Transparent proxy na TEN34

Hynek Med hynek at ein.cz
Wed Jun 3 12:34:48 CEST 1998

On 2 Jun 1998, Marek Antos wrote:

> A tady presne byl ten bod zlomu, ktery odstartoval celou tu aferu
> (nekteri se na mne proto slovo pouzite v teto souvislosti zlobi, ale
> mne se zda patricne). CESNET totiz nasadil zminenou cache, takze
> spravci serveru nahle nasli u zhruba 10 % pozadavku na serveru adresu
> jednoho stroje. V tu ranu se zacali ptat, co se to deje, proc se to
> deje a vyjadrili svuj nesouhlas, nekteri umirnene, nekteri
> radikalneji (stylem "jestli to tak zustane, blokneme je" - nebylo
> jich malo a nemuzu rici, ze by to jako reakce v prvni chvili nebylo
> pochopitelne).

Jakkoliv jsou obvykle reakce CESNETu potazmo Michala Krska vetsinou
takove, ze s nimi nemohu souhlasit (viz "www.linux.cz a ftp.vse.cz --
komerce v akademicke siti"), s touhle jsem souhlasil (vyjma tech reci o
overovani aktualnosti dokumentu po kazdem pristup do cache). Velmi
prehnana a nepatricna mi naopak prisla reakce a pozadavky APO. Vzhledem k
tomu, ze je videt, ze toto je opak me "obvykle" reakce, snad jsem
tentokrat nezaujaty.. :-)

Chci tim rici, ze panove z APO by si meli precist RFC, pripadne zjistit,
jaka je situace ve svete. (Pochybuju, ze poskytovatele stranek v USA maji
pristup k logum proxy serveru napr. AOL.)

> Nasel jsem dnes ve svem mailboxu prehrsel mailu z teto konference a
> chvilemi jsem si nebyl jist, jestli jsem si nespletl lokal - vice nez
> cokoliv jineho se tu resi problemy, vyplyvajici z autorskeho zakona.

Sorry Marku, ale mam dojem, zes to byl zrovna ty kdo zacal mluvit o
porusovani AZ ze strany CESNETu potazmo vsech proxy serveru.. Pripadas mi
trochu jako Blesk, ktery jsem nedavno cetl nekomu pres rameno v metru.
Byl tam na prvni strance obrazek Diany, ruznych jejich manzelu, milencu,
pribuznych, Eltona Johna atd., a u toho palcovy titulek "Ziji z jeji
smrti". Pritom prave Blesk nepise uz pul roku takrka o nicem jinem nez o
mrtve Diane, jeho naklad jiste stoupl atd..

> Drzme se sveho
> kopyta a venujme se vecem, kterym rozumime, nebo se nam to aspon dari
> presvedciveji predstirat. :-)

No ja nevim jak ty, ale ja mam z bakalarskou zkousku z prava a obchodniho
prava a zkousku z pocitacove-informatickeho prava. :-) (Jinymi slovy,
doufam ze tva statnice dopadala dobre. :-)

> Jednou z tech podminek je predani logu onech proxy cache serveru
> nezavislemu auditorovi.

OK, bavme se seriozne o pozadavcich APO. Mne prijde, ze je nesmysl chtit
po provozovatelich proxy serveru pristup k jejich logum. Duvody: proxy
serveru je hodne, poskytovatelu obsahu taky. Navic slusne vychovane proxy
servery posilaji WWW serverum dostatecne informace k identifikaci
uzivatele za proxy serverem (Via, X-Forwarded-for) -- bavme se o tom
jestli to zrovna proxy server TEN-34 podporuje, navic WWW server muze
cachovani svych stranek zabranit pripadne ho omezit. Chces snad zavadet
dalsi technicke reseni (stahovani logu proxy serveru), kdyz uz jedno
existuje (vyse zminene hlavicky proxy serveru / zakaz cachovani) ?

> Jsou tu u nas v zasade dva subjekty, ktere by
> prichazely v uvahu, takze ve vyberu neni velky problem.

APO nema monopol na obsah a TEN-34 na poskytovani Internetu.. Jak muzes
uvazovat jen o 2 subjektech? Zvlast kdyz o pra radek nize pises jak je to
nespravedlive ze se mluvi pouze o CESNETu..

Hynek