IDOS a veci souvisejici

black at datis.cdrail.cz black at datis.cdrail.cz
Wed Jul 29 18:36:39 CEST 1998

PAVEL.SATRAPA at vslib.cz (Pavel Satrapa) wrote:

>Opravdu hezka ukazka arogance. Mozna by Vam nekdo mel rici, ze ne vsichni
>lide uvazuji stejnym zpusobem, jako Vy. Napr. citlivost ruznych lidi na
>poskytovani osobnich informaci je velmi odlisna. Podle Vasi klasifikace
>vsak ten, kdo se o sve soukromi obava vice, nez Vam vyhovuje, proste trpi
>stihomamem.

Nebylo to arogantni. Ale prekvapil mne ton Vaseho
pripsevku, uz proto, ze Vas jako asi jedineho znam
(alespon podle jmena) dele, naz ostatni ucastniky teto
a jinych diskusnich skupin.
Vite, ony nektere napsane veci mohou vyznit ruzne.
To se pri osobni diskuzi stat nemuze, protoze k te patri
jeste ton hlasu, mimika, nalada apod.
Z psaneho projevu nezbyva, nez toto odhadovat a zalezi
take asi na momentalnim rozpolozeni citatele.
Ale to uz je mimo ramec teto konference.

Chtel jsem vyjadrit podiveni
nad tim, ze nekdo muze povazovat za ohrozeni jeho
soukromi potencialni moznost zjistit, ze ne on, ale jeho
IP adresa se ptala na to a to vlakove spojeni.
Je-li tomu tak, jakou hruzou asi musi trpet takovy clovek,
jde-li se _osobne_ zeptat do CD informaci? Vzdyt tam
si ho mohou i vyfotit!
A opet -- nehledejte v tom, prosim, aroganci.
Vzdyt zrejme titiz lide zcela klidne denne v mnoha jinych
beznych situacich sveruji sve mnohem osobnejsi informace,
nez napr. IP adresu. Proto se me tato obava zda zbytecna,
prehnana a nepodlozena.

>Nicmene i z
>techto informaci se da ledacos vyvodit. Z vasich dopisu vysvita, ze i Vy
>mate celkem slusne mezery (tajemne DLL a format dat).

Neznam vsechno, jako nikdo. Klidne priznam, a priznal
jsem to i jednomu diskutujicimu kolegovi, ktery mi upozornil
na chyby, ze neznam ani vse to, co bych potreboval.
Akceptuji takove pripominky upozornujici me na omyly..
Ale zdrojovy kod DLL ani format dat skutecne znat nepotrebuji, to je snad jasne.
Pane Satrapo, nebyl to zbytecny vypad?

>Spis konecne nasli nejaky zcela konkretni projev chybneho navrhu aplikace,
>kterym Vas donutili alespon vzit na vedomi, ze neni vsechno v poradku.

Ano, vsak jsem psal, ze konecne objevili skutecny
problem. To ostatni byly vice ci mene obecne uvahy
o vhodnosti toho ci onoho.
Jiste jste si vsiml, ze jsem take tento problem uznal.

>Principialni problem spociva v tom, ze byl bezstavovy problem vyresen
>stavovym zpusobem a toto reseni je prezentovano bezstavovym mediem. Ovsem

Ano, je to tak.

>jak diskuse ukazala, takto jemne argumenty na Vas proste neplati. Vase
>neustale omilana mantra "Ja to delam dobre. Ja to delam dobre." je docela
>unavna.

Pamatuji si zcela presne a neomylne, ze jsem vetu (ani mantru),
kterou jste mi prave vlozil do klavesnice, nikdy nevytukal.
Ani jednou, natoz pak dvakrat.
Dobra, nebazirujme na slovickach a vetickach.
Neobhajoval jsem stavajici reseni jako bezchybne,
jen jsme se neustale snazil vysvetlit, proc je to tak udelane
a proc IDOS tudiz je odkazany na vyuziti Cookies.
Bohuzel, bylo pri tom nutno vysvetlovat i nektere jine veci,
protoze ostatni diskutujici znali hlavne svet Unixu a neznali
"zakulisi" reseni IDOSu.

> Vasi ambici vsak zrejme neni napsat dobry program, ale
>neco, co da nejmene prace.

To rozhodne neni a nebylo moji ambici.
Ale protoze jsem nemel k dispozici nekonecne casu
na reseni teto aplikace, priklonil jsem se k jednoduchemu
reseni (ve smyslu pouzitych nastroju a technologii).
Mozna v akademickem prostredi je to jine a netlaci
tolik penize, terminy, ukoly a cas.

>Omlouvani nedostatku zpusobem "bezny uzivatel to nepotrebuje" myslim velmi
>dobre vypovida o pristupu k reseni problemu.

Viz drive - vychozi podminky byly dany, vcetne
nutnosti pracovat se stavem.

>Ty veci se vylucuji?

Nikoli. Jen jsou o jinych objemech prace a penez.
Vyse uvedene lze doplnit do stavajiciho reseni.
Napraveni diskutovane vlastnosti vsak neni rozsirenim, doplnenim, nebo upravou, ale zasadnim zasahem do aplikace.

>Dobre (cili bezstavove a tudiz ne to stavajici) reseni by
>je nevyzadovalo, protoze je nevyzaduje podstat problemu.

Souhlas, podstata problemu to nevyzaduje.
Vychozi podminky reseni vsak ano.

Vyhledavani
>vlakovych spojeni je jiste znacne atraktivni a v Internetu k IDOSu
>neexistuje realna alternativa (o existenci bahn.hafas.de se prilis nevi -

Myslel jsem alternativy mimo Internet.

>Soucasna verze IDOSu je nepochybne z hlediska uzivatelu akceptovatelna,
>takze ji pouzivaji. Ovsem ohanet se tim jako argumentem k tomu, ze
>vlastne nejsou potreba zadne zasadnejsi zmeny, je docela silna kava.

Pozor - to nebyl argument k nepotrebe zmen, ale k tomu,
ze ne vsem uzivatelum zrejme Cookies tolik vadi.

>V dobach zacatku motorismu vsichni jezdili konmo a byli s tim celkem
>spokojeni. Motorova vozidla vykazovala nejspis po vsech strankach horsi
>parametry. Kdyby se tehdy ta mala skupinka blaznu, kteri se je snazili
>propagovat a rozvijet, ridila touto logikou, nemeli bychom dnes problemy s
>IDOSem, protoze bychom jeste porad jezdili na konich.

A nebo opacne - kdyby mala skupina blaznu neprosazovala Cookies, nemeli bychom dnes ... atd.
(Opet radeji vysvetlim: nemyslim tim ted konkretne IDOS, ale
tendenci zavrhnout Cookies jako principialne zneuzitelny
nastroj).

Vladislav Cerny