Transparent proxy na TEN34

Hynek Med hynek at ein.cz
Tue Jun 2 20:33:08 CEST 1998

On 1 Jun 1998, Adam AHA Hauner wrote:

> *** Neposkytuji stranky zadarmo. Zadarmo davam moznost uzivateli si je
> prohlednout.

..coz je tak jako tak uziti dila dle AZ. Pokud se to vejde pod osobni
uziti (viz nize), nemuzes si stezovat, ze lidi pouzivaji proxy servery
(viz nize, zakon je v tom dokonce podporuje), pokud se to pod osobni uziti
nevejde (muj nazor je ze ano, proto byl v mem predchozim prispevku na
ktery reagujes ksichtik), tak ti musim platit autorskou odmenu. AZ mluvi
jasne.

> *** A jsme u toho: kdo toho spravce zaplati?

A kdo ho zaplatil predtim? Ostatne, to je problem toho kdo poskytuje
stranky, pokud jeho spravce nedokaze ani nastavit server / cgicka rotujici
reklamy, aby posilal/a no-cache hlavicky, jak takovy server muze vubec
fungovat? (Napr. bezpecnost..)

> *** Neco jineho je cachovat a neco jineho je hromadne sirit.

AZ sirenim rozumi dani k dispozici blize nespecifikovanemu okruhu osob,
t.j. nejsirsi verejnosti. Proxy servery jsou obvykle otevrene jen nekomu
(napr. akademicka komunita, pracovnici firmy atd.), t.j. jsi ve stejne
situaci jako napr. filmovy klub. Ano, je to uziti dila, ale ne sireni.
Obecne tedy musis dbat pouze na tzv. moralni autorska prava (v zasade aby
dilo nebylo ruzne przneno, aby byl uveden autor atd.) a uz ne na tzv.
majetkova autorska prava, jinymi slovy, vejde se to pod "osobni uziti
dila" (par. 15 odst. 2 pism. b). Novela AZ specificky vyloucila z teto
oblasti software, ale ne web.:-)

Zkratka, pokud chce APO vyhrozovat CESNETu na zaklade AZ, nema podle meho
nazoru moc sanci.

Otazka navic je, kdyz ses rozhodl sirit sve dilo protokolem HTTP, nemuzes
si stezovat, ze nekdo vyuziva protokolu HTTP ke cteni tveho autorskeho
dila. Nelze z protokolu HTTP vyzobat pouze tresnicky na dortu (jo, budu to
sirit na webu protokolem HTTP, ale nesmi se to cachovat, nesmi to prijit
neporusene, musi to vzdycky fungovat, reklamy zvlast atd.)..

Zkratka, pokud chce APO vyhrozovat CESNETu na zaklade cehokoliv jineho,
nema podle meho nazoru moc sanci.

> Coz mne privadi na myslenku - jake kodovani si zada CISCO na TEN34? =)

Zadne. Klient posle HTTP hlavicku Accept-Charset, proxy server ji
propasiruje a preda HTTP serveru. Tak aspon funguje Squid, pochybuju ze
byt ten Cache Engine fungoval jinak..

Hynek