Transparent proxy na TEN34

Marek Antos marek at antos.cz
Wed Jun 3 10:51:23 CEST 1998

On  3 Jun 98 at 7:07, Pavel Satrapa wrote:

> Ale transparentnost cache serveru nema s dosavadnimi vytkami vubec nic
> spolecneho. Ta se projevi jen ve snadnosti instalace na strane uzivatele
> (zadna neni) a take v mnozstvi uzivatelu (najednou to jsou vsichni ze
> site, ktera za cache serverem lezi). Dosavadni namitky vsak byly
> principialni a tykaji se vsech cache serveru. A ty uz delsi dobu pouziva
> rada poskytovatelu Internetu, takze viz vyse...

Jako chytra horakyne, je to pravda a neni to pravda. :-) Je
skutecnosti, ze proxy cache se tu uz nejaky ten patek pouzivaji a
pritom zatim nikdo nemaval s praporem revoluce a nesnazil se jim
branit. Neni ale tak docela pravda, ze by si toho po celou tu dobu
spravci serveru nevsimli, brblali si pod vousy uz delsi dobu, ostatne
tu tezi o nelegalnosti proxy cache serveru jsem poprve z ust jednoho
pravnika slysel zhruba pred rokem a neco.

Po principialni ci - chcete-li - kvalitativni strance se vlastne
(temer) nic nezmenilo. Ovsem i kvantita je podstatny aspekt a teprve
nyni narostl ten problem do rozmeru, ktere uz vetsina poskytovatelu
obsahu povazovala za palcive. Pokud mi nekdo na ulici ukradne
desetnik, mavnu nad tim rukou, kdyz mi odhlehci o pul milionu, reakce
bude nepochybne jina.

> Nehodlame se vsak stat poskytovatelem, pro ktereho budou platit jina
> pravidla nez pro ostatni."

To je spravna namitka, CESNET to schytal, protoze s tim prisel prvni
v takovem do oci bijicim rozsahu. Na druhou stranu treba APO se neda
vycitat, ze by v jejich prohlaseni mysleli jen na CESNET - dokonce
sli naopak tak daleko, ze do sve vyzvy zahrnuli i spravce
podnikovych cache serveru.

Zdravi,
   MA