cas...

Honza Pazdziora adelton at fi.muni.cz
Fri Jul 17 15:08:10 CEST 1998

"Vladislav Cerny" <black at datis.cdrail.cz> writes:

> 4. Proc by provozovatel IDOSu nemel vedet, jaka spojeni si
> vyhledavate?

Otazka nezni, proc by to IDOS nemel vedet, ale proc by to mel zakaznik
IDOSu rikat.

Ono jde o to, ze pomoci cookies dokazete najit souvislosti mezi
mnoha ruznymi pristupy, jste schopen "sledovat" cloveka. Na podobnem
principu funguji napriklad "slevove" karty v Delvite ci jinych
supermarketech. Informace, ze dnes nekdo koupil detske plenky a vcera
pivo je pouze statistika, informace, ze ten samy clovek vcera koupil
pivo a dnes detske plenky, ma radove vetsi vypovidaci hodnotu. Da se
to vyuzit ruzne, v supermarketech napriklad na to, ze tatinkovi,
ktery je vecer vyslan pro detske plenky je nabidnuta cleva na piti
k televizi. Ale ani Delvita si netroufne neobslouzit zakaznika, ktery
kartu nema.

Je zajimave, ze si toto dovoli organizace, ktera je dotovana z penez
danovych poplatniku. Cili absolutne akceptuji argumenty komercnich a
nezavislych subjektu, ktere rikaji: pokud nam tuto informaci nechcete
dat, nemate pristup ani k tem ostatnim informacim. Konkretne u IDOSu
by mi nutnost pouzivat cookies prisla jako velmi zhovadila (jak jsem
ale uz napsal, nastesti je zatim mozno pouzivat IDOS i bez cookies).
Neprinaseji nic, co by neslo udelat jinak a lepe, zato omezuji
pristup.

Ja netvrdim, ze IDOS vyuziva cookies nejakym smerem -- bud
pozitivnim, ze cloveku rekne, ze kdyz porad jezdi do Plzne, ma moznost
si koupit tratovou jizdenku, nebo negativnim, ze nabidne naschval
delsi a drazsi spojeni. (Pokud je nevyuziva nijak, tak na co je tam
chce mit? ;-) Jen mi pripada, ze informace o spojich by mela byt
dostupna vseobecne, bez toho, abych se perspektivne musel zpovidat,
proc jsem minuly tyden jel autobusem misto vlakem. Ano, moznost
cookies tady muze byt, ale nesmi byt podminkou pristupu. Rozhodne
ne u statnich uradu ci statem dotovanych spolecnosti.