Proc IDOS pouziva Cookies

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Thu Jul 23 12:11:53 CEST 1998

> identitu. Pro daneho uzivatele se tedy vytvori nova dat.
> struktura v pameti

Tady je to podle meho nazoru logicky vykloubene. Proc se vytvareji data
pro uzivatele? Pri hledani v jizdnich radech je podle meho nazoru jedinou
smysluplnou identifikaci pozadavku odkud, kam a zhruba v kolik se jede. Je
uplne jedno, zda se pta Hurvinek nebo Manicka, ze ktereho
okna/pocitace/site/statu je dotaz polozen.

Hledani je podle mne DOST bezstavove: server dostane dotaz na spojeni s
vyse uvedenymi identifikacnimi priznaky, alokuje si datove struktury,
vyhleda odpoved, posle ji, datove struktury zase zrusi a tim konci. Pokud
za chvili prijde dotaz na spojeni se stejnymi koncovymi body, ale casem o
neco pozdejsim, on si ho nebude davat do zadne souvislosti s tim
predchozim (ostatne - kdo vi odkud prisel?). Aby se zvysila efektivita,
daji se nalezene vysledky ukladat do nejakeho cache prostoru, aby se
prace investovana do hledani dala recyklovat pri pripadnych doplnujicich
dotazech. Z hlediska vykonnosti by asi bylo optimalni, aby trvale bezel
nejaky specializovany vyhledavaci server, ktery bude mit zakladni datove
struktury alokovany trvale, nebude se starat o WWW zalezitosti a bude jen a
jen hledat.

> V pripade Cookies a Session to nastat nemuze, protoze
> na konci Session se data z pameti uvolnuji a diky tomu,
> ze Session je platna, jsou platna i data i pointer.

Pokud datove struktury udrzujete pro uzivatele, podle meho nazoru
snizujete efektivitu, protoze podobny dotaz od jednoho uzivatele nemuze
vyuzivat datove struktury, vysledky a mezivysledky od jineho. Navic zrejme
data pro session udrzujete az do jejiho konce, cili vice nez ctvrt hodiny
potom, co uzivatel presel na jiny server (nebo klient svuj odchod nejak
ohlasi?).

> Proto NENI mozne, aby cokoli, co nelze overit, bylo
> posilano browserem,

Opravdu si myslite, ze jste schopen klientovi zabranit v tom, aby Vam
poslal co chce? Klienta snadno vyrobim pomoci
      telnet pocitac 80
a zadavam si dotaz, jaky se mi zlibi. Spis je potreba se smirit s tim, ze
musite kontrolovat vse, co Vam klient posle.

> Kazde jine reseni je principialne nespravne, nebo minimalne
> zbytecne komplikovane protoze tady je na to nastroj (Cookies a
> Session).

Jiste, proc vymyslet zehlicku, kdyz mame parni valec.
Mimochodem - jiste jste si vsiml, ze nemalo lidi (vcetne mne - alespo na
zaklade toho, co jsem se tu o nem zatim dozvedel) tu povazuje za
principialne nespravne prave to soucasne reseni.

Ke zverejneni dat pro jizdni rady:
Zvereneni dat ve formatu pro konkretni aplikaci je sice lepsi nez nic, ale
povazuji to jen za prvni krok. Myslim, ze by bylo velmi vhodne zverejnit
data ve vseobecne srozumitelnem formatu (vhodne strukturovany textovy
soubor). Alespon doufam, ze chcete, aby Internet prispel k vetsimu
vyuzivani sluzeb CD. Navic jde o jednorazovou praci - vyrobit nejaky
chroustac, ktery ze stavajici podoby jizdnich radu (databaze?) vyrobi onu
textovou. A ten pak uz jen spustit pri kazde zmene.

K susenkam obecne: Nechutnaji mi. Na serverech, ktere navstevuji,
nepotrebuji personalizaci. Nechci, aby si o mne nekdo zjistoval, kudy
chodim po jeho serveru. Neklikam na reklamni prouzky od te doby, co jsem
si tim vyslouzil zarazeni do nejakych spamovacich databazi. Proto mam
susenky jiz cca rok vypnute a nevzpominam si, ze bych kdy narazil na
nejake fatalni potize. Pouze par serveru (spocital bych je na prstech
jedne ruky a shodou okolnosti oba pochazely z domeny .cz) se mnou odmitlo
komunikovat a rozesli jsme se jako pratele  :-)

Je to samozrejme trochu pretlacovana. Extremni kridlo uzivatelu ma susenky
vypnute a radeji ozeli server, nez by je zapnulo. Extremni kridlo
webmasteru vyrabi prave tyto "drsne" servery a radeji ozeli uzivatele, nez
by mu povolilo pristup bez susenek. Ted jde o to, kdo se bude citit vice
poskozen a kdo vydrzi dele. Mne se zatim bez susenek zije docela dobre.

Preji vsem pekny den

!!! The phone and fax number has been changed !!!
 Pavel Satrapa                    Technical University of Liberec
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Information Technology
 Phone:  +420-48-535-2374         Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +420-48-535-2229         Czech Republic