IDOS a veci souvisejici

Pavel Satrapa PAVEL.SATRAPA at vslib.cz
Wed Jul 29 09:31:51 CEST 1998

> Z puvodnich vypadu proti Cookies (nekdo je
> "nema rad", nekomu uziraji disk, nekdo trpi
> stihomamem) a obav z bezpecnosti (zatim

Opravdu hezka ukazka arogance. Mozna by Vam nekdo mel rici, ze ne vsichni
lide uvazuji stejnym zpusobem, jako Vy. Napr. citlivost ruznych lidi na
poskytovani osobnich informaci je velmi odlisna. Podle Vasi klasifikace
vsak ten, kdo se o sve soukromi obava vice, nez Vam vyhovuje, proste trpi
stihomamem.

> (pouziti Cookies, stavovosti aj.), pricemz mala
> skupina lidi (viz prvni zavorka) se snazila
> z vyse uvedenych duvodu (viz prvni zavorka)

Jiste, kdyz nam dojdou argumenty, budeme bagatelizovat oponenty.

> nevhodne. Vse se to odehravalo na urovni
> dohadu, rozdilnych pohledu a nazoru, zbeznem
> pohledu bez znalosti souvislostni a vnitrnosti.

A odkud bychom je asi tak meli znat? Vime jen to, co vypozorujeme z
vnejsiho chovani a co nam o vnitrni strukture prozradite. Nicmene i z
techto informaci se da ledacos vyvodit. Z vasich dopisu vysvita, ze i Vy
mate celkem slusne mezery (tajemne DLL a format dat).

> a kritizovano neco. Ted to vypada, ze diskutujici
> konecne objevili (vlastne jsme jim to pred nejakou
> dobou sam prozradil) neco, na cem se mohou
> "tocit" -- problem onech dvou oken jedne instance
> browseru..

Spis konecne nasli nejaky zcela konkretni projev chybneho navrhu aplikace,
kterym Vas donutili alespon vzit na vedomi, ze neni vsechno v poradku.
Principialni problem spociva v tom, ze byl bezstavovy problem vyresen
stavovym zpusobem a toto reseni je prezentovano bezstavovym mediem. Ovsem
jak diskuse ukazala, takto jemne argumenty na Vas proste neplati. Vase
neustale omilana mantra "Ja to delam dobre. Ja to delam dobre." je docela
unavna.

> Proto usuzuji, ze tato vlastnost v podstate
> nikomu ze "skutecnych" uzivatelu nevadi (myslim
> tim opravdu radove uzivatele, nikoli akademicke zkoumani

Dobre programy se vyznacuji tim, ze se chovaji korektne i v meznich
situacich. Nota bene otevreni nekolika oken prohlizece a nezavisle
cestovani v nich neni ve Webu zadnou mezni situaci, ale naopak beznou
denni rutinou. Vasi ambici vsak zrejme neni napsat dobry program, ale
neco, co da nejmene prace.

Omlouvani nedostatku zpusobem "bezny uzivatel to nepotrebuje" myslim velmi
dobre vypovida o pristupu k reseni problemu.

> IDOSu) a jeji odstraneni by melo pro takoveho vetsinoveho
> uzivatele mensi prinos, nez dalsi rozvoj IDOSu po strance
> dalsi funkcnosti, spolehlivosti, dostupnosti apod. Vy

Ty veci se vylucuji?

Dostupnost ve Webu znamena, ze kladete minimalni naroky na WWW klienty.
Zarazenim susenek jste ji efektivne zmensil, takze se budu tesit na rozvoj
dostupnosti, spocivajici v jejich odstraneni ;-)

Na susenkach u IDOSu mi nejvice vadi, ze jsou zbytecne. Abych se nedockal
stopadesateho opakovani, ze pouzivate session a kdesi cosi, zkusim to
jeste upresnit: Dobre (cili bezstavove a tudiz ne to stavajici) reseni by
je nevyzadovalo, protoze je nevyzaduje podstat problemu.

Jeste k Vasi argumentaci o navstevnosti serveru (z jineho dopisu). Ta
samozrejme jen malo vypovida o kvalite zpracovani. Je obecne znamou
skutecnosti, ze cim atraktivnejsi je obsah, tim vice jsou uzivatele
ochotni tolerovat pripadne nedostatky v jeho zpracovani. Vyhledavani
vlakovych spojeni je jiste znacne atraktivni a v Internetu k IDOSu
neexistuje realna alternativa (o existenci bahn.hafas.de se prilis nevi -
vetsina ucastniku se o ni myslim dozvedela az behem diskuse).

Soucasna verze IDOSu je nepochybne z hlediska uzivatelu akceptovatelna,
takze ji pouzivaji. Ovsem ohanet se tim jako argumentem k tomu, ze
vlastne nejsou potreba zadne zasadnejsi zmeny, je docela silna kava. V
dobach zacatku motorismu vsichni jezdili konmo a byli s tim celkem
spokojeni. Motorova vozidla vykazovala nejspis po vsech strankach horsi
parametry. Kdyby se tehdy ta mala skupinka blaznu, kteri se je snazili
propagovat a rozvijet, ridila touto logikou, nemeli bychom dnes problemy s
IDOSem, protoze bychom jeste porad jezdili na konich.

Preji vsem pekny den

!!! The phone and fax number has been changed !!!
 Pavel Satrapa                    Technical University of Liberec
 E-Mail: Pavel.Satrapa at vslib.cz   Dept. of Information Technology
 Phone:  +420-48-535-2374         Halkova 6, 461 17 Liberec
 Fax:    +420-48-535-2229         Czech Republic