Proc IDOS pouziva Cookies

Jan "Yenya" Kasprzak kas at fi.muni.cz
Fri Jul 24 16:37:18 CEST 1998

[ omlouvam se za dlouhy mail - nedockavi necht se podivaji na uplny
  zaver (za slova "nekolik minut experimentu"), zjisti tam, ze IDOS
  nefunguje ani s cookies. ]

"Vladislav Cerny" <black at datis.cdrail.cz> napsal:
: Bohuzel k tomuto tematu s enemuho vyjadrit.
: Zkusil jste jiz uplatnit Vas dotaz/pozadavek
: na mnou uvedenych mistech/adresach, ktera
: vedou k lidem schopnych odpovedi?

	Pracujeme na tom - uvidime, ceho se dockame.

[...]
: Na druhe strane je plno jinych veci, ktere nejsou
: zcela v souladu s RFC a jsou vice nez bezne
: (treba CP1250 na Webech?).

	I Microsoft sam od CP1250 ustupuje - napriklad v Polsku s timto
kodovanim neprorazili. Je-li neco spatne nebo nestandardni a pouziva
se to, at si to lide pouzivaji. Ale at po me nechteji, abych tvrdil,
ze je to tak spravne.

: Mimo jine to bylo take hlavne proto,
: ze Cookies a Session bylo nahrazeno
: necim jinym, jiz zde doporucovanym.

	Jinymi slovy ze to autori neumeli naprogramovat dostatecne
robustne bez cookies a session. To je ale tvrzeni vyrazne odlisne
od tvrzeni, ze to bez cookies nejde. Pokud mi jeste neverite,
klidne napisu priklad takove "session", implementovane pomoci URL
nebo input hidden a nekde to vystavim (vcetne zdrojovych textu, ovsem).
Perl a CGI snad mate i na NT.

: Stavajici reseni vyhovuje vetsine uzivatelu, minimalne
: tem, co pouzivaji IE nebo NN a nezakazou si Cookies.

	Dalsi z argumentu, na ktery se dalo jiz delsi dobu
cekat. Pouzivame urcite rozsireni standardu, a ti, kteri toto
rozsireni nemaji, nas nezajimaji. Stejne je jich mensina. Ach jo.
Ale kdyby to aspon neslo udelat jinak, jenze ono to jde, jen vy
(nebo ASP) to nechcete/neumite.

: Proc, kdyz jsou Cookies tak spatne, vznikaji vyvojove
: nastroje, ktere je pouzivaji? Proc je podporuji WWW
: servery? Proc je podporuji browsery?

	Protoze v nekterych konkretnich typech aplikaci se bez cookies
neobejdete (coz je pripad tech cookies, ktere trvaji delsi dobu).
Tohle ale neni pripad IDOSu ani volby kodovani cestiny. Zde se bez
cookies obejit lze.
:
: Zdroje od te DLL nema ani CD.
: Zkuste pozadat nejakou SW firmu, at Vam jen tak
: poskytne zdrojove texty. Asi s Vama vybehnou.
: Proc tedy tak suverene zadate, aby zdrojove texty
: poskytlo CD?

	Proc ne, kdyz zdrojove texty poskytuje i takove firmy
jako Netscape nebo SunSoft (ta druha s urcitymi omezenimi) ...

: Se zdrojakama to vidim zcela nepruchodne.
: Spis mozna, mozna format dat. Uz jste se
: nekdo zkusil zeptat?
:
	Ano. Uvidime, co dostaneme za odpoved.

:
: Protoze pozadavku, vzhledem k mnozstvi a poctu
: hodnot, kterych mohou vstupni parametry nabyvat,
: je temer nekonecne mnozstvi.
: Neni mozne vygenerovat do pameti/na disk nebo
: kamkoli vsechny mozne dotazy (bud v predstihu,
: nebo prubezne) a pak v nich lovit opetovne
: pozadovany.

	Nikdo nemluvi o vygenerovani _vsech_ kombinaci pozadavku.
Martin jen navrhuje, aby se "predpocitana" data (to jest ta, ktera
si nyni uchovavate v ramci Session pro konkretniho klienta) byla dostupna
nikoliv jednomu klientovi na zaklade cookie, ale vsem klientum,
kteri se zrovna v ten okamzik dotazou na podobny spoj. Tim jednak
odstranite cookies (a jakoukoli stavovost), a jednak jeste vice
zrychlite vyhledavani.

	Stejne porad nechapu, jak resite situaci, kdy si uprostred
vyhledavani otevru nove okno a vyhledavam v nem uplne jine spoje.
Pak jde cely efekt session do kytek, ne? Zatimco pokud by "session"
byla ve forme cache nekolika (treba i nekolika stovek) posledne vyhledavanych
pozadavku, cela vec by fungovala.

	Jak to tedy funguje, pokud vyhledavam v jednom okne spojeni
z Prahy do Bratislavy a ve druhem z Brna do Koprivnice?

[... nekolik minut experimentu ...]

	Opravdu _zajimave_ - doporucuji. Otevrete si dve okna
Netscapu na http://idos.datis.cdrail.cz a postupujte stridave v obou
oknech takto:

- v prvnim zadejte z Brna do Koprivnice, ve druhem z Prahy do Bratislavy.
- az se to dotahne, stisknete v prvnim okne vyhledat. Az operace skonci,
	stisknete Vyhledat i v druhem okne. Pockejte, az operace skonci.
- nyni se objevi v obou oknech dotazy, ktere Brno, Prahu, Bratislavu
	ci Koprivnici mate na mysli. Stisknete v prvnim okne vyhledat,
	pockejte az se dotahnou stranky se spoji, a udelejte totez
	ve druhem okne.
- Nyni v prvnim okne stisknete "vyhledat dalsi spojeni". Objevi se vam
	spoje z Prahy do Bratislavy namisto z Brna do Koprivnice.

	Situace je jeste horsi, nez jsem si myslel. Neni to tak, ze
pomoci hidden polozky nebo casti URL lze _take_ implementovat session,
ono to totiz pomoci cookies _nejde_. Nyni nelze nez prohlasit, ze IDOS
na WWW nefunguje ani s cookies a ze by bylo dobre WWW rozhrani
prepracovat. Vypada to, ze autori WWW rozhrani porad mysli v intencich
jednouzivatelskych systemu.

	Preji prijemny vikend,

-Yenya

PS.: Pokud uz zalamujete text, ktery citujete, dejte take pred kazdy
	zalomeny radek prislusny pocet znaku ">" nebo ":", at lze odlisit
	citovany text od vami psaneho.

--
\ Jan "Yenya" Kasprzak <kas at fi.muni.cz>       http://www.fi.muni.cz/~kas/
\\ PGP: finger kas at aisa.fi.muni.cz   0D99A7FB206605D7 8B35FCDE05B18A5E //