argumenty pre UNIX

Peter Sedivy sedivy at kar.elf.stuba.sk
Wed Mar 5 08:39:23 CET 1997

On Tue, 4 Mar 1997 premysl.krcmar at vslib.cz wrote:

> [...]
>   na hardware a jeho porizeni je dosti nakladne (nevim jak myslela pani
>   M. Smolenova svou poznamku ze ' skoly si mozu vybavit od Microsoftu
>   vsetky produkty skoro zadarmo ' nebot jsem se setkal pouze stim ze se
>   za vse musi pekne draze zaplatit (omlouvam se pokud mam mylne informace)).
>   Sit z NT-cek je nocni mura lidi co se oni staraji. Je to stejne problemove
>   jako samotny system Windows. Sit je pouzitelna pro maly pocet uzivatelu.
>   Oproti tomu je Unix zdarma (?) jeho sitove prostredi je idealni (nejlepsi)
>   ale existuje velmi malo programu pro tento system.

uplne suhlasim s nasim kolegom , ze "Sit z NT-cek je nocni mura lidi co
se oni staraji" nemozem zaujat akekolvek aspon trosku oficialne
stanovisko, kedze som studen (este), ale nasa skola (FEI STU v
Bratislave) ma jednu taku malu siet urobenu z NT 4.0 a je to hruoza.
Vzhladom na to, ze student je tvor badavy (u nas je to aspon tak) a obcas
sa snazi preniknut do oblasti systemu, kde by nemusel mat pristup, je
unix jednoznacne lepsi.

Muoze mi sice niekto argumentovat, ze NT 4.0 splnaju podmienky pre triedu
C, ale akosi sa uz tazsie docitame, ze tieto podmienky su splnene iba
vtedy, ak server je spravne nakonfigurovany a bezi ...
Dalsia nevyhoda je to, ako pracuje NT so sietou. Ano, podporuje sice x
protokolov, ale to uz dokazu aj nove verzie BSD unixu (s linuxom velmi
som nerobil). Genialny Microsofti brovser Vam niekedy poskytne uplne
cerstve informacie, ze kto je na sieti a niekedy tomu je naopak.
Z praxe  je tu taka perlicka, ktoru si u nas nevie par ludi vysvetlit, ze
ak mate  NT server a mate ho na sieti aaa.bbb.ccc.ccc a workstation, s
ktorym sa prihlasujete do NT domeny je na sieti aaa.bbb.xxx.yyy tak bud
sa vam to nepodari alebo vam NT worstation spadne (a dosti
seredne..){fyzicky je su tieto siete asi tak na kablovu vzdial. 70m}
User manager v NT. To je tiez kapitola, ku ktorej sa nie velmi rad
vraciam. vytvorit jedneho uzivatela a pridat mu nejake tie vlastnosti
(nar. po prihlaseni si ma namapovat zo servera disk, ma mu vypisat nieco
a ma mu spustit nejaky program) je uuplne genialne. Ano, ale skuste to
urobit, ak mate tak zhruba 600 ludi ... Kto neveri, ze to nie je tak
jednoduche nech mi osobne napise ...

System ochrany som uz rozoberal, ale predsa este par dodatkov.
Pre studenta je C malo. Ale viac z NT nevydupete.
Niektore adresare by mali byt zakazane proti zapisu. niekde sa to neda z
prevadzkovych duovodov zrealizovat. (narazam na MSIE, ktory si hadze
svoje temp adresare do winnt adresara. adresar Temporary internet... z
duovodov prevadzkyschopnosti IE  musi mat prava na zapisovanie. jeho
podaresare takisto. Lenze ak ma taketo prava a student Vam ho vymaze, co
sa obcas stane, neostava Vam nic ine, len preistalovat MSIE... blaznive
vsak?)

Dalsou vecou je instalacia.
niekto tu spominal, ze instalacia je bezproblemova ... ano ale
iba dovtedy, pokial mate uplne std hardware. Ak uz mate nejaku lepsiu
sietovy kartu, uz je problem. Nie su ovladace. Pokial su, nie vzdy funguju.
My mame uplne std. SMC Ultra16 a jedinou zmenou je to, ze su tam
bootrom-ky....
Mala zmena a na svete su tak uuuuuuuuuuzasneeeeeee problemy, o akych len
snivate :_)
sietova instalacie je v globale celkom pekna vec, pokial sa vam nieco
zacne kazit....

Toto nie su zdaleka vsetky moje pripomenky k NT, ale je toho asi dost.
Netvrdim, ze unix je to najgenialnejsie riesenie, ale prosim uvazujte
velmi dobre ...
v UNIXe dostanete uz hotovy, kdezto v NT musite dokupit este vela dalsich
casti a musite si ho samozrejme dorobit ...
A konfiguracia unixu? aj to tu uz bolo pisane. Mali by ste mat niekoho,
kto to vie (to sice musite mat aj pri NT) a kto sa bude to to pravidelne
starat.

		S pozdravom
				Peter Sedivy - PeSe

>      Pokud by to nebylo nevyhnutelne nutne pouzil bych UNIX nebo
>        novell 3.12 ( 4.1 mi nejak nesedla )
>           a nebo zkombinovat NT x Linux (take tak jsem videl bezet ucebnu)
>
>           tot muj (poloamatersky) nazor
>
>                     P. Krcmar

*Peter Sedivy           *    	    Omnia Mea Mecum Porto           *
*Stary Smokovec 062 01  * E-mail: sedivy at kar.elf.stuba.sk           *
*SLOVAKIA               * WWW: http://www.kesp.elf.stuba.sk/~sedivy *