Internetovksy postovni uzel

Dan Lukes DAN at seno.fio.cz
Sat Nov 8 13:58:56 CET 1997

> From:           <NAPLAVA at cslab.felk.cvut.cz>

>     potreboval bych si ujasnit par veci ohledne samostatneho uzlu. Co
> to v mem pripada znamena. Chtel bych na nejakem pocitaci nainstalovat

    Nejsem si zcela jist, zda vam nekdo dokaze rict, co ve vasem pojeti
znamena samostatny postovni uzel. Predpokladejme, ze chcete mit pocitac, na
ktery pujde regulernim zpusobem z internetu zasilat posta a pujde z nej
odesilat.

> Nekde jsem slysel, ze to funguje tak, ze se u providera pozada o
> samostatnou domenu (napr. test.cz). Cimz se ziska i jedna pevna IP

    Vemme to radeji obracene. Musite mit pocitac s pevnou IP adresou. Je
lhostejne jak je k nemu Internet pripojen, ne zcela nutne to musi byt pevna
linka, pokud vsak spojeni neni trvale je na to potreba pri navrhu brat
ohled.

    Tato IP adresa ma (obvykle) nejake jmeno. V podstate kazda adresa kterou
dostanete ma jmeno. Pro prenos posty staci v podstate jakekoliv jmeno - a
to timto mate. Vlastni domena je problem separatni a jeho reseni neni nutne
zatahavat do reseni uzlu pro prenos posty, o tom si muzeme promluvit zvlast.
Vaseho providera je potreba pozadat, aby pro vasi IP adresu vytvoril MX
zaznamy smerujici na vas a na nejake zalozni stroje. Nechci tady rozebirat
detaily. Vas provider bude vedet co to je, pokud ne, zmente, ve vlastnim
zajmu, okamzite providera. Od chvile kdy tyto zaznamy udela vam na tuto IP
prichazi (muze prichazet) posta z kterehokoliv mista na Internetu.

> adresa. Ta se nastavi na jednom pocitaci a na nem se spusti prislusny
> software (predpokladam, ze pocitac pripojen pevnou linkou k

    Co se software tyce - nejradeji bych zacal tim, ze vam pro stroj majici
zajistovat vase pripojeni k Internetu vrele nedoporucim Windows NT. Kdybych
to ale udelal, rozpoutam tady strastnou a neplodnou diskusi. Akorat si
neodpustim poznamku, ze na NT musite presneji specifikovat co vlastne
chcete. Kdybyste pouzil nektery Unix byla by odpoved jednodusi - takrka bez
ohledu na to co vlastne presne potrebujete by potrebny software byl
soucasti tohoto Unixu. Navic, nejmene dva z Unixu (Linux a FreeBSD) jsou
zcela zadarmo vcetne vseho software, ktery byste na to potreboval.

Takze si tam tedy kupte NT. Na ne si muzete koupit (a pro vas to asi
bude nejlepsi) primo Mickeysofti postovni urad. Alternativou je Mercury pro
Windows - ten je zadarmo (je urcen pro spolupraci s (Win)PMAILem, ktery je
take zadarmo), neni vsak az tak jednoduse mysoklikatelne konfigurovatelny.
Pokud vsak nemate a ani v budoucnosti nebudete mit jakekoliv pozadavky jine
nez zakladni na funkcnost tohoto uzlu, plne vam postaci i M$ software.

> adresy urcit a nastavit sam. Veskera posta s danou adresou, kterou
> jsem si vytvoril pak prichazi na tento uzel a uzivatele si ji stahuji
> odsud a ne od providera.

    To je treti kapitola problemu. Mate-li "uzivateli" na mysli uzivatele
primona tech NT nebo na k nim pripojene lokalni siti, pak to zase zvladne
M$ Exchange primou spolupraci s temi NT. Pokud mate na mysli i nejake jine
uzivatele, bude potreba pouzit klasicke reseni. Na NT nainstalovat POP nebo
IMAP server (tady vam ale tip nedam, snad to Mercury o kterem jsem se
zminil obsahuje POP server, ale nevim jiste) a pak mohou klienti pouzit
vetsinu beznych mail-agentu (Netscape, PMAIL, snad i Eudora, ...)

> takoveho bezi, muzete mi sdelit vase zkusenosti, popripade doporucit
> software? Dik za kazdou informaci.

    U kazdeho spravce jen trochu vetsi site neco takoveho bezi. Od vetsiny
byste se ale dozvedel, ze Unix+Sendmail(nebo neco podobneho)+POP server.
Konfigurace stara jak Internet. Poridit lze jiz od 0Kc.

                                            S pozdravem

                                                Dan Lukes

Dan Lukes (FIO holding, a.s.) tel: +420 2 24102204, fax: ...301
root,   webmaster,   postmaster   and   othermaster  of  FIONet
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz