2 budou přístupné DRTIVÉ většině (otázka ještě zní, zda nabízet také ASCII - někdy člověk zabloudí k nějakému terminálu ...). Ovšem, na stránkách by mělo být řečeno v jakém kódování jsou (<META ...charset=...). To umožní automatické rozlišení kódování pro browser a také chytré prohledávače z toho mohou tuto informaci převzít, což mi pak bude umožňovat zadávat dotazy s diakritikou.

Prohlédávač Atlas teď začíná a má určitě plno problémů, ale měli by si dát za úkol tohle řešit. Myslím, že to co navrhuji (jen Windows-1250 nebo jen ISO-8859-2 případně navíc ještě ASCII) by mohlo vyhovovat skoro všem. Atlasové, nechcete něco takového doporučit na svých stránkách v textu při přidávání URL?

Marek Chlup
http://risc.upol.cz/~chlupm
mailto:chlupm at risc.upol.cz

Jiří Lisický <lisicky at cit.cdrail.cz> wrote in article <33143708.1C82 at cit.cdrail.cz>...

Jiz delsi dobu me trapi jedna otazka:

  Ma jeste smysl pouzivat na strane www serveru nejake prekodovani ?
  Pokud tedy SAMOZREJME bude v kodovani ISO-8859-2.

Toto by si mel vyresit klient sam. (a hlavne to uz resi)

--
        Jiri Lisicky                      CD CIT Olomouc
e-mail: lisicky at cit.cdrail.cz             Jeremenkova 42