Internet pres E-mail a transport binarnich souboru

Tomas Mueller tom at cnb.cz
Thu Sep 11 07:53:36 CEST 1997

> Mam pristup k internetu jen pres E-mail v ramci lokalni
> site Novell. Pouzivam Pegasus Winpmail 2.54 CZ (16 bit)
> pod Win95. Jeste se mi nikdy nepodarilo dekodovat zadny
> binarni soubor, ktery se mi podarilo "stahnout" - napr.
> obrazky JPG.

Pokud si napr. ftpmailem nebo gophermailem (ten umi stahnout i
http://...) stahnete nejaky soubor, prijde vam napr. zakodovany ve formatu
uuencode. Program uuencode/uudecode pochazi z pocatku unixu kdy jeste
nebylo na svete MIME a slouzi[l]
pro prevedeni 8-mi bitovych dat na 7-mi bitova, tedy neco obecne
binarniho se prepise do "pismenek". Takto zakodovany soubor poznate
napr. podle uvodni radky, ktera vypada napr. takto:

begin 400 soubor.txt

Pak nasleduje davka "pismenek" a pak zaverecny end. 400 jsou
"unixovska" pristupova prava, jaka mam soubor mit po vybaleni (tady tedy
rw pro vlastnika).

Pro dekodovani se pouziva v unixu program uudecode. Existuji jeho
verze i pro jine operacni systemy (URL kde rostou vam bohuzel nereknu,
protoze mam pristup take pouze pres e-mail a tak se mi take dost
spatne hleda (archie)). V unixovych mailerech je rozbaleni snadne. Napr.
v elm-u staci stsknout | (pipe) a napsat uudecode (nebo jeho alias, ktery
si naporad udelame) a do bezneho adresare se nam soubor vybali. Uudecode
si sam poradi s "balastem" pred begin a za end.

Mirne uskali muze byt s velkymi soubory, ktere prijdou navic natrhane
na ocislovane kousky. Pak je potreba si nejprve sestavit jeden soubor
od begin po end a ten pak rozbalit. Na to je mozne udelat si udelatko
(aspon pro nektere primitivni ale mocne mailery jako je elm).
--
Tom Mueller