Existuje cesky blacklist spammeru?

Dan Lukes DAN at seno.fio.cz
Tue Dec 15 15:26:25 CET 1998

On  8 Dec 98 at 17:23, Petr Novotny wrote:

> existuje nekde cesky blacklist spammeru? Zatim pouzivam RBL, jenze to
> je hlavne US-based spam. V posledni dobe se mi tu zacal mnozit spam z
> domeny telecom.cz, rad bych filtroval i ten...

    V podstate existuje. Presneji receno, v Cechach jich existuje nekolik.
Mluvit budu o tom, ktery spravuji - www.antispam.cz. Ten ma oproti ostatnim
cernym listinam jednu zasadni vyhodu - ma oficialni podporu provideru
sdruzenych v NIX (www.nix.cz), coz zadny jiny seznam nema. Ma ale i nevyhodu
- jako specializovany server postrada vyhodu, kterou ma napriklad listina
NetMagu - clanky NetMagu pritahuji lidi, kteri si take vsimnou existence
nejakeho black-listu. O www.antispam.cz se nikdo, kdo si nahodou neprecte
www.nix.cz nedozvi.

    Z toho vyplyva, ze dochazi relativne malo hlaseni na SPAMy, o nekterych
se nedozvim vubec, v jinych pripadech prijde tak malo stiznosti, ze je nutne
pripad zamitnout (neni mozne zverejnit pripad na zaklade jedne stiznosti -
co kdyz je to stezovatelova pomsta ?).

    Nicmene, krome techto resitelnych problemu je tu jeste nekolik problemu,
ktere souvisi se samou podstatou SPAMmingu v CR. Zatim totiz nemame zadne
"profesionalni" SPAMmery, coz znamena, ze naprosta vetsina rozesle SPAM prave
jednou, zalekne se nepratelskych reakci, ktere mu dorazi a nikdy svoji
aktivitu nezopakuje. V takove atmosfere toho ale antispam blok prilis
nezmuze - veskera aktivita SPAMmera je odbyta drive nez je mozne blok
aktivovat.

    Blokovani odesilatelu podle IP ma dalsi problem - 4 z 5 odesilatelu
dopis odeslalo z DIALup accountu u nektereho poskytovatele - tedy z
promenlive IP, ktera uz za deset minut bude patrit nekomu jinemu, zatimco
hrisnik uz bude mit adresu jinou. Jistejsi je tedy zatim blokovani podle
odesilatele (From:) protoze v CR zatim prakticky nedoslo k pripadu
zfalsovani adresy odesilatele (i to potvrzuje ze problem SPAMmingu u nas je
odlisny od toho, ktery resi napr. v Americe).

    Kazdopadne pripravuji zverejneni URL s textovym seznamem blacklistu v
tak rozumnem formatu aby byl strojove zpracovatelny. Ale potrebuji okolo
toho jeste chvilku programovat a to behem fofru konce roku nezvladnu. Takze
az zacatkem roku pristiho. Ale IP v nem nejsou a zatim opravdu nevidim smysl
toho, aby byly.

    Kvalita seznamu pak samozrejme zavisi take na tom, kolik lidi o nem bude
vedet a zasilat pripady - ISP, ac formalne www.antispam.cz podporuji se o
nem na svych strankach nijak nezminuji (nac take klienty strasit nejakymi
neprijemnymi aspekty poskytovanych sluzeb) a tak je to samozrejme problem
propagace. Ale ten ma kazdy nekomercne vedeny seznam ...

                     S pozdravem

                                                Dan Lukes
                                                cerna listina
                                                www.antispam.cz

Dan Lukes            tel: +420 2 24102204, fax: +420 2 24102301
root, postmaster (and *master) of FIONet, webmaster of KolejNET
Administrator   of    www.antispam.cz's    spammer    blacklist
AKA: dan at obluda.cz, dan at freebsd.cz, dan at kolej.mff.cuni.cz