cas...

Bohumil Chalupa bochal at apollo.karlov.mff.cuni.cz
Thu Jul 16 03:08:07 CEST 1998

Dobre rano :-)

Tak jsem zase jednou pichl do vosiho hnizda, a uz se to na mne sype
ze vsech stran.  No, cekal jsem, ze mi to jen tak neprojde. :-)

On Wed, 15 Jul 1998, Adam AHA Hauner wrote:

> Hmm, opet jeden krasny pripad nedostatecne znalosti technologie, bohuzel
> ramovany jejim odsouzenim. Cookies jsou technologii, ktera umoznuje
> nechavat informaci na strane klienta, nikde se ale nemluvi o _nutnosti_
> ukladat data na disk. Rozslisuji se susenky dvojiho druhu, jedny z nich se
> uchovavaji na disku a maji delsi dobu vyprseni nez druhe, ktere se disku
> nedotknou - zustavaji v pameti po dobu behu klienta WWW, pak z pameti
> mizi.

No to je sice hezka teorie, ale uzivateli browseru nemusi byt moc platna.
Snazim se ted vzpomenout si, jak se chovaly ruzne prohlizece, nejsem si
jist, zda se chovani nelisilo i mezi platformami...  Take jsem mohl
neco prehlednout ci zapomenout, proto uvitam pripadne opravy.
Navigator 3 a mozna neco malo :-)  myslim umoznoval jen pri prichodu
pozadavku na ulozeni cookie zobrazit varovani a nedovolit ulozeni
susenek jednotlive, globalne ani zakazat neslo. Soucasti varovani byla
nejen informace, komu muze byt susenka vracena, ale i jak dlouho mi na
disku vytrva. Pamatuji se, ze nektere slibovaly vydrzet do roku 2000
a mozna i dele.
Communicator 4 a fous mi dovoli zakazat susenky uplne (i bez toho
varovani). Zadny z prohlizecu mi ale, pokud jsem byl schopen zjistit,
neumozni zakazat jen ty "dlouhodobe" a ty "jednoseancni" dovolit,
kdyby se k tomuto kroku chtel clovek rozhodnout.
Dalo by se snad usoudit, ze ty susenky, u kterych browser nerika, jak
dlouho si u mne chteji pobyt, jsou ty kratkodobe, a ty u kterych to rika
se pisi na disk. Nebo ty u kterych to nerika jsou naopak na veky vekuv
a nebo to o nich proste nevi.  Nevim, zdrojaky Netscapu, i kdyz uz jsou
k mani, jsem nestudoval.  :-)
A hajite vy tedy vlastne jen ty docasne nebo vsechny?  :-)

> *** Vidite, uz se lepsite =) (mimochodem, server na disk nic nepise, to
> vas klient - ale to uz je jen rozverna poznamka).

No to je snad jasne, v tomhle si snad jeste rozumime.

Ale kdyz to tomu klientovi nedovolim, tak se nektery server
zlobi. A to uz za slusne povazovat nemohu.
Pokud potrebuje cookies na nejake "vymozenosti", obejdu se bez nich
a je to moje rozhodnuti.  Tak bych to povazoval za slusne.
Pokud se ale bez susenek odmita se mnou bavit, obejdu se bez serveru.
A je to taky moje rozhodnuti.  :-))

On Wed, 15 Jul 1998, Zdenek Hladik wrote:

> lide mohou z nedostatku casu si prostudovat fakta ci zatvrzelosti
> trvat na (prominte) evidente spatnem a nesmyslnem nazoru. To ze neco
> tece k vam nemusi vubec jeste znamenat zadne nebezpeci. Vsechny

Jak jsem psal, nejde mi (jen) o "nebezpeci".  A, jak jsem psal,
z tohoto hlediska jsou mi zavery americke komise, ktera se problemem
zabyvala z bezpecnostniho hlediska, celkem fuk.

> prohlizece  maji ohlidano, aby k dane susence mel pristup jen ten
> server ktery je zapsal, kazda susenka muze mit jen nekolik kB a
> celkovy objem vsech susenek nepresahne nekolikset kB.

:-)))))))   To je dobrej for.  Mit na disku jen tak mirnix dirnyx
nekolik set kB.

> On totiz pri psani jakychkoli aplikaci pro WWW narazi programator na
> jeden zasadni problem a tim je bezstavovost protokolu HTTP. Kazdy
> pozadavek o stazeni je nezavisly na ostastnich. Jak si pak tedy
> pamatovat, kudy uzivatel prosel, co si navolil apod.?  Nejde jen o
> prihlaseni  pristi den ale i treba pristup po padu prohlizece (komu to
> v u b e c  nikdy nepadne at se v teto konferenci prihlasi :-))

Rad po padu zacnu znova o zacatku. Nebo budu mit url obsahujici patricna
nastaveni v bookmarku. Pokud o to budu stat.

> Pokud uzivateli tedy nevadi par bajtiku na disku (a kdyz vadi tak at
> radeji smaze celou Windozu, ktera tvrde plytva celymi megabajty :-((

No myslim, se tento argument se do diskuse o platformne nezavisle
zalezitosti prilis nehodi.  ;-)
(Mimochodem, vy je ve vasi organizaci nepouzivate?)
Co maji smazat Linuxaci a co smazat v HP-UX, napr.?

> Jen tak pro zajimavost moje cookies.txt ma 13kB a to zhruba po roce a
> pul, provozovani a s odhadem asi 50 susenkami!!!!! jen cca 5 susenek
> ma vice nez 80 znaku!

- Zalezi urcite na tom, kam clovek "chodi".
- V posledni dobe pribyva susenek nebyvalou merou.

> dlouze mele prazdna slama a navic o tematu, ktere
> je pro rozumne pouziti WWW dost zasadni. Pokud by vetsina uzivatelu ze
> strachu  vypinala cookies, tak by holt programatorum ubyla jedina (!)
> moznostr jak rozumne psat aplikace pro WWW!!

Obesli se bez toho nekolik let, vetsinou.
Mne ty vymozenosti taky nechybely.
IMHO pozoruji prinos hlavne programatori, spise nez uzivatele.
Mam podezreni, ze uz je to bohuzel na webu jako vsude jinde:
v boji o zakaznika se zakaznikovi nuti veci, o ktere ani prilis
nestoji.

Ranni pozdrav vsem.
                    Bohumil Chalupa